A Avarell_Dalton skrev:
Hittade en intressant paragraf, citerar den här:
"§ 8 Respektera våra moderatorer
Moderatorerna gör ett hästjobb när de upprätthåller ordningen i forumet, visa dem respekt. Synpunkter på moderering skickas via PM och läggs aldrig ut i forumet."
så där gjorde man ett fel till... ber om ursäkt för det :oops:
Observera att jag inte har synpunkter på den modering som görs i trådarna, utan generellt hur mycket en tråd kan få avvika och försvinna iväg från dess syfte.
Och det är då relaterat till forumets regelverk.:cool:

P
Scrollar man ner i en tråd så försvinner ju rubriken, inte helt lätt att komma ihåg vad det egentligen skall handla om.

Den dyker visserligen upp igen "Svarar i tråden: Urspårade trådar om elanvändning, uppvärmning, etc" men det är nog för sent för en hel del...

För övrigt anser jag att hela Off Topic sektionen skulle raderas eller ransoneras eller kunna ignoreras...

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
För de som använder mobilappen bör det inte vara något problem att se vilken tråd man skriver i, se bilden överst:)
Skärmdump av ett foruminlägg med kommentarer om navigering och hantering av trådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac
  • Laddar…
Risken är att de som vill svara enligt rubriken och hittar en massa annat låter bli och de här trådarna blir lååånga.

A Avarell_Dalton skrev:
Flashback modererar bra mycket hårdare än man gör här. Men man får tala om vad som helst bara det är i rätt avdelning och hör till ämnena, triprapporter och pedofili bl.a

Men som sägs av ts är samtalsklimatet och ot tragiskt dåligt här och man dras med i kraxet tyvärr, jag också. Gav mig själv postningsförbud här ett tag

Jag förespråkar hårdare tag här, radering av poster och uteslutningar. Det fungerar bra på Swedroid exempelvis men man ska komma ihåg att det i många fall är ideellt arbete moderatorerna gör, många timmar av sin fritid går åt till att läsa allt som postas, det krävs många som delar på uppgiften.

Nu ska jag kolla regelsamlingen för jag ska erkänna att jag inte läst den, om den existerar
Alltså detta är en väldigt viktig synpunkt, flashback har 102 moderatorer och åtminstone för 15 år sedan så var modererandet ideellt arbete. Har svårt att se hur hårdare modererande skulle lösas rent praktiskt och så att säga mäktas med.

Dessutom så tror jag inte att hårdare modererande, avstängningar etc. skulle lösa problemet Eller rättare sagt det upplevda problemet för det är även viktigt att ha i åtanke att det finns nog nästan lika många åsikter om nivån som det finns medlemmar. Jag personligen tillhör skaran som inte tycker att det är ett generellt problem på Byggahus forum. Vet inte hur det är nu men på just flashback så var det i.a.f. tidigare ett jätteproblem med gnäll på varningar, bannade anv. som återkommer och fortsätter dyngspridandet och blir avstängda igen för att senare återkomma etc. Enbart hårdare straff ni vet .......

Jag tänker att man på alla publika forum får räkna med ett visst mått "blajj" och ot och här är det faktiskt förhållandevis städat. Som flera redan varit inne på tänker jag att man kan ju faktiskt sluta läsa när man anser sig fått svar etc. På samma sätt finns det väl en ignorefunktion som man kan använda för att slippa "återfallsförbrytarna". Vidare så kanske det finns någon typ av filtreringsfunktion som man skulle kunna använda för att filtrera bort OT-svar? Om inte annat så borde det kanske finnas tänker jag.

En annan aspekt som redan nämnts är att när det gäller den typen av ämnen som TS tar upp specifikt så får man nog ha viss förståelse för att åsikterna går isär och att det lättare blir pajkastning. Det är speciella tider och vi påverkas alla olika. Det är inte så konstigt i tider som dessa helt enkelt. Det hade varit konstigare om Byggahus-forum hade varit ett av få ställen där omvärldsläget inte hade märkts eller debatteras.

Annars är nog gammal hederlig kamratuppfostran, att föregå med gott exempel etc. det mest realistiska sättet att höja nivån generellt på forumet. Att rapportera inlägg som man anser stjälper mer än hjälper etc.

EDIT: herr ordbajsare :cool: glömde bort ...... dessutom ska vi komma ihåg att forum är kort för diskussionsforum vilket även lirar ganska bra med åtminstone min förväntan på forum generellt. Självklart finns det en hel del pajkastande och "internt tjäbbel" som absolut inte tillför nånting som nog ingen skulle sakna om det mod'ades bort men ....... hur ska man styra en diskussion och vill man ens det? Vad lär man sig mest av, vad har man mest utbyte av, ett panelsamtal/föreläsning eller en diskussion? Och framförallt, vem ska avgöra vad som är OT?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.