Jag har under vintern funderat på vilka möjliga vägar det finns för att tillföra extra tillskottsvärme till vår lilla pool (se mer i tråden
http://www.byggahus.se/forum/pool/62810-pool-med-lecablock.html).
Jag kommer att testa med att låta vattnet cirkulera i en lång slang på garagetaket, till vilket solen har åtkomst i stort sett hela dagen, och är vindskyddat.
Men med osäkerhet hur mycket sol sommaren bidrar med

så funderar jag på andra vägar som kan tillföra lite extra tillskott.
Värmepumpar och värmeväxlare till husets uppvärmningsystem faller på kostnadssynpunkt.
Vedkamin (typ de som finns i badtunnor) skulle kunna vara en lösning, men ger risk för irriterade grannar som tycker att skorstenen borde vara längre.
Elvärme är ju enkelt att hantera. Sommartid brukar det ju dessutom hålla ett acceptabelt Kwh-pris.
- Är det någon som använder genomströmningsvärmare?
- Skulle en vanlig varmvattenberedare fungera?
- Hur många kWh går det åt för att värma en viss mängd vatten till en viss önskad temperatur? (Formel - jag vet att det finns en websida där detta görs automatiskt men har glömt bort adressen)
Massor av frågor..
