B byggarätt skrev:
Vanliga människor blir tillfrågade i processen om att lämna klagomål varför?
Det är ju ett hot mot den som tänkt bygga!
Enkelt svar, därför att det är ett lagkrav. Berörda parter ska ha rätt att yttra sig. Står i Plan- och bygglagen. Vill du ha paragraf?

Du skriver att det är ett hot mot den som tänkt bygga, men har du tänkt på att bygget kan vara ett ”hot” mot omgivningen (grannar)?

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Enkelt svar, därför att det är ett lagkrav. Berörda parter ska ha rätt att yttra sig. Står i Plan- och bygglagen. Vill du ha paragraf?

Du skriver att det är ett hot mot den som tänkt bygga, men har du tänkt på att bygget kan vara ett ”hot” mot omgivningen (grannar)?
Hur tänker du nu? Är ett Attefallshus ett hot på grannens mark inom reglerna...?
Grannarna kan ju inte vägra bygget utan i det fallet så handlar det enbart om pengar för kommunen

B byggarätt skrev:
Hur tänker du nu? Är ett Attefallshus ett hot på grannens mark inom reglerna...?
Grannarna kan ju inte vägra bygget utan i det fallet så handlar det enbart om pengar för kommunen
jo, ligger det inom 4,5 meter kan grannen säga nej. När det gäller övriga fall kan grannen säga sitt men har de inget att stödja sitt tyckande på mer än att de inte vill så tas ingen hänsyn...

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag förstår inte vad du menar med pengar för kommunen? Varför skulle kommunen få in pengar genom att grannar yttrar sig?

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Jag förstår inte vad du menar med pengar för kommunen? Varför skulle kommunen få in pengar genom att grannar yttrar sig?
visserligen tar ju kommunen betalt för att göra detta, de skickar ut handlingar och ska enligt lagen ta betalt vad det kostar att göra detta. Dock får de inte ta Varken mer eller mindre än det kostar. Även detta är de tvungna till, enligt demokratiskt framtagna lagar och regler.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Ja, att kommunen behöver ta ut avgifter förstår jag, men det lät på Byggarätts inlägg som om det gällde mer än så. Och det kan jag inte förstå.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Nu vet jag inte hur reglerna ser ut hos er, men det är rätt vanligt bland bostadsrättsföreningar att det inte är tillåtet för de boende att parkera på gästparkeringen. För det är just en gästparkering och inte en plats för någon som har för mycket prylar.
Vi har inte en bostadsrättsförening, och reglerna som gäller är de vanliga kommunala, dvs max 24 timmar.

Anna_H Anna_H skrev:
Vi har inte en bostadsrättsförening, och reglerna som gäller är de vanliga kommunala, dvs max 24 timmar.
vem är det som tillgodoser efterlevnaden av 24h regeln, för jag antar att han inte parkerar om varje dygn.

M mattoys skrev:
vem är det som tillgodoser efterlevnaden av 24h regeln, för jag antar att han inte parkerar om varje dygn.
Kommunens bolag kommer förbi någon gång om året. Och jo, han går ut och flyttar den varje dag, eftersom han fått för sig att det är någon (läs jag, jag har mobiltelefonhållare på cyklstyret, vilket tydligen bevisar att jag filmar honom) som filmar han bil och båtkärra och skickar in till kommunen för att han ska få böter.
Till saken hör att han aldrig fått några böter, så han är riktigt skadeglad över detta. Tanken att jag faktiskt aldrig filmat honom elelr försökt anmäla honom har inte slagit honom. Jag är inte ens irriterad på husbilen, bara på det faktum att han anklagar mig för att ställa till problem för honom fast han inte har några.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Hur kan man kalla sig Byggarätt, när men tycker att folk får bygga svart
Orsaken att jag heter byggarätt har inte med lag att göra!!!
Jag försöker prata om förnuft!
I detta fallet så verkar det märkligt att straffa människor för byggen som ingen har besvär av?

harry73
B byggarätt skrev:
I detta fallet så verkar det märkligt att straffa människor för byggen som ingen har besvär av?
Vad kul att du påminner oss igen om att du kallar dig för byggarätt, men du tycker det är helt ok med att bygga svart. :D

• Haha
kashieda
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Straffa och straffa. Människor som medvetet genar i kurvorna och bryter mot lagar och regler har ju ingen annan att skylla än sig själv.
Ser inte alls hur det skulle vara möjligt att ha nån sån godtycklig tillämpning av lagar och regler som du verkar efterfråga, dvs. att bygglov och liknande bara ska behövas om det är nån som störs/besväras av bygget. Hur resonerar du kring övriga av samhällets lagar och regler? Är det okej att köra för fort och okej att köra full så länge du inte kör på någon?

Lagar och regler ska vara lika för alla anser jag

• Gilla
Knoparen och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vad kul att du påminner oss igen om att du kallar dig för byggarätt, men du tycker det är helt ok med att bygga svart. :D
Nej det menar jag inte!
Det jag tycker är att det borde gå att förbättra nuvarande process för att minska mängden konflikter och landa i att kommunerna inte blir motståndare till befolkningen

S Stuff skrev:
Straffa och straffa. Människor som medvetet genar i kurvorna och bryter mot lagar och regler har ju ingen annan att skylla än sig själv.
Ser inte alls hur det skulle vara möjligt att ha nån sån godtycklig tillämpning av lagar och regler som du verkar efterfråga, dvs. att bygglov och liknande bara ska behövas om det är nån som störs/besväras av bygget. Hur resonerar du kring övriga av samhällets lagar och regler? Är det okej att köra för fort och okej att köra full så länge du inte kör på någon?

Lagar och regler ska vara lika för alla anser jag
I princip har du rätt men i verkligheten så finns det för många kontrollfreaks som försvårar byggen till liten eller ingen nytta för svenska folket

B byggarätt skrev:
I princip har du rätt men i verkligheten så finns det för många kontrollfreaks som försvårar byggen till liten eller ingen nytta för svenska folket
Men som i detta fallet i ursprungsartikel finns ju inget sådant. En fastighetsägare får avslag på ansökan för att det planerade bygget inte uppfyller reglerna och det då uppdagas att grannarna har byggt liknande byggen helt utan lov. Är det då inte rätt att kommunen kliver in och styr upp bland svartbyggena? Vad sänder det ut för signaler annars? Att det bästa och billigaste alltid är att skita i att söka bygglov för det ändå aldrig kommer någon påföljd. I så fall kan man ju lägga ner allt vad planarbete heter och bara låta det bli anarki.
Sen har jag svårt att ta till mig det du mal på om att kommuntjänstemän medvetet drar igång konflikter, försvårar byggen, förstör äktenskap etc. Nu kan det säkert vara så att de finns ett sånt exempel på ETT specifikt kontor men du uttrycker dig som att det är kutym för alla bygglovshandläggare och byggnadsnämnder i landet. Du talar om sanningar och verkligheten men du låter inte trovärdig när du bara "vet" och inte är mer specifik med dina källor. Ditt sätt att uttrycka dig för mer tankarna till de predikanterna på torget som står med megafon och maler på om jordens undergång mer än till att du faktiskt är en påläst och reflekterande forumdeltagare.

I detta fall väljer jag att tro mer på citatet i ursprungsartikeln: "- Från kommunens sida är vi aldrig ute och letar efter avvikelserna, säger Mats Holmstedt som är ordförande i bygg- och miljönämnden i Tranås, till Sveriges Radio."

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.