Hej,

Är väldigt trött på vår Hagtornhäcks taggar på 5-8 cm som går rakt igenom skor och handskar och är rena helvetet att samla upp för bortforsling.

Tänkte därför höra om det finns några förstärkta trädgårdshandskar mot just taggar för att underlätta detta? Är inte värst sugen på att ersätta de med en annan typ av häckbuske då det inte är högsta prio just nu.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det småklipp från årlig beskärning tycker jag dessa hjälper:

[länk]

Större grenar om man inte skött beskärningen årligen får man nästan ta en och en om man inte vill göra sig illa.
Tack för tipset, finns inga vanliga trädgårdshandskar som är förstärkta på något sätt? Annars blir det ett par såna.

C
M Cameltoe skrev:
Tack för tipset, finns inga vanliga trädgårdshandskar som är förstärkta på något sätt?
Jodå, kolla roshandskar. Kolla också på arbetshandskar i allmänhet. Arbetshandskar klassas med poäng för olika egenskaper. Det du letar efter här är en handske med högt punkteringsmotstånd. Jag skulle också rekommendera en handske som går långt upp på armen.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Brukar använda gammaldags arbetshandskar i kraftigt skinn och som är vinterfodrade när vi röjer i hästhagar.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Det blev ett par "heavy duty hands", då Hagtornstaggarna gått rakt genom min Nikesula på cirka 3-4 cm så tror jag det finns risk för att roshandskarna inte stoppar de heller, då de är gjorda i polyester och nylon :D

C
M Cameltoe skrev:
Hagtornstaggarna gått rakt genom min Nikesula på cirka 3-4 cm
Ja, men det är väl för att du trampat på dem? Liiiite mer kraft i ett fotsteg jämfört med vad du utsätter händerna för...
Hur som helst, med rätt handskar är det inget problem.

C cpalm skrev:
Ja, men det är väl för att du trampat på dem? Liiiite mer kraft i ett fotsteg jämfört med vad du utsätter händerna för...
Hur som helst, med rätt handskar är det inget problem.
I för sig ja det tänkte jag inte på ^^

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nu ser jag att du redan handlat, men min första tanke var svetshandskar. Gjorda i tjockt läder och med lite längre skaft är det ganska klumpiga och jag skulle aldrig kunna svetsa i dem, men att forsla bort taggigt avfall borde de greja galant!

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Vill återkomma till denna tråd och tipsa om en utmärkt lösning. Vi röjer bort alla växter i trädgården på huset vi nyligen köpt, och ett antal buskar har haft hemska taggar som fastnar i precis allt och gick rakt igenom alla mina handskar.

Jag köpte Biltemas svetshandskar, de är gjorda i tjockt läder och är kevlarförstärkta. De kostade 119 kr och har fungerat fantastiskt, nu är jag helt immun mot taggar medan jag bär dem. Visst, de är lite klumpiga men gör jobbet bra.

38-924_xl_1.jpg

https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/skyddsutrustning-till-svetsning/svetshandskar-2000041876

• Gilla
THCH och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.