1 811 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Uppvärdering- hur blir det med lånet?
Hej
vet inte riktigt hur det här fungerar, så jag frågar er här som verkar kunniga på det mesta ang hus.
Om man ska köp låna till ett hus för t ex 700 000. Lånar 630 000. Om man renoverar det så huset ökar till dubbelt värde då 1.400 000. Hur blir det då med lånet? Blir man av med lånet?
Kanske dum fråga, men hoppas på hjälp....:blushing:
vet inte riktigt hur det här fungerar, så jag frågar er här som verkar kunniga på det mesta ang hus.
Om man ska köp låna till ett hus för t ex 700 000. Lånar 630 000. Om man renoverar det så huset ökar till dubbelt värde då 1.400 000. Hur blir det då med lånet? Blir man av med lånet?
eller om du ska köpa bil el liknande kan du ta det i botten lånet ist för billån
Du menar att värdet ökar mer än renoveringen kostar? Ja, kan hända, men rätt ofta är det tvärt om, att värdeökningen blir mindre än kostnaden. Det beror på utgångsläget och vad man gör...i underavdelningen "Köpa och sälja hus" finns det flera gamla trådar på temat "är det värt att renovera innan försäljning", d v s hur marknadsvärdet påverkas av olika renoveringar.Carbe skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Som sagt topplånet kan man lägga om till bottenlån - i så fall.Carbe skrev:Hej
Men du skall nog inte hänga upp din budget på det - dvs - var beredd på att huset kanske kan bli värt säg 900 - 1000 kkr också.
Det är sällan, i den marknad vi har, som man kan få ett hur för 700 k som efter enkel/billig (?) renovering blir värt det dubbla - det finns alldeles för många som vet hur man renoverar hus för det.
Kan du däremot få det till kompispris/utan budgivining så stiger ju chanserna
Kolla vad likvärdiga hus som ditt fullrenoverade ligegr på i värde - och räkna inte med att du får extrabetalt för infällda spottar, snyggt kakel osv - får det det i slutändan så blir det bara plus isf
/K
Klicka här för att svara