Hallojsan!

Är i läget att bygga hus och hade behövt hjälp att uppskatta kostnader då jag har 0 koll inom detta område. Huset som intresseraed mig är http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-12-plan/Barnstenen/ för 885.000:-

Vi ponerar att jag hittar en tomt - vad kostar det för att göra tomten redo för husbygge? (Lägga grund, dra fram VA/EL, något mer?)

Därefter, förstår självklart att allt är uppskattning, hur mycket kan man uppskatta kostnaden för att bygga upp huset? Finns det något man kan spara på?

Uppskattar alla svar.

Mvh,
Robin
 
Hej Robin och välkommen till BH

Ja som du själv skriver så blir ju allt en väldigt stor uppskattning då det helt beror på vilken kommun man bor i, hur långt man ska bygga från befintligt VA och El m.m.
Jag kan lägga in våra siffror som baseras på en offert vi fått då vi är mitt uppe i ett nybygge.

Markarbete, schaktning, material: ca 100k
VA anslutning: ca 60k
El anslutning: ca 32k

Sedan tillkommer ju såklart allting med lagfarter, bygglov, ev pantbrev, kontrollansvarig, div försäkringar, byggström.
Kontrollansvarig brukar fakturera mellan 20-25k
Byggström mellan 12-20k beroende på vilken årstid du bygger.

Det du kan spara in på är ju såklart att köpa övervåningen oinredd och ev göra det själv eller köpa in tjänsterna när du tycker att det behövs.
 
Hejsan Sulan
Tack för det trevliga välkomnandet och upplysande svaret - kanon!

Uppskattningar är ju just det - uppskattningar. Mest för att jag ska få n förståelse om det är rimlig lösning sett till budget.

Tack för tipset med oinredd övervåning. Lät klokt då man kan bygga det senare när det passar budget.

Har du någon uppskattning på vad det kan kosta att bygga ihop hela huspaketet? Både med inredd övervåning och utan?

Mvh,
Robin
 
Hej igen

Väldigt svårt att säga men vi har fått en budget på ca 1100k för entreprenad. Då bygger vi 145 kvm på ett plan med en del extra tillval och dylikt. Detta inkluderar allt från El, VVS, Snickeri och Plåt.
En vild gissning kan väl vara att kanske spara ca 150-200k på att skippa inredd övervåning, det finns nog flera i BH som kan precisera detta lite mer
 
Är du händig och vill spara in så kanske du kan ta spackling och målning själv?
 
Enklaste tror jag det blir för dig till att börja med är om du talar om för säljaren på FH att du vill bygga i X-kommun och ber honom/henne ta en produktionskalkyl åt dig och en leveransdeklaration. Säger du vilken kommun du ska bygga i och ber säljaren ta med kostnader anslutningar, byggkostnader, bygglov,räntor osv. Då får du ganska snabbt reda på om det är möjligt att genomföra eller ej. Kostnader för anslutning av VA och el skiljer sig markant mellan olika kommuner och som Sulan säger var du ska bygga. Där vi ska bygga kostar anslutningen till enbart VA 150 000:-. Kommunen där du bor har säkert de flesta kostnader listande på hemsidan. För anslutning av VA, bygglov, nybyggnadskarta osv.

Här har du en del till att titta på http://www.byggahus.se/ekonomi/sa-raknar-du-pa-bygget

När du har leveransdeklarationen kan du titta vad som ingår och inte. Vissa företag tar tex inte med bortforsling av överskottsmassor, container byggstädning.
 
Redigerat:
Glöm inte grunden (platta) tillkommer till huset, den ingår inte i byggsatsen.
 
Ok, hade tänkt komma undan med runt 500.000-700.000 för själva hantverkandet.

Japp, är hyfsat händig och kan göra en hel del själv av spikande, spacklande och målande.
 
Vi ska börja bygga till våren. Skickar in bygglovsansökan nu i veckan.
Huset är ett 1-3/4 hus på 200kvm. Den totala byggytan är 120kvm.

Dom dyraste och mest ovissa posterna är dom som inte syns :)

i våran kalkyl så är enbart markarbeten, grund och va-el anslutningar budgeterat till 550.000kr

Våran tomt är nästan optimal, 80cm sand och jord, sedan är det stenhårt packat åsmaterial.
Så ingen sprängning och pålning. Massorna som blir över använder vi till att slänta ut lite med .

Bara va och el anslutningarna går på 200.000kr i våran kommun.
 
Jag tittade på fh's doppingen för ca 3år sedan då skulle den kosta 2 miljoner för huset nyckelfärdigt. Dock utan tomt, lagfart och iordningställa tomten.
 
rru55318 skrev:
Hallojsan!

Är i läget att bygga hus och hade behövt hjälp att uppskatta kostnader då jag har 0 koll inom detta område. Huset som intresseraed mig är [länk] för 885.000:-

Vi ponerar att jag hittar en tomt - vad kostar det för att göra tomten redo för husbygge? (Lägga grund, dra fram VA/EL, något mer?)

Därefter, förstår självklart att allt är uppskattning, hur mycket kan man uppskatta kostnaden för att bygga upp huset? Finns det något man kan spara på?

Uppskattar alla svar.

Mvh,
Robin
Hej

Så här ser det ut i Växjö på kommunal tomt på 900m2!

[TABLE="class: cms_table_cms_table, width: 488"]
[TR]
[/TR]
[TR]
[TD]

Tomtkostnader
[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Tomt[/TD]
[TD]?[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Lagfart 1,5% av tomten[/TD]
[TD]?[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Fastighetsbildningsk.[/TD]
[TD]7 600[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Serviceförlängning[/TD]
[TD]1 250[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Anslutningar [/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Fjärvärme[/TD]
[TD]45 000[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Fiber [/TD]
[TD]15 000[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]El [/TD]
[TD]26 875[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]VA anslutning[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Grundavgift[/TD]
[TD]44 185[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Serviceavgift[/TD]
[TD]33 310[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Tomtyteavgift[/TD]
[TD]37 875[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Lägenhetsavgift[/TD]
[TD]23 110[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Övrigt[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Värdeintyg[/TD]
[TD]1 250[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Utstakning[/TD]
[TD]9 680[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Planavgift[/TD]
[TD]13 200[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Nybyggnadskarta[/TD]
[TD]6 600[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Bygglov[/TD]
[TD]10 500[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Startbesked[/TD]
[TD]12 320[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Pantbrev[/TD]
[TD]?[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Ränta under byggtiden[/TD]
[TD]?[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]


//Calle
 
Golv ingår inte heller i FH:s byggsats. Inte värmepanna heller.
 
Fick svar från en säljare på Fiskarheden att man i runda slängar kan multiplicera priset på deras byggsats med 2,5 för att få en hum om hur totalkostnaden ser ut.

Där vi ska bygga kostar det 250.000 bara att ansluta VA. Bygglovsansökan går på ca 50.000 osv...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.