Jag försöker räkna ut vad det kostar att duscha nu när elpriserna är som de är, men jag tycker det blir för billigt när jag räknar
Någon här som förstår sig på och kan komma med synpunkter?
Det går åt 0,00116 kWh att värma 1 liter vatten 1 grad. (Info jag fått från flera källor)
Vår dusch använder 10liter vatten/minut (testat både genom att fylla en hink samt kontrollerat elmätaren under 1minuts spolning)
Vi säger att kallvattnet är 10grader och att vi duschar i 40grader (det stämmer ungefär, uppmätt med värmekamera)
Det innebär att vi behöver värma 10liter vatten 30grader per duschad minut.
0,00116*10*30=0,348
Det skulle innebära att med ett elpris på 5kr/kWh så kostar en dusch 5*0,348= 1,74kr/minut
(ca en tredjedel med bergvärme (1,74*0,286=0.49764kr/min))
Har jag räknat rätt?
Någon här som förstår sig på och kan komma med synpunkter?
Det går åt 0,00116 kWh att värma 1 liter vatten 1 grad. (Info jag fått från flera källor)
Vår dusch använder 10liter vatten/minut (testat både genom att fylla en hink samt kontrollerat elmätaren under 1minuts spolning)
Vi säger att kallvattnet är 10grader och att vi duschar i 40grader (det stämmer ungefär, uppmätt med värmekamera)
Det innebär att vi behöver värma 10liter vatten 30grader per duschad minut.
0,00116*10*30=0,348
Det skulle innebära att med ett elpris på 5kr/kWh så kostar en dusch 5*0,348= 1,74kr/minut
(ca en tredjedel med bergvärme (1,74*0,286=0.49764kr/min))
Har jag räknat rätt?
Ja det har du!B Björn Pi skrev:Jag försöker räkna ut vad det kostar att duscha nu när elpriserna är som de är, men jag tycker det blir för billigt när jag räknar
Någon här som förstår sig på och kan komma med synpunkter?
Det går åt 0,00116 kWh att värma 1 liter vatten 1 grad. (Info jag fått från flera källor)
Vår dusch använder 10liter vatten/minut (testat både genom att fylla en hink samt kontrollerat elmätaren under 1minuts spolning)
Vi säger att kallvattnet är 10grader och att vi duschar i 40grader (det stämmer ungefär, uppmätt med värmekamera)
Det innebär att vi behöver värma 10liter vatten 30grader per duschad minut.
0,00116*10*30=0,348
Det skulle innebära att med ett elpris på 5kr/kWh så kostar en dusch 5*0,348= 1,74kr/minut
(ca en tredjedel med bergvärme (1,74*0,286=0.49764kr/min))
Har jag räknat rätt?
Finns en webbsida http://www.duscha.nu/
Fyll badkaret i stället och ha det skönt. Lägg sedan över en tillsågad skiva eller ditt gamla duschdraperi på badkaret för att slippa avdunstning. När vattnet kallnat så töm badkaret. All värme från vattnet har hamnat i bostaden.
Klicka här för att svara

