Hej!

Ska lägga ett papptak som ska ansluta mot befintlig yttervägg (stående träpanel/lockpanel) och funderar hur jag ska göra med uppviket av pappen. Enligt anvisningen skall uppviket vara minst 150mm men jag undrar om pappen skall läggas ovan eller under spikläkten? Tanken är att plocka ner locken för att sedan kunna lyfta på ”bottendrädorna” och dra upp pappen, men hur fäster jag den, å ska pappen ligga under eller ovan spikläkten, se bild.

// Joakim
 
  • Handritad skiss som visar anslutning av papptak mot träpanelvägg med uppvik och spikläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
under läktet
 
Absolut under men jag rekommenderar uppviket till minst 300mm.
 
S sixten88 skrev:
Absolut under men jag rekommenderar uppviket till minst 300mm.
Då sätter man spikläkten på 300mm också, eller?

// Joakim
 
  • Gilla
Solidtrust
  • Laddar…
Absolut. Spika läkten på pappen så sitter den fast.
 
  • Gilla
Joakim_79
  • Laddar…
J Joakim_79 skrev:
Då sätter man spikläkten på 300mm också, eller?

// Joakim
Gick det bra att ha spikläkten så högt upp som 300mm men tanken på att panelen kanske slår sig ? Jag tänke görs samma sak för att undvika punkterar pappen.
 
P Pete G. skrev:
Gick det bra att ha spikläkten så högt upp som 300mm men tanken på att panelen kanske slår sig ? Jag tänke görs samma sak för att undvika punkterar pappen.
Det har funkat bra för oss, har inte sett nått anmärkningsvärt.
 
J Joakim_79 skrev:
Det har funkat bra för oss, har inte sett nått anmärkningsvärt.
Jätte bra. Då kör jag 300 mm med.
 
P Pete G. skrev:
Jätte bra. Då kör jag 300 mm med.
Kommer du ihåg vad du hade för dimension på spikläkten ?
 
P Pete G. skrev:
Kommer du ihåg vad du hade för dimension på spikläkten ?
Nej!
 
J Joakim_79 skrev:
Nej!
Har nu upplagd 30 cm . Ser bra ut. Hade du plåt framför din eller funkar det bra utan ?
 
Har plåt.
 
  • Gilla
Pete G.
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.