2 546 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Ursågning för eldosor
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Hej!
Någon som har tips på hur man enklast sågar ur för eldosorna när man sätter gips?
Började med att försöka mäta och såg ur med sticksågen innan skivar sätts på plats, men det är väldigt svårt att pricka rätt på en 1,20 skiva särskilt om det är flera dosor på samma skiva. Men det kanske är så man måste göra?
Någon som har tips på hur man enklast sågar ur för eldosorna när man sätter gips?
Började med att försöka mäta och såg ur med sticksågen innan skivar sätts på plats, men det är väldigt svårt att pricka rätt på en 1,20 skiva särskilt om det är flera dosor på samma skiva. Men det kanske är så man måste göra?
Produkter som diskuteras: "hole in one"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Hole in one eller andra magneter är guld värda.Fredrik_1976 skrev:Hej!
Du behöver också en dosfräs.
Snikvarianten är att smeta på något på dosans kant, färg, ketchup, blod eller vad som finns tillgängligt och trycka skivan på plats, då har du en perfekt markering
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, har man råkat kapat ett finger i kap- och gersågen så har man ju fördelen att ha blod i närheten..hantverkare1 skrev:
//Patrik
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Tack, verkar väldigt smidigt. Hopplöst att försöka mäta sig fram.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Nejdå, det går att mäta sig fram, det är den metoden jag kör med.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Såg någon som tipsade att ställa upp en krysslaser på ett stativ med krysset mitt i dosan, skruva upp skivan och borra i krysset. Låter riktigt smidigt, har inte testat själv dock.
Med flera dosor/skiva sticker dock komplexiteten iväg lite...
Tycker också det är väldigt svårt att mäta mig fram till det. Blir halvdant i varje hål. Förslagsvis tar man en liten hålborr och handjagar resten med typ kniv.
Med flera dosor/skiva sticker dock komplexiteten iväg lite...
Tycker också det är väldigt svårt att mäta mig fram till det. Blir halvdant i varje hål. Förslagsvis tar man en liten hålborr och handjagar resten med typ kniv.
Redigerat:
Putslocken till dem röda elko-dosorna har piggar på utsida som man kan använda annars. Bara trycka skivan mot och sen ta ner så blir det 2 märken. Då får man hålsåga bakifrån skivan.
Fast hole-in-one är ju betydligt lättare och smidigare
Fast hole-in-one är ju betydligt lättare och smidigare
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden