Vi är i taget och planering för att installera vattenburen värme via hantverkare.

Vi har tänkt sätta in radiatorer över hela huset i kombination med en luft/vatten värmepump.
Prioritet är komfort och en långsiktigt hållbar och tillförlitlig lösning. Idag är det uppvärme med L/L-pumpar + elradiatorer.

Huset är från -74 och cirka 120+120 kvm stort fördelat på bottenvåning och inredd källarvåning. Stora öppna ytor och mycket fönster.
Ungefärlig årsförbrukning el är 18000-19000kWh och då kanske iaf hälften gått till uppvärmning och varmvatten.

Det har inte varit superlätt att få tag i företag med gott renomme och ännu svårare att få till ens ett platsbesök för att få in prisuppgifter.

Vi har haft kontakt med ett välkänt och upplevt proffsigt företag som lämnat en prisindikation på en CTC-lösning ”EcoAir 614M + EcoZenith i255” + 15-17 radiatorer från Purmo i varierande storlekar, rördragningar, elektrikerkostnader, gjutning av fundament för utedel.
400 000kr ink moms efter ROT.

Är det en rimlig prisindikation utifrån dessa vaga förutsättningar? Eller är det helt uppåt väggarna osv?
Vi prioriterar en trygg resa framför billigast möjliga.

Tar tacksamt emot tips.
 
Bump!
 
Vi konverterade i somras och valde den entreprenör som gav bäst känsla och själv föreslog bra och estetiskt tilltalande lösningar för rördragning. Inte den billigaste men inte den dyraste. Vi satte samtidigt in en Nibe S735 med samma firma. 175 kvm enplan, rör delvis dragna på vinden. Vi betalade:

VP med installation - 128 000 efter ROT
El - 3500
Ventilation - 7000
Material 14 st Purmo i olika storlekar, rör etc - 72 000
Arbete konvertering - 27 000 efter ROT
Annat, bil etc - 5000

Totalt - 242 500

Inte samma förutsättningar då ni har större och två plan, men i alla fall en indikation på vad det kan kosta i Stockholm i närtid.
 
  • Gilla
Njingan
  • Laddar…
Om du la 9500kwh i värmepumpen + några kwh till på elradiatorer och värmde 120+120 så låter det inte så farligt. Säg 12000kwh per år, det är 50kwh per kvadrat. Det är lågt.
Säg att en lv-vp har scop på 5.5 och din ll-vp har scop på 3,5 så är besparingen försumbar jämfört med 400’. Sen sparar du väl en slant på varmvatten med lv-vp.
Finns det ingen bättre energiinvestering? T.ex elbil om du inte redan har det?
Men nu tänker jag bara i kronor och ören.
Kan ju se ett scenario att du är ute efter skönare värme och slippa den mer högljudda ll-vp och då kan det ju vara rätt val för dig.
Prismässigt så låter det inte helt orimligt här i Sthlm. Se till att ta referenser och kolla att alla behörigheter och försäkring finns.
 
E ErikFr skrev:
Om du la 9500kwh i värmepumpen + några kwh till på elradiatorer och värmde 120+120 så låter det inte så farligt. Säg 12000kwh per år, det är 50kwh per kvadrat. Det är lågt.
Säg att en lv-vp har scop på 5.5 och din ll-vp har scop på 3,5 så är besparingen försumbar jämfört med 400’. Sen sparar du väl en slant på varmvatten med lv-vp.
Finns det ingen bättre energiinvestering? T.ex elbil om du inte redan har det?
Men nu tänker jag bara i kronor och ören.
Kan ju se ett scenario att du är ute efter skönare värme och slippa den mer högljudda ll-vp och då kan det ju vara rätt val för dig.
Prismässigt så låter det inte helt orimligt här i Sthlm. Se till att ta referenser och kolla att alla behörigheter och försäkring finns.
Gällande elförbrukningen så var det en uppskattning men samtidigt så är det flertalet utrymmen som inte värms upp. Skulle vi värma upp hela huset så skulle vi i nuläget behöva 7-8 elradiatorer till och då skulle förbrukningen skena.

Prioritet är en behaglig komfort i hela huset så det kan nyttjas i större utsträckning på ett behagligt sätt utan att känna att man behöver ta på sig tofflor och tjocktröja för att vara i ett rum och svettas i nästa.

Om 10år så tror jag att trivseln var värd mer än sparade kronor jämfört med nuvarande lösning.

Med det sagt vill vi ju självklart inte betala ockerpriser.

Just nämnt pris kommer från ett etablerat företag som har sitt på det torra så att säga, tror jag.
De ingår i en koncern och har säkra vatten.

Andra behörigheter som bör kollas upp?
 
A antwn skrev:
Vi konverterade i somras och valde den entreprenör som gav bäst känsla och själv föreslog bra och estetiskt tilltalande lösningar för rördragning. Inte den billigaste men inte den dyraste. Vi satte samtidigt in en Nibe S735 med samma firma. 175 kvm enplan, rör delvis dragna på vinden. Vi betalade:

VP med installation - 128 000 efter ROT
El - 3500
Ventilation - 7000
Material 14 st Purmo i olika storlekar, rör etc - 72 000
Arbete konvertering - 27 000 efter ROT
Annat, bil etc - 5000

Totalt - 242 500

Inte samma förutsättningar då ni har större och två plan, men i alla fall en indikation på vad det kan kosta i Stockholm i närtid.
Tack för svaret.

Som du säger är der lite skillnader i förutsättningar och tekniker, frånluft kontra L/V etc.
Men priserna på elementena tar jag med mig.

Valde/ rekommenderades ni koppar eller elförzinkade rör?
 
Kan uppdatera ärendet med att jag fått in två offerter till.

Offert 2 = 355 000kr ink moms, efter ROT.
Då ingår det en enklare värmepump och innerdel samt ingen gjutning av fundament ingår.

Offert 3 (budgetoffert och vill utföra arbetet på löpande räkning) = 430 000kr ex moms, innan ROT.
Då ingår motsvarande värmepump som offert 1, men inga elarbeten eller gjutning av fundament ingår. Uppskattar att 100 000kr av budget är arbetskostnad.
 
S
Njingan Njingan skrev:
Vi är i taget och planering för att installera vattenburen värme via hantverkare.

Vi har tänkt sätta in radiatorer över hela huset i kombination med en luft/vatten värmepump.
Prioritet är komfort och en långsiktigt hållbar och tillförlitlig lösning. Idag är det uppvärme med L/L-pumpar + elradiatorer.

Huset är från -74 och cirka 120+120 kvm stort fördelat på bottenvåning och inredd källarvåning. Stora öppna ytor och mycket fönster.
Ungefärlig årsförbrukning el är 18000-19000kWh och då kanske iaf hälften gått till uppvärmning och varmvatten.

Det har inte varit superlätt att få tag i företag med gott renomme och ännu svårare att få till ens ett platsbesök för att få in prisuppgifter.

Vi har haft kontakt med ett välkänt och upplevt proffsigt företag som lämnat en prisindikation på en CTC-lösning ”EcoAir 614M + EcoZenith i255” + 15-17 radiatorer från Purmo i varierande storlekar, rördragningar, elektrikerkostnader, gjutning av fundament för utedel.
400 000kr ink moms efter ROT.

Är det en rimlig prisindikation utifrån dessa vaga förutsättningar? Eller är det helt uppåt väggarna osv?
Vi prioriterar en trygg resa framför billigast möjliga.

Tar tacksamt emot tips.
Jag kan redogöra för vad jag betalade för en konvertering till vattenburen värme.
I mitt fall så valde jag vattenburen golvvärme samt en BVP vilket gör att det inte är jämförbart rakt av men det ger en indikation.
Jag betalade ca 225 000 för installation av golvvärme i nästan hela huset. Undantaget kök, tvättstuga och badrum eftersom det bör läggas när man ändå ska renovera dom.
Men det rör sig om nästan 200 kvm golvvärme som lades för det priset. Enligt offerterna jag fick då så skulle val av vattenradiatorer ha kostat ca 170 000 vilket då kanske stämmer bättre med vad du avser göra. Jag hade fått ungefär samma antal radiatorer som du så det borde vara i rätt härad på priset.
Själva värmepumpen inklusive borrning gick på 270 000 då jag valde att göra hålet djupare. Hade kostat 250 000 med 180m hål men jag valde 250 m hål. Bergvärmepumpen är en IVT Geo 612 som kan ge ut max 12 kW med kompressorn. (ytterligare 9 med elpatronen men den används aldrig)

Luft-Vatten är ju billigare att installera eftersom man inte behöver något borrhål. Den tappar lite i COP när det är riktigt kallt ute men det tar några år att tjäna igen mellanskillnaden.

Nu har ju priserna gått upp lite sedan jag fick offerter och installerade. Offerter i Juni 2024 och installation Sept-Okt 2024.

Så jag skulle säga att rimligt är väl någonstans kring 200 000 för radiatorerna och rördragning till dom och sedan tillkommer 150 000 för värmepumpen med installation. Efter ROT. Kanske får man sedan lägga på lite för gjutning av fundament för utedelen.

Så jag skulle säga att de 400 000 som du fått offert på är relativt rimligt. Det verkar räknat lite i överkant men inte katastrofalt mycket.

Skulle du välja att köra på BVP istället så borde samma offert troligen hamna på lite över 450 000 inklusive borrning. Kanske uppåt 500 000. Du får en lite högre energibesparing med det och du får också möjlighet att dra avstick från brunnen och sätta frikyla i huset vilket skulle bli gratis luftkonditionering.
Det är väl mest frågan om du har utrymmet för att ställa en BVP någonstans. Den bör i så fall stå i källaren så den står på betongunderlag så slipper du höra den. Jag kan knappt höra min när jag är i vardagsrummet direkt ovanför om den går på högvarv för att göra massor med varmvatten. Och välj gärna en med separat VVB. Dvs inte integrerad VVB. Betydligt lättare installation och rördragning.
Jag bor i Järfälla så mina priser är "Stockholmspriser".
 
  • Gilla
Njingan
  • Laddar…
Gjorde liknande övning förra hösten. 2 våningar ovan jord, c. 110+110kvm, i Stockholmsområdet, tidigare uppvärmt med 2st LL-VP samt elradiatorer. Satte in ny LV-VP (Nibe S2115-12 + VVMS320), 16st nya Purmo-radiatorer i varierande storlek samt drog alla rör (koppar, mestadels 22mm men mot slutet på slingorna smalare).

Vi förberedde underlag för utedelen själva och det kanske saknades viss finess i rördragningen, men då landade allting efter ROT ink moms på c. 360,000 kr.

Stor förbättring av inomhuskomforten!
 
  • Gilla
Njingan
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Jag kan redogöra för vad jag betalade för en konvertering till vattenburen värme.
I mitt fall så valde jag vattenburen golvvärme samt en BVP vilket gör att det inte är jämförbart rakt av men det ger en indikation.
Jag betalade ca 225 000 för installation av golvvärme i nästan hela huset. Undantaget kök, tvättstuga och badrum eftersom det bör läggas när man ändå ska renovera dom.
Men det rör sig om nästan 200 kvm golvvärme som lades för det priset. Enligt offerterna jag fick då så skulle val av vattenradiatorer ha kostat ca 170 000 vilket då kanske stämmer bättre med vad du avser göra. Jag hade fått ungefär samma antal radiatorer som du så det borde vara i rätt härad på priset.
Själva värmepumpen inklusive borrning gick på 270 000 då jag valde att göra hålet djupare. Hade kostat 250 000 med 180m hål men jag valde 250 m hål. Bergvärmepumpen är en IVT Geo 612 som kan ge ut max 12 kW med kompressorn. (ytterligare 9 med elpatronen men den används aldrig)

Luft-Vatten är ju billigare att installera eftersom man inte behöver något borrhål. Den tappar lite i COP när det är riktigt kallt ute men det tar några år att tjäna igen mellanskillnaden.

Nu har ju priserna gått upp lite sedan jag fick offerter och installerade. Offerter i Juni 2024 och installation Sept-Okt 2024.

Så jag skulle säga att rimligt är väl någonstans kring 200 000 för radiatorerna och rördragning till dom och sedan tillkommer 150 000 för värmepumpen med installation. Efter ROT. Kanske får man sedan lägga på lite för gjutning av fundament för utedelen.

Så jag skulle säga att de 400 000 som du fått offert på är relativt rimligt. Det verkar räknat lite i överkant men inte katastrofalt mycket.

Skulle du välja att köra på BVP istället så borde samma offert troligen hamna på lite över 450 000 inklusive borrning. Kanske uppåt 500 000. Du får en lite högre energibesparing med det och du får också möjlighet att dra avstick från brunnen och sätta frikyla i huset vilket skulle bli gratis luftkonditionering.
Det är väl mest frågan om du har utrymmet för att ställa en BVP någonstans. Den bör i så fall stå i källaren så den står på betongunderlag så slipper du höra den. Jag kan knappt höra min när jag är i vardagsrummet direkt ovanför om den går på högvarv för att göra massor med varmvatten. Och välj gärna en med separat VVB. Dvs inte integrerad VVB. Betydligt lättare installation och rördragning.
Jag bor i Järfälla så mina priser är "Stockholmspriser".
Uppskattat svar.

Ja, det låter som att min inledande offert var rimlig.

Efter offert två och tre så känner man att det är otroliga prisspann när det nästan kan diffa 150’ på ”samma sak”.
 
S
Njingan Njingan skrev:
Uppskattat svar.

Ja, det låter som att min inledande offert var rimlig.

Efter offert två och tre så känner man att det är otroliga prisspann när det nästan kan diffa 150’ på ”samma sak”.
Ja. Det kan skilja en hel del. Jag tror att det som gör att det skiljer i ditt fall är väl att en av offerterna var en enklare värmepump och att dom inte räknat med vissa saker som gjutning av fundament för utedelen.
Sen är det säkerligen så att olika firmor gissar lite olika hur knepigt det kan vara att få fram rören till radiatorerna.
Det jag skulle rekommendera om du är fast vid LVVP lösningen är att se till dels att du får en som är inverterstyrd och att den är rejält dimensionerad. Den CTC som du skrev om i första inlägget har max 14 kW ut från kompressorn. Det är nog bra att gå på det.

Att den bör vara nästintill överdimensionerad är för att när COP sjunker för en LVVP då det blir kallare så sjunker också möjlig uteffekt. Om den har en COP på 4,7 vid 0 grader och max uteffekt då är 14 kW men COP sjunker till 3 vid -20 så kommer du då bara att kunna få ut kanske 8-9 kW vid den temperaturen.
Och då behöver du effekten om du inte ska behöva stöd av elpatronen.
Och är den rejält dimensionerad så behöver den vara inverterstyrd för om den då är on/off reglerad så kommer frekventa start och stopp att göra att kompressorn dör i förtid.

Innan du bestämmer dig slutligt ska jag också nämna att det kan vara värt att ta i beaktning att en BVP typiskt sett håller längre. Pga att utedelen utsätts för väder och vind så räknar man med att dom inte håller lika länge.
Det skiljer i alla fall på teknisk livslängd på dom. Men jag har för mig att man räknar med att en LVVP överlever i upp till 15 år och en BVP ska hålla i 20. Det kan ju väga över till fördel BVP om man planerar att bo kvar länge.
På 40 års sikt så har du fått byta ut BVP en gång och är nästan framme vid byte 2 på en LVVP. Förutsatt att dom håller ungefär som tillverkarna säger att dom ska göra.
 
  • Gilla
Njingan
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Ja. Det kan skilja en hel del. Jag tror att det som gör att det skiljer i ditt fall är väl att en av offerterna var en enklare värmepump och att dom inte räknat med vissa saker som gjutning av fundament för utedelen.
Sen är det säkerligen så att olika firmor gissar lite olika hur knepigt det kan vara att få fram rören till radiatorerna.
Det jag skulle rekommendera om du är fast vid LVVP lösningen är att se till dels att du får en som är inverterstyrd och att den är rejält dimensionerad. Den CTC som du skrev om i första inlägget har max 14 kW ut från kompressorn. Det är nog bra att gå på det.

Att den bör vara nästintill överdimensionerad är för att när COP sjunker för en LVVP då det blir kallare så sjunker också möjlig uteffekt. Om den har en COP på 4,7 vid 0 grader och max uteffekt då är 14 kW men COP sjunker till 3 vid -20 så kommer du då bara att kunna få ut kanske 8-9 kW vid den temperaturen.
Och då behöver du effekten om du inte ska behöva stöd av elpatronen.
Och är den rejält dimensionerad så behöver den vara inverterstyrd för om den då är on/off reglerad så kommer frekventa start och stopp att göra att kompressorn dör i förtid.

Innan du bestämmer dig slutligt ska jag också nämna att det kan vara värt att ta i beaktning att en BVP typiskt sett håller längre. Pga att utedelen utsätts för väder och vind så räknar man med att dom inte håller lika länge.
Det skiljer i alla fall på teknisk livslängd på dom. Men jag har för mig att man räknar med att en LVVP överlever i upp till 15 år och en BVP ska hålla i 20. Det kan ju väga över till fördel BVP om man planerar att bo kvar länge.
På 40 års sikt så har du fått byta ut BVP en gång och är nästan framme vid byte 2 på en LVVP. Förutsatt att dom håller ungefär som tillverkarna säger att dom ska göra.
Tack för utförligt svar.

Företag1 hade räknat med 55w/kvm i värmebehov vilket ger ett behov av 13,2kwh. Sen vid vilken temperatur det behovet är vet jag faktiskt inte.
I värsta fall kommer vi kunna köra våra nuvarande LL-pumpar som vi kommer behålla.

Tilltänkt innerdel är inverterstyrd.

BVP har vi valt bort då det enligt grannar som valt det fått väldigt höga tilläggskostnader pga långa djup till berg samt en del haft lite strul vilket jag uppfattat som berott på att grus och ras inne i berget tagit sig in till borrhålet.

Om jag läst rätt så erbjuder CTC upp till 16-18års garanti på sina värmepumpar mot en tilläggspeng från år 5. Det tänker jag ändå indikerar en trolig lång hållbarhet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.