Hej, vill tacka alla som skriver och läser på denna sida då det gett mig massor av information/idéer i tidigare byggen. Nu har vi precis köpt ett hus och jag vet att val av uppvärmning är högt individuellt beroende på tycke och smak samt förutsättningar för huset. Jag vill dock ge er vår förutsättning och är tacksam för all input vi kan få då uppvärmning av hus nog är min svagaste sida!

Vi har ett hus på 65 kvm boyta med 65kvm källare som i dagsläget är rå, vi kommer att fixa i ordningen och förmodligen lägga vattenburen golvvärme i vissa delar. Uppvärmningen i dag är olja och el (vattenburet system) oljetanken har sett bättre dagar så jag funderar på att byta den mot... ja mot vad? Min funderingar är att sätta in en braskamin i öppenspisen (har tillgång till billig ved) luftvärmepump och sen direktverkande el då huset är så litet. Jag skulle uppskatta all from av feedback och egna val.

Huset:
byggår 1941
träfasad med eternit (ska tas bort och förmodligen byta fasad och isolering)
sprillans 3glas isolerfönster
ventilation självdrag
stomme källare/betongplatta
Takpannor i ok skick

Det beror mycket helt på vad man har för livssituation och vad man prioriterar här i livet.

Prova att rangordna denna listan för egenskaper på ett värmesystem så kanske det klarnar lite:

Låg investeringskostnad

Låg driftskostnad
Miljövänlighet
Bekvämlighet (mängd handhavande)
Komfort
Värdeökning
Driftsäkerhet (tex vid strömavbrott)
Livslängd
Utrymme (plats som värmesystemet tar i huset)

Tack Pelle,

Vi kan väl säga såhär:

Investeringskostnaderna är inte något hinder om det är lite högre, förutsatt att det betalar igen sig på minskade kostnader och/eller en värdeökning. känns som de går lite hand ihand.

Miljövänligt är såklart bra, solceller i sommarstugan och den källsortering vi kan känns som vårt bidrag så kanske inte högsta prio men såklart inte nån miljöbov till uppvärming.

bekvämlighet/komfort/driftsäkerhet. ja, det ska helst funka men är uppvuxen på landet med elavbrott så kanske inte hela välden om det skulle va det nån dag.

Livslängden bör vara rätt lång, inget jag vill göra igen de närmsta 20 åren eller så.

Utrymme så har vi pannrum idag som såklart kan användas till bättre saker men det finns plats.

hoppas det underlättar en vidare analys :)

//Claes

Oljepanna är en nobrainer - köp en pelletsbrännare och sätt in i pannan och gör det nu. Du halverar energikostnaden rakt av. Pelletsanläggningar finns från 20000 kr nya, 5000 kr på blocket. Sedan kan du fundera vidare. Lessnar du på pellets och vill ha värmepump två år senare kan du sälja vidare pelletsanläggningen på blocket.

Är du inte hemma eller om pelletsen tar slut kan du alltid köra på el ett tag.

Instämmer att pellets är lite av det självklara valet. Ditt hus mår bra av att det eldas regelbundet så att ventilationen hålls igång. Ganska stor sannolikhet att ditt radiatorsystem fungerar bäst med högre temperatur än en värmepump arbetar med. Pellets är lite pyssel med men inte extremt och det verkar du vara ok med.
Du hamnar på ett kWh pris på ca 50-60 öre vilket är mycket bättre än olja och el.

Ett annat alternativ är förstås att riva ut oljepannan och tanken och sätta in en vedpanna och ackumulatortank. Dessa finns också ofta billigt begagnade. Detta kräver självklart mera eget arbete med veden men blir ytterligare billigare pris per kWh. Du får nog räkna ut själv med ditt pris på ved. Viktigt att tänka på att det kräver utrymme och en del maskiner för att fungera vettigt. Och att man tycker det är roligt, lite av en livsstil. Värma med ved från skog i närområdet är förmodligen bland det mest miljövänliga som finns.

Som en motsats är att installera en värmepump, förmodligen en luft/vatten till ett såpass litet hus. Dock kommer det ev krävas att du bygger till radiatorsystemet för att fungera med de lägre temperaturer som är effektivast för en värmepump. Du bör också fundera på att komplettera ventilationen också. Detta är självklart minst arbete och du kan kanske få ett pris per kWh på en tredjedel av ditt elpris.

Japp, det är verkligen en nobrainer, den ska bort!

Har faktiskt inte ens funderar på pellets, är nog inget vi vill ha på sikt. Hittar/bestämmer vi ingen lösning mot kommande vinter så kan det ju absolut vara ett alternativ, skulle nog tjänas in på en kall vinter. Dock känns det som vi har våren och sommaren på oss och en långsiktig lösning hade varit bäst

//Claes

Får verkligen ta en funderar över pellets alltså! Har väldigt dålig koll på just den lösningen. beräknad uppvärmingskostnad av föregående ägare är 20 000 om året i dagsläget och kan man halvera den...

Jag gillar att eld och är uppvuxen med vedeldad, dock har vi veden utanför Tierp och bor i Bromma men man får väl åka till stugan oftare helt enkelt i så fall!

Vad skulle du vinna på att sätta in direktverkande elelement när du redan har ett fungerande system för vattenburen el? Med givna förutsättningar tycker jag också att pellets låter som en bra variant, men om du vill värma med el är det väl bättre att fortsätta använda befintlig elpanna? Jag skulle tänka mig för många gånger innan jag rev ut ett fungerande vattenburet system.

Tack Avemo, jag tänkte på uppvärming av vatten med el. Inte elementen det kommer vara vattenburna som idag.. detta är som sagt min svaga sida gällande hus :) kanske blandar ihop begreppen..

//Claes

Choclaes skrev:
Hej, vill tacka alla som skriver och läser på denna sida då det gett mig massor av information/idéer i tidigare byggen. Nu har vi precis köpt ett hus och jag vet att val av uppvärmning är högt individuellt beroende på tycke och smak samt förutsättningar för huset. Jag vill dock ge er vår förutsättning och är tacksam för all input vi kan få då uppvärmning av hus nog är min svagaste sida!

Vi har ett hus på 65 kvm boyta med 65kvm källare som i dagsläget är rå, vi kommer att fixa i ordningen och förmodligen lägga vattenburen golvvärme i vissa delar. Uppvärmningen i dag är olja och el (vattenburet system) oljetanken har sett bättre dagar så jag funderar på att byta den mot... ja mot vad? Min funderingar är att sätta in en braskamin i öppenspisen (har tillgång till billig ved) luftvärmepump och sen direktverkande el då huset är så litet. Jag skulle uppskatta all from av feedback och egna val.

Huset:
byggår 1941
träfasad med eternit (ska tas bort och förmodligen byta fasad och isolering)
sprillans 3glas isolerfönster
ventilation självdrag
stomme källare/betongplatta
Takpannor i ok skick
Hej

Hade jag varit dig så skulle jag kolla på antingen luft/vatten eller en bergvärmepump. Pellets är tämligen labilt och som någon skrev så finns dom på blocket för 5000 begagnade och det inte utan anledning.

Lycka till.

//Calle

CalleSpeed skrev:
Hej

Hade jag varit dig så skulle jag kolla på antingen luft/vatten eller en bergvärmepump. Pellets är tämligen labilt och som någon skrev så finns dom på blocket för 5000 begagnade och det inte utan anledning.

Lycka till.

//Calle
Anledningen är väl att folk gärna byter ut sina pelletsanläggningar mot bergvärme eftersom en bergvärmeanläggning ger betydligt lägre kostnad per kWh samtidigt som det är helt arbetsfritt och ökar värdet på huset - inte att det skulle vara något större fel på pellets. 5000 kr är för de lite äldre pelletsanläggningarna tror jag. Jag tror att nyare anläggningar har bättre styrning och enklare skötsel.

TS hus verkar ju vara rätt så energisnålt och då är det frågan om hur mycket pengar man sparar på bergvärme egentligen. I bästa fall 4000-5000 kr/år jämfört med pellets och då är det ju tveksamt om det är ekonomiskt lönsamt.

Jag tror det är smartast att köra pellets i 1-2 år och sedan bestämma sig för hur man vill göra då men vet hur energikostnaderna ser ut.

Det där är allt lite gamla fördommar. Finns massor som kör stabilt med pellets. Visst kan det vara lite inkörningsproblem innan man får justerat in men det är långtifrån omöjligt.

CalleSpeed skrev:
jag tänkte på uppvärming av vatten med el. Inte elementen det kommer vara vattenburna som idag.
Då låter det bättre.

Är elementet också från 1941? Om elementen är så gamla är det tänkbart att de är ganska stora och därmed passar bra till värmepump. På 60-talet var det i allmänhet mindre element som inte fungerar lika bra till värmepumpar. Med detta sagt. Finns det verkligen en möjlighet att det skall löna sig med bergvärme i ett hus på 65 m²? Med ett vattenburet system finns möjligheter att ha något bättre än elvärme, men elpanna fungerar det också. Nya fönster och planerad tilläggsisolering av fasaden kommer dessutom att minska energiförbrukningen.

I mitt hus på 64 m² har det badrummet undantaget räckt med en ganska liten och gammal luftvärmepump för att värma under den gångna vintern. Låt gå att det är nyare och redan tilläggsisolerat, men fönstren är original tvåglas.

Till ett så litet hus är det väl ingen mening att satsa massor av pengar på bergvärme eller luft-vattenvärme som med stor sannolikhet kräver extra omkostnader på värmesystemet och ventilationen.
Det finns ju redan ett färdigt värmesystem som bara kräver att man eldar slut på oljan och sedan installerar en pelletsbrännare i pannan. En hyfsad brännare får man begagnad för 7000 och ny för 19000.
Vilken panna fabrikat och typ rör det sig om?
Precis som med brännare finns det också pannor som man ska undvika.
Det var säljfest för 8-9 år sedan då massor av olämpliga brännare kom ut på marknaden. Bara att ta en blick på Blocket så ser man vilka typer folk vill göra sig av med.
Med en användbar brännare är pelletseldning inte instabilt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.