Har tidigare tyckt att trådar inom det här området varit intressant att följa men undviker dem oftast nu.
Alla trådar spårar ur eller ska man säga "kapas" av personer/inlägg där allt blir en massa politiskt käbbel, pajkastning, mm. Det sakliga försvinner i helt tråden, ursäktas ibland med att "men sakfrågan är ju avklarad" så då kan tråden fyllas med x00 inlägg i dessa diskussioner som i princip är lika i de olika trådarna, bara upprepningar.
Eller är det bara jag som ser det så?
Alla trådar spårar ur eller ska man säga "kapas" av personer/inlägg där allt blir en massa politiskt käbbel, pajkastning, mm. Det sakliga försvinner i helt tråden, ursäktas ibland med att "men sakfrågan är ju avklarad" så då kan tråden fyllas med x00 inlägg i dessa diskussioner som i princip är lika i de olika trådarna, bara upprepningar.
Jag tror det beror på att folk behöver skriva av sig, de har behov av att uttrycka sin åsikt eller frustration, men vilken tråd inläggen hamnar i är mer slump. Hur hittar man en tråd på Byggahus.se?
Det är ganska vanligt att inlägg hamnar i fel tråd när det finns olika trådar för olika frågor, men som berör samma ämne.
En ”allmänt gnäll-om-el-tråd” hade varit bättre, men med ett bättre namn förstås.
Någon sida med ingång till aktuella ämnen och relaterade trådar hade varit bra. Om det går att fixa automatiskt eller behöver vara en redigerad sida vet jag inte.
Det är ganska vanligt att inlägg hamnar i fel tråd när det finns olika trådar för olika frågor, men som berör samma ämne.
En ”allmänt gnäll-om-el-tråd” hade varit bättre, men med ett bättre namn förstås.
Någon sida med ingång till aktuella ämnen och relaterade trådar hade varit bra. Om det går att fixa automatiskt eller behöver vara en redigerad sida vet jag inte.
Skulle det då vara en lösning att moderatorer lite mera aktivt går in i trådar där de med behov av "att uttrycka sin åsikt eller frustration" frenetiskt skriver.
Sedan så blir det en policy- och marknadsfråga för Byggahusägare hur långt man vill gå, det räknas ju också forumdeltagare/aktiviteter.
Sedan så blir det en policy- och marknadsfråga för Byggahusägare hur långt man vill gå, det räknas ju också forumdeltagare/aktiviteter.
Allvetare
· västkusten
· 127 inlägg
"byggahus.se" håller på att mer och mer bli ett "allmänt diskussions" forum för snacksaliga och tappar sin orginala fokus på medlemmar som vill bygga själv eller förstå de olika teknikområdena som byggahus täcker.
-Det tycker jag är mycket tråkigt!
Alltför många trådar förstörs av personliga käpphästar som skall ventileras till absurdum.
Jag tycker att det borde modereras mycket hårdare och varningar/avstängningar delas ut till de som inte kan hålla ton och saklighet, dvs vill ödmjukt dela kunskap och lära sig nytt i "byggahus.se" gemenskap.
-Det tycker jag är mycket tråkigt!
Alltför många trådar förstörs av personliga käpphästar som skall ventileras till absurdum.
Jag tycker att det borde modereras mycket hårdare och varningar/avstängningar delas ut till de som inte kan hålla ton och saklighet, dvs vill ödmjukt dela kunskap och lära sig nytt i "byggahus.se" gemenskap.
Ett enkelt men kanske förbisett tips är att bara läsa trådar som intresserar en, min morgontidning har tex avsnitt som jag inte är intresserad av alls, de bläddrar jag bara förbi!A AndersS skrev:Har tidigare tyckt att trådar inom det här området varit intressant att följa men undviker dem oftast nu.
Ställer mig bakom förslaget om att moderera hårdare. Kasta paj kan en göra på Flashback eller Familjeliv eller Fejjan eller vart som helst. Förstår att det kanske inte ligger i byggahus intresse, p.g.a. kräver resurs och minskar aktivitet = mindre intäkter.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det enklaste är väl bara att sluta följa tråden då den har spårat ur. Risken finns ju att styrning dödar forumet.
Precis vad jag skriver i första inlägget, trådar är intressanta men sedan skrivs de sönder och jag slutar läsa dem.D djac skrev:
Men det återupprepas sedan i nya trådar.
Flashback modererar bra mycket hårdare än man gör här. Men man får tala om vad som helst bara det är i rätt avdelning och hör till ämnena, triprapporter och pedofili bl.a
Men som sägs av ts är samtalsklimatet och ot tragiskt dåligt här och man dras med i kraxet tyvärr, jag också. Gav mig själv postningsförbud här ett tag
Jag förespråkar hårdare tag här, radering av poster och uteslutningar. Det fungerar bra på Swedroid exempelvis men man ska komma ihåg att det i många fall är ideellt arbete moderatorerna gör, många timmar av sin fritid går åt till att läsa allt som postas, det krävs många som delar på uppgiften.
Nu ska jag kolla regelsamlingen för jag ska erkänna att jag inte läst den, om den existerar
Men som sägs av ts är samtalsklimatet och ot tragiskt dåligt här och man dras med i kraxet tyvärr, jag också. Gav mig själv postningsförbud här ett tag
Jag förespråkar hårdare tag här, radering av poster och uteslutningar. Det fungerar bra på Swedroid exempelvis men man ska komma ihåg att det i många fall är ideellt arbete moderatorerna gör, många timmar av sin fritid går åt till att läsa allt som postas, det krävs många som delar på uppgiften.
Nu ska jag kolla regelsamlingen för jag ska erkänna att jag inte läst den, om den existerar
Man får såklart tycka vad man vill men styrning av diskussioner är ett farligt område och för min del får folk gärna prata fritt, inom lagens råmärken såklart, hellre det än styrning åt ena eller andra hållet. Många av de sakerna som diskuteras i de trådarna har ju inget svar heller, då blir det åsikter.A AndersS skrev:
Sen kan man såklart begränsa strikt till byggnadsteknik men då faller nog mycket bort här och kanske också en del av trafiken.
Styrning behöver inte alls vara farligt.
Allt kan vara tillåtet men det ska göras under rätt forumområde och att man har "styrning" av trådarna så de inte avviker för mycket från trådens syfte.
Så jag vill inte alls begränsa något i forumet, läs gärna mitt första inlägg igen.
Allt kan vara tillåtet men det ska göras under rätt forumområde och att man har "styrning" av trådarna så de inte avviker för mycket från trådens syfte.
Så jag vill inte alls begränsa något i forumet, läs gärna mitt första inlägg igen.
Hittade en intressant paragraf, citerar den här:
"§ 8 Respektera våra moderatorer
Moderatorerna gör ett hästjobb när de upprätthåller ordningen i forumet, visa dem respekt. Synpunkter på moderering skickas via PM och läggs aldrig ut i forumet."
så där gjorde man ett fel till... ber om ursäkt för det
"§ 8 Respektera våra moderatorer
Moderatorerna gör ett hästjobb när de upprätthåller ordningen i forumet, visa dem respekt. Synpunkter på moderering skickas via PM och läggs aldrig ut i forumet."
så där gjorde man ett fel till... ber om ursäkt för det