Min son hade en stor hård rätt så tung järngrej men vass tråd på i fickan. Åkte ut i tvättmaskinen. Maskinen lät en del men tänkte att det var knapp på jeans eller så. Nu såg jag att den skavt upp ett hål i det rostfria i trumman. Ett område stor som ungefär en tvåkrona saknar det rostfria materialet. Det är svart istället och där det rostfria materialet är uppskavt (det ”silvriga” ser tunt ut - som uppskavt skinn). Kan det rosta? Ska jag laga med något medel? Kan man täta det uppskavda området med något? I så fall vad? Maskinen är gammal men ska inte bytas på ett par år…
Tack på förhand

Kanske kan man hälla på sådant där epoxy lim i hålet? Verkar klara värme i alla fall.

• Älska
pacman42
  • Laddar…
Posta en bild för bättre hjälp.

Här kommer bilder - inklusive den där grejen pojken släpade runt i fickan.

• Metallcylinder med öglor och stift på ett perforerat yta, troligtvis en del av ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett metallstycke med en oregelbundet formad, inbäddad svart sten och små borrade hål runtomkring.
    Skapa konto
  • Närbild av en skadad metallkomponent med tydliga repor.
    Skapa konto
Det där ser ut som en klisterlapp! Den täcker ju delvis ett hål! Skrapa med nageln.

• Gilla
Arrne och 6 till
  • Laddar…
Om trumman känns som vanligt invändigt och inte har fått några vassa kanter kan du lugnt tvätta vidare

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det där ser ut som en klisterlapp! Den täcker ju delvis ett hål! Skrapa med nageln.
jag önskar du hade rätt. Det som täcker hålet delvis är själva det silvriga som frasats upp över hålet. Konstigt och surt. När jag googlar ser jag folk som får rost i maskinerna i själva hålen. Det är ju det jag inte vill ha på min vit tvätt.

T TovMat skrev:
jag önskar du hade rätt. Det som täcker hålet delvis är själva det silvriga som frasats upp över hålet. Konstigt och surt. När jag googlar ser jag folk som får rost i maskinerna i själva hålen. Det är ju det jag inte vill ha på min vit tvätt.
Skrapa rent och pensla på lite epoxy då. Det är det bästa förslaget hittills och troligen det bästa du kommer att gå.

• Gilla
TovMat
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om trumman känns som vanligt invändigt och inte har fått några vassa kanter kan du lugnt tvätta vidare
så du tror inte jag behöver täta med något för att undvika rost då? Det uppskavda sitter skickat längs med trumman. Men skulle kunna skrapas upp mer om man medvetet skrapar på det. jag får lära av detta och alltid kolla fickor.

pacman42 pacman42 skrev:
Skrapa rent och pensla på lite epoxy då. Det är det bästa förslaget hittills och troligen det bästa du kommer att gå.
tack! Jag får svänga förbi en butik idag.

T TovMat skrev:
Trumman är rostfri, vad som kan ha hänt är att saxsprinten fastnat i trummans hål och skapat vassa kanter som kan skada tvätten, känn efter att det är slätt och fint och provtvätta något som du har råd att förlora (disk eller skurtrasa) om du är tveksam.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Trumman är rostfri, vad som kan ha hänt är att saxsprinten fastnat i trummans hål och skapat vassa kanter som kan skada tvätten, känn efter att det är slätt och fint och provtvätta något som du har råd att förlora (disk eller skurtrasa) om du är tveksam.
Rostfri skulle jag knappast påstå att dom är

• Gilla
  • Haha
Peter2400 och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för fabrikat, ser lite märkligt ut i ytan på metallen för att vara rostfri trumma.

A AndersS skrev:
Vad är det för fabrikat, ser lite märkligt ut i ytan på metallen för att vara rostfri trumma.
det är en miele. Tidigare ägare köpte den kring 2006. Tre barnfamiljer har använt den flera gånger i veckan sedan dess. Så den har ju varit bra. Men den börjar kanske sjunga på sista versen. Den låter väldigt när den centrifugerar.

Vonelffors Vonelffors skrev:
Rostfri skulle jag knappast påstå att dom är
Nähä, å vad påstår du att trumman i tvättmaskinen på bild är tillverkad av?

• Gilla
torbeno och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.