Jag försöker räkna ut vad det kostar att duscha nu när elpriserna är som de är, men jag tycker det blir för billigt när jag räknar

Någon här som förstår sig på och kan komma med synpunkter? :)

Det går åt 0,00116 kWh att värma 1 liter vatten 1 grad. (Info jag fått från flera källor)

Vår dusch använder 10liter vatten/minut (testat både genom att fylla en hink samt kontrollerat elmätaren under 1minuts spolning)

Vi säger att kallvattnet är 10grader och att vi duschar i 40grader (det stämmer ungefär, uppmätt med värmekamera)

Det innebär att vi behöver värma 10liter vatten 30grader per duschad minut.

0,00116*10*30=0,348
Det skulle innebära att med ett elpris på 5kr/kWh så kostar en dusch 5*0,348= 1,74kr/minut
(ca en tredjedel med bergvärme (1,74*0,286=0.49764kr/min))

Har jag räknat rätt?
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
B Björn Pi skrev:
Jag försöker räkna ut vad det kostar att duscha nu när elpriserna är som de är, men jag tycker det blir för billigt när jag räknar

Någon här som förstår sig på och kan komma med synpunkter? :)

Det går åt 0,00116 kWh att värma 1 liter vatten 1 grad. (Info jag fått från flera källor)

Vår dusch använder 10liter vatten/minut (testat både genom att fylla en hink samt kontrollerat elmätaren under 1minuts spolning)

Vi säger att kallvattnet är 10grader och att vi duschar i 40grader (det stämmer ungefär, uppmätt med värmekamera)

Det innebär att vi behöver värma 10liter vatten 30grader per duschad minut.

0,00116*10*30=0,348
Det skulle innebära att med ett elpris på 5kr/kWh så kostar en dusch 5*0,348= 1,74kr/minut
(ca en tredjedel med bergvärme (1,74*0,286=0.49764kr/min))

Har jag räknat rätt?
Ja det har du!
 
  • Gilla
Björn Pi
  • Laddar…
Även om du räknat fel så gör det ingenting;)
 
G GA Anderson skrev:
Finns en webbsida [länk]
Fungerar sådär. Skulle vilja se vilket elpris den räknar med (alla har ju inte timpris)
 
Text från inlägg om elpriser med länk markerad som "denna".
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
Fyll badkaret i stället och ha det skönt. Lägg sedan över en tillsågad skiva eller ditt gamla duschdraperi på badkaret för att slippa avdunstning. När vattnet kallnat så töm badkaret. All värme från vattnet har hamnat i bostaden.
 
  • Gilla
Björn Pi
  • Laddar…
Åker inte den mesta värmen ut genom badrummets ventilation?
 
raveper raveper skrev:
Åker inte den mesta värmen ut genom badrummets ventilation?
Nope men en viss del.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.