2 979 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Uppsäkring av kabel
Sida 1 av 2
Men i vilken ände ska du sätta säkringen?M merbanan skrev:
Är du säker att det är 16mm2, det är ganska ovanligt att ha detta i form av EKKJ nämligen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 062 inlägg
Som kortslutningsskydd går det bra med 63 A säkring, men då får kabeln antingen vara en huvudledning eller så får den inte vara mycket mer än 100 meter lång.
Men för överlast förutsätter 63 A att det är utanpåliggande förläggning eller markkabel.
Så det är lite på gränsen och beror främst på om ni verkligen behöver belasta ledningen med 63 A under längre tid eller om det handlar om att hantera startströmmar.
Men för överlast förutsätter 63 A att det är utanpåliggande förläggning eller markkabel.
Så det är lite på gränsen och beror främst på om ni verkligen behöver belasta ledningen med 63 A under längre tid eller om det handlar om att hantera startströmmar.
16 kvadratmeter i area är rejältM merbanan skrev:
Den klarar mer än ditt behov
Sorry men kunde inte låta bli
Som El-löken frågar, är du säker på arean?
16 mm2 är rejält
I kabellistan så står det 3x16 för denna kabel. Är rimligt säker på att det motsvarar 16mm2 då samma lista har 2.5, 6 och 10 som betäckning på andra kablar. Givetvis ska jag titta fysiskt efter betäckningar på kabeln också men nu är det mer teori än praktik.E El-Löken66 skrev:
Kanske mer troligt en FKKJ då men det spelar ingen roll.M merbanan skrev:
Som folk skriver, går den i mark hela vägen, ska dessa 63A utgöra överlastskydd eller vad begränsar?
Bo.Siltberg skrev:
Som kortslutningsskydd går det bra med 63 A säkring, men då får kabeln antingen vara en huvudledning eller så får den inte vara mycket mer än 100 meter lång.
Från den central som kabeln ansluter skall en parkering strömförsörjas. I framtiden så lär det ju komma elbilsladdning och då vill jag se till att maximal kapacitet finns tillgänglig. Tanken är 40A elbil, sen får lite fläktar och lampor dela på resterande 23A.E El-Löken66 skrev:
Så 50A räcker nog men jag vill bara reda ut förutsättningarna för mer kapacitet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 062 inlägg
Jag skulle då avråda från att säkra upp. Det är som sagt på gränsen och med elbilar så finns risken för ganska långvarig överlast. Men det beror även som sagt på om det är en huvudledning eller gruppledning, och i så fall hur elcentralen är dimensionerad.
Mycket riktigt var det FKKJ. Kabeln är i matande ände ansluten till gänga III med 50A säkringar. Själva servisen är på 400A. Iom gänga III så är ju en uppsäkring till 63A en enkel operation. Jag hittade en ritning och skulle nu skatta kabelns längd till 80m. Den ligger även i mark utan skyddsrör. Inne i byggnad går den på vägg i kabelschakt upp till vinden. Min tolkning av lite tabeller är att uppsäkring till 63A är möjlig.E El-Löken66 skrev:
Vad menar du med överlast i detta fall? Man skulle ju inte överskrida 63A och långvarig last skulle nog hamna kring 50A. Gällande elcentralen så kan ju den byggas om för att hantera detta nyttjande. Själva frågan är om kabeln kan säkras av med 63A förutsatt att övriga omständigheter är gynnsamma.Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte tittat på kabeln explicit men jag ämnar göra det om det är teoretiskt möjligt att säkra upp. Och ja den klarar mer än bara mitt behov. Kabeln sitter i ett flerbostadshus/område och förser ett helt hus med fastighetsel.U Uffe A skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 062 inlägg
Med överlast menar jag normal belastningsström som ligger i närheten av 63 A och kanske lite högre. Säkringen kan överbelastas med 25 % utan att den löser. 63 A smältsäkring kräver att kabeln tål ca 70 A. PVC-isolerad kabel 3x16 mm² koppar tål mellan 52 - 80 A beroende på förläggning och 70 A får man på gränsen med utanpåliggande förläggning eller i mark. Då är den alltså fullbelastad och 70 grader varm - med ganska stora förluster. Så det går med skohorn.
Det är som så.U Uffe A skrev:
Frågar du en myndighet något.
Kommer den ha synpunkter.
Det ligger i myndigheters natur.
Därför är det ibland bättre att du väntar på att myndigheten frågar dig. Har du tur ligger där så mycket papper i väntan att din livstid hinner ta slut.