Jag ska förbereda för stensättning där ett växthus ska stå. Det är ett växthus utan mur, dvs det ska vila på markstenen. Jag har ca 60 cm matjord och sedan gammal havsbotten, så jag räknar med att behöva gräva bort 60 cm. Är följande en bra metod för att minimera risken för sättningar och tjälproblem?

Marksten 7 cm
Stenmjöl 5 cm
Fiberduk
Bärlager 20 cm
Fiberduk
Isodrän 10 cm
Fiberduk
Fyllnadsgrus 25 cm
Fiberduk

Tack för feedback!

Vad är meningen med Isodrän? Har det nåt med dränering att göra så hade jag skippat fiberduken runt. Finns en del som envisats med fiberduk runt dräneringsrör, problemet är att fiberduken med tiden sätts igen, och dräneringen slutar fungera. Detta enligt svärfar som har entreprenadfirma.

Varför 7cm marksten, skall du köra lastbil i växthuset?

Mycket fiberduk blir det. Jag skulle lägga fiberduk på leran och sen fylla upp med fyllnadsgrus, bärlager och stenmjöl. Till ett växthus räcker det gott med 5 cm tjocka markstenar. Fiberduken i botten hindrar att gruset med tiden trycks ner i leran. Om du vill isolera mot markkylan så räcker det gott med vanlig frigolit, behöver inte vara isodrän, lägg den då under stenmjölet och helst lite utanför växthuset också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.