5 689 läst ·
51 svar
6k läst
51 svar
Ursäkta mig men hur har ni råd???
Marginalen finns för just det du säger nämnligen räntehöjningar, höjda energipriser mm. Vi har liksom banken räknat med en marginal på minst 2%. Å andra sidan borde man väl inte köpa varken bil eller hus, man kan ju bli sjuk, räntorna kanske går upp, börsen kanske kraschar, världen kanske går under...eller så gör man en vettig kalkyl, tror på den o använder pengar som är över till en buffert o till levnadsutrymme så att man blir en glad, trygg och trevlig husägare ;D Men...alla har ju sitt sätt att se på saker o ting...
I sak har du ju alldeles rätt, men, jag tycker trots allt inte att bara för att man inte tycker sig ha råd att redan från start amortera på bottenlånet så har man för små marginaler för att bygga nytt hus. Det viktigaste tycker jag är att man bestämmer sig för hur mycket som är rimligt att betala, bara för några år sedan så skulle nog många fler ha tyckt att 2.5-3 miljoner var i högsta laget men där spelar ju dagen låga räntenivåer in. Man bör kanske inte stirra sig blind på dagens ränteläge för det tillåter ju trots allt väldigt höga lånesummor och månadskostnaden blir ändå rätt överkomlig, så där tycker jag Sarpat m.fl resonerar helt rätt, att reserv för räntehöjningar och kostnadsökningar måste finnas. En sparad slant som buffert tycker jag inte heller är fel som alternativ till att sätta varje överbliven krona till amortering på bottenlånet, jag tror att den bufferten är väl så värdefull för "sinnesfriden" speciellt under de första åren. Sen verkar ju ganska många på det här forumet vara rätt unga och har ju kanske en hyfsad löneutveckling att se fram emot så bottenlånen kan man ju börja beta av på några års sikt.Hammerhead skrev:
Dessutom om man lyckas få en tomt med hyfsat läge och utan allt för astronomiska priser så kan det ju inte (rätta mig om jag har fel) finnas bättre ställe att bygga nytt på än i Stockholm med tanke på den prisutveckling som, åtminstone hittills, varit på "begagnat"marknaden.
MVH/Christina.
Med tanke på den försämring av sjukvård, kollektivtrafik mm som sker i Stockholm - även den otroliga skattehöjning som konstant sker i kommunen och länet - så tror jag att det finns betydligt bättre ställen att bygga på. I alla fall om du vill ha en positiv prisutveckling på din investering.byggimpert skrev:
Om man bara ska se till tillväxt så borde man väl bygga i Malmö...Vi har en kanontomt i ett kanonläge, dvs samma ställe som vi bor på idag, inte många som har möjlighet att flytta ca 500 m i sthlmsregionen o byga nytt...Tror dock att tillväxten på sikt kommer att bli bättre o att värdet kommer att öka stabilt vilket gör att husbygge i sthlm är och kommer att förbli en bra affär o på sikt en god investering...
Har kollat runt på lite olika banker.. När vi var på handelsbanken fick vi även hur lånen skulle se ut om ränorna gick upp 2 %(vilket är ganska mycket). Vi kommer att ha lån på 2 000 000( varav 172 000 topplån)
En räntehöjning på 2 % gjorde att månadskostnaden höjdes med 700:- Det var faktiskt mindre skillnad än vad jag trott..
/ Lill Frazze
En räntehöjning på 2 % gjorde att månadskostnaden höjdes med 700:- Det var faktiskt mindre skillnad än vad jag trott..
/ Lill Frazze
Sarpat: Det har du ju alldeles rätt i... Får nog ta och kolla i papperna vad dem gjort?!? :-/ ???
Usch jag blev alldeles trött i huvudet av allt penga snack men jag fattar fortfarande inte hur man inte vill amortera på sitt hus, är det inte därför man bygger? För att man skall kunna betala till sig själv och kunna sänka sina boendekostnader?
2 miljoner/3 miljoner vi bygger för 1,4 miljoner och jag tycker det räcker till för oss! Vi har inte den fetaste inkomsten men vårt mål är helt klart att betala av minst halva huset på 20 år, det är ju vår pensionsförsäkring!
Då kanske barnen blivit stora och vi kan leva, resa osv.
Jag skulle aldrig våga att inte amortera något, amorteringsfritt är det dummaste folk har kommit på. jag skulle vilja se statistiken på hur många förhållanden som kraschar pga ekonomi och grusade förhoppningar.
Pengar är den största boen till skilsmässor tror jag. Har man inte marginalen från början tycker jag att det är konstigt att man vågar satsa.
Folk tycker vi var fega som inte vräkte till mer men nytt är ändå nytt och det är ju ens egna pengar man vräker bort.
Brr jag skulle inte ens våga tänka på att köra amorteringsfritt...
förresten är det ingen som bygger på landsbygden här? Alla pratar om värdering på sina kåkar, att de skulle få så och så mycket mer när de säljer huset?
Vi får inte lika mycket värdering på vårt men räntan ligger ju ganska lika på topplån/bottenlån iallafall har vi gjort upp det så men inte är det därför man bygger?
Jag hoppas vi bor där hela vårt liv och mår bra, amorterar och har pengar över till våra barn så att de ocskå mår bra men jag är ju som sagt kanske en fegmupp
:-[
2 miljoner/3 miljoner vi bygger för 1,4 miljoner och jag tycker det räcker till för oss! Vi har inte den fetaste inkomsten men vårt mål är helt klart att betala av minst halva huset på 20 år, det är ju vår pensionsförsäkring!
Då kanske barnen blivit stora och vi kan leva, resa osv.
Jag skulle aldrig våga att inte amortera något, amorteringsfritt är det dummaste folk har kommit på. jag skulle vilja se statistiken på hur många förhållanden som kraschar pga ekonomi och grusade förhoppningar.
Pengar är den största boen till skilsmässor tror jag. Har man inte marginalen från början tycker jag att det är konstigt att man vågar satsa.
Folk tycker vi var fega som inte vräkte till mer men nytt är ändå nytt och det är ju ens egna pengar man vräker bort.
Brr jag skulle inte ens våga tänka på att köra amorteringsfritt...
förresten är det ingen som bygger på landsbygden här? Alla pratar om värdering på sina kåkar, att de skulle få så och så mycket mer när de säljer huset?
Vi får inte lika mycket värdering på vårt men räntan ligger ju ganska lika på topplån/bottenlån iallafall har vi gjort upp det så men inte är det därför man bygger?
Jag hoppas vi bor där hela vårt liv och mår bra, amorterar och har pengar över till våra barn så att de ocskå mår bra men jag är ju som sagt kanske en fegmupp
:-[
Jag tycker att man mycket väl kan välja att inte amortera även om man har god marginal mellan boendekostnader och inkomst. Det är då under förutsättning att värdet på huset är större än lånet.
De första åren kan det till och med vara dumt att amortera. I alla fall om man har ett Q-värde som är högre än 1 och väljer att färdigställa en viss del av huset själv. Amorterar vi 50000 kr på ett år så sparar vi ca 2000 kr per år i ränta. Lägger vi i stället ner de pengarna på huset så ökar vi värdet med ca 57500 kr (Q=1.15) och då alltså gjort en "vinst" på 7500 kr. Då har vi alltså ökat säkerheten mer på att inte amortera.
Har man sedan en rejäl marginal mellan husets värde och storleken på lånet är det väl ingen större risk med att inte amortera. När jag säger rejäl marginal så tänker jag kring 20-25 % dvs inget topplån. Har man topplån så är det nog bra att amortera bort dem så fort som möjligt.
Har man den här marginalen så handlar det mest om man vill betala mer eller mindre pengar till banken.
Sen kan man ju fundera på när det är bäst att amortera. Med nuvarande inflationstakt så bör ens lön vara minst dubbelt så stor om 20 år jämfört med idag medans huslånet är detsamma om man inte amorterat. Sen kan det finnas andra faktorer (utflugna ungar) som gör att man kan lägga ut mer pengar på att amortera i framtiden och ändå "leva" (personligen har jag inte tänkt vänta med att leva tills ungarna är stora).
De första åren kan det till och med vara dumt att amortera. I alla fall om man har ett Q-värde som är högre än 1 och väljer att färdigställa en viss del av huset själv. Amorterar vi 50000 kr på ett år så sparar vi ca 2000 kr per år i ränta. Lägger vi i stället ner de pengarna på huset så ökar vi värdet med ca 57500 kr (Q=1.15) och då alltså gjort en "vinst" på 7500 kr. Då har vi alltså ökat säkerheten mer på att inte amortera.
Har man sedan en rejäl marginal mellan husets värde och storleken på lånet är det väl ingen större risk med att inte amortera. När jag säger rejäl marginal så tänker jag kring 20-25 % dvs inget topplån. Har man topplån så är det nog bra att amortera bort dem så fort som möjligt.
Har man den här marginalen så handlar det mest om man vill betala mer eller mindre pengar till banken.
Sen kan man ju fundera på när det är bäst att amortera. Med nuvarande inflationstakt så bör ens lön vara minst dubbelt så stor om 20 år jämfört med idag medans huslånet är detsamma om man inte amorterat. Sen kan det finnas andra faktorer (utflugna ungar) som gör att man kan lägga ut mer pengar på att amortera i framtiden och ändå "leva" (personligen har jag inte tänkt vänta med att leva tills ungarna är stora).
Jag håller absolut med Lycko och har resonerat precis som du! Med rak amortering hela tiden och med ambitionen att nå lånemässigt lägre än taxeringsvärdet (nå, det tog ett antal år förstås) klarar jag numera av huset som ensamstående.
Något som är lätt att glömma bort vid nybygge är just underhållskostnaden. Jag har budgeterat 1.000/månaden (ligger delvis i amorteringen) vilket har inneburit att maskinbyten, pannreparation, källarrenovering etc inte blivit någon kännbar utgift.
Något som är lätt att glömma bort vid nybygge är just underhållskostnaden. Jag har budgeterat 1.000/månaden (ligger delvis i amorteringen) vilket har inneburit att maskinbyten, pannreparation, källarrenovering etc inte blivit någon kännbar utgift.