5 830 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Urtagning för häll
Sida 1 av 2
Nu har jag fått hjärnsläpp igen!
Står här med en bänkskiva och en induktionshäll och funderar på hur det blir snyggast att göra urtaget? Centrerar man helt enkelt hällen eller finns det några andra magiska mått. En centrering, räknar man den från där skivan slutar eller där avrundningen utåt slutar...
Står här med en bänkskiva och en induktionshäll och funderar på hur det blir snyggast att göra urtaget? Centrerar man helt enkelt hällen eller finns det några andra magiska mått. En centrering, räknar man den från där skivan slutar eller där avrundningen utåt slutar...
Förstår inte riktigt hur du menar.
Jag centrerade min över inbyggnadsugnen som skulle vara under.
Om du menar centreringen i djupled, dvs hur mycket bänkskiva ska lämnas i bakkant respektive framkant så vet jag inte, jag gick på känslan av vad som var snyggast/mest praktiskt.
Tror jag har 3 cm från framkant av bänkskiva till kanten på hällen, i bakkant har jag 2 cm. Så den är lite skjuten innåt, snyggast så tycker jag.
Jag centrerade min över inbyggnadsugnen som skulle vara under.
Om du menar centreringen i djupled, dvs hur mycket bänkskiva ska lämnas i bakkant respektive framkant så vet jag inte, jag gick på känslan av vad som var snyggast/mest praktiskt.
Tror jag har 3 cm från framkant av bänkskiva till kanten på hällen, i bakkant har jag 2 cm. Så den är lite skjuten innåt, snyggast så tycker jag.
Det var denna centrering jag avsåg. Har mätt en annan häll som hade 4 cm i framkant och lika mycket i bakkant, så det är start beroende av storleken på hällen ocksåStenback skrev:Förstår inte riktigt hur du menar.
Jag centrerade min över inbyggnadsugnen som skulle vara under.
Om du menar centreringen i djupled, dvs hur mycket bänkskiva ska lämnas i bakkant respektive framkant så vet jag inte, jag gick på känslan av vad som var snyggast/mest praktiskt.
Tror jag har 3 cm från framkant av bänkskiva till kanten på hällen, i bakkant har jag 2 cm. Så den är lite skjuten innåt, snyggast så tycker jag.
Normalt är jag väldigt noga av mig, mäter till förbannelse.
När jag skruvade upp köket så körde jag på ögonmåttet, ögonmåttet är sjukt bra!
Ser det snyggt ut (man måste vara kritisk) så är det snyggt!
Vad är det för bänkskiva och hur har du tänkt såga ur?
Jag fick höra att klinga (cirkelsåg) var det enda man skulle ha, jag körde sticksågen genom 38 mm skiva, gick galant!
Lycka till!
När jag skruvade upp köket så körde jag på ögonmåttet, ögonmåttet är sjukt bra!
Ser det snyggt ut (man måste vara kritisk) så är det snyggt!
Vad är det för bänkskiva och hur har du tänkt såga ur?
Jag fick höra att klinga (cirkelsåg) var det enda man skulle ha, jag körde sticksågen genom 38 mm skiva, gick galant!
Lycka till!
Tänk på att när du sågar med sticksåg eller cirkelsåg så kan själva "underdelen", den som ligger an som stöd mot skivan göra små repor i skivan när du far fram... Sist jag sågade ut för infälld diskho så satte jag möbeltassar under för att undvika just detta.
Jimmy J skrev:
Eller kan man göra det lätt för sig och såga underifrån : )
Njae, med sticksåg vandrar ofta själva bladet lite fram och tillbaka i sidled när man sågar tjocka saker. Så har man maximalt otur, en dålig sticksåg och lite överhäng på sin häll kan det ju bli glipor. Kul - INTE!
Jag hade nog kört ovanifrån men först tejpat med maskeringstejp där sticksågsunderdelen ska fara fram för att undvika repor.
Jag hade nog kört ovanifrån men först tejpat med maskeringstejp där sticksågsunderdelen ska fara fram för att undvika repor.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Ja, men om man gör det se till så att sågbladet "inte sticker" iväg i underkant.... Annars kan det bli en dyr historia om man måste köpa en ny bänkskiva. Sågar man i kurvor så är det inte alltid bladet hänger med och sågar lodrätt. Men det kanske är annorlunda om man har en dyrare maskin?tank77 skrev:
Sen är det ju lättare att märka ut var hällen ska vara om man har skivan rätt väg... iaf min erfarenhet
Jag köpte en Electrolux induktionshäll, fick inte med någon pappersmall.
Jag körde med en sticksåg (Bosch) som jag köpte för 199 kr på Rusta. Bladet var inte ens nytt, men jag mätte massor av gånger och kontrollmätte innan jag vågade börja såga.
Tejpade hällen med maskeringstejp, just för att slippa repor!
Jag körde med en sticksåg (Bosch) som jag köpte för 199 kr på Rusta. Bladet var inte ens nytt, men jag mätte massor av gånger och kontrollmätte innan jag vågade börja såga.
Tejpade hällen med maskeringstejp, just för att slippa repor!
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Jag ska också fälla ner häll i bänkskiva...jag har sparat den gamla bänkskivan...den får bli "försökskanin".
Jag har tänkt mig att tejpa på ovansidan och även såga från ovansidan med en sticksåg (med ett sågblad som har tänderne riktat neråt)
Jag har tänkt mig att tejpa på ovansidan och även såga från ovansidan med en sticksåg (med ett sågblad som har tänderne riktat neråt)
Kolla hur måttet är på underskåpet. Jag fick såga exakt enligt stommens mått plus kapa av lite i framkant o bakant på stommen för att få plats med min häll (vanlig 60cm). Så den fick hamna lite mer bak än fram, pga skåpsstommens mått.