10 815 läst ·
27 svar
11k läst
27 svar
Uppreglade golv i 70-talskällare. Quick fix?
Sida 1 av 2
Jag har ett rum i källaren här i kåken som jag tänkte fixa till som gästrum. Ett sovrum alltså. Det är ett 70-talshus så det är uppreglade golv på oisolerad platta i källaren. Väggarna är murade i lättklinker. Mellan reglarna i golvet ligger det isolering (mineralull). Ovan på detta ligger det sedan en gräslig heltäckningsmatta. Det enklaste vore ju att riva ut heltäckningsmattan och lägga in ett enkelt billigt klickgolv. Typ nått fanergolv. Men frågan är om man vågar ändra det vinnande konceptet. Kanske att den där mattan andas en aning och att det blir för tätt om man lägger dit ett klickgolv? På andra ställen i källaren ligger det plasstmatta med samma konstruktion under. Den mattan har legar där i snart 50 år. Hur det kommer sig att virket inte möglat upp där under är ju ett mirakel. Jag har tagit upp inspektionshål här och där i källargolven och jag ser inga spår av mögel. Däreomot en aningens suspekt lukt. Men de branchproffs jag har haft hemma för att kika på det påstår att gammal isolering kan lukta så.
Hur som. Om man nu skulle ge sig in på att riva upp golvet i det här rumet och på något enkelt sätt bli av med riskkonstruktionen. Hur skulle man göra då? Det är ju en rå yta på betongplattan under. Skulle man kunna riva ut det gamla spångolvet och reglarna. Sedan lägger man ut frigolit i olika lager med förskjutna skarvar. Man får lov att lämna "rännor" för elrör och radiatorrör. På frigoliten kan man sedan lägga golvspån och slutligen golvbeläggning på det. Funkar det tro?
Eller ska man bara lägga ut cellplast och sedan klinkerdäck på det) Dvs 20mm tjocka klinker i storformat. De lär ju ligga still utan fog eller något sådant. Då får man ju ett stengolv. Säkert kallt som fanken. Men det finns ju tofflor
Vad tror ni? Det vore skönt att slippa flytspackla och gjuta in redan åldrade radiatorrör osv.
Hur som. Om man nu skulle ge sig in på att riva upp golvet i det här rumet och på något enkelt sätt bli av med riskkonstruktionen. Hur skulle man göra då? Det är ju en rå yta på betongplattan under. Skulle man kunna riva ut det gamla spångolvet och reglarna. Sedan lägger man ut frigolit i olika lager med förskjutna skarvar. Man får lov att lämna "rännor" för elrör och radiatorrör. På frigoliten kan man sedan lägga golvspån och slutligen golvbeläggning på det. Funkar det tro?
Eller ska man bara lägga ut cellplast och sedan klinkerdäck på det) Dvs 20mm tjocka klinker i storformat. De lär ju ligga still utan fog eller något sådant. Då får man ju ett stengolv. Säkert kallt som fanken. Men det finns ju tofflor
Vad tror ni? Det vore skönt att slippa flytspackla och gjuta in redan åldrade radiatorrör osv.
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Lägg åtminstone en "platon" matta under frigoliten. Luftade golvsocklar.O Olf Oggler skrev:Jag har ett rum i källaren här i kåken som jag tänkte fixa till som gästrum. Ett sovrum alltså. Det är ett 70-talshus så det är uppreglade golv på oisolerad platta i källaren. Väggarna är murade i lättklinker. Mellan reglarna i golvet ligger det isolering (mineralull). Ovan på detta ligger det sedan en gräslig heltäckningsmatta. Det enklaste vore ju att riva ut heltäckningsmattan och lägga in ett enkelt billigt klickgolv. Typ nått fanergolv. Men frågan är om man vågar ändra det vinnande konceptet. Kanske att den där mattan andas en aning och att det blir för tätt om man lägger dit ett klickgolv? På andra ställen i källaren ligger det plasstmatta med samma konstruktion under. Den mattan har legar där i snart 50 år. Hur det kommer sig att virket inte möglat upp där under är ju ett mirakel. Jag har tagit upp inspektionshål här och där i källargolven och jag ser inga spår av mögel. Däreomot en aningens suspekt lukt. Men de branchproffs jag har haft hemma för att kika på det påstår att gammal isolering kan lukta så.
Att lägga platonmatta under frigoliten är ju en ganska enkel åtgärd i sammanhanget. Men hjälper det? Luftväxlingen via golvsocklarna blir väl väldigt liten. Och efter en tid när allt satts igen av damm så är väl ventilationen nere på noll? Eller?
Idag är det ju "ventilerade socklar". Dvs socklarna är spikade med en liten spalt mot väggen. Detta kan väl knappast bidra. Mellan Mellanrummet mellan golvreglarna är ju fullt med isolering. Det lär ju knappast vara korsdrag under golvet?
Om man nu vill göra någon Quick fix. Kan man lägga sättsand på den grovgjutna betongen och sedan klinkerdäck på det, tro? Det måste ju vara en konstruktion i paritet med klinker med fix på betongen.
Idag är det ju "ventilerade socklar". Dvs socklarna är spikade med en liten spalt mot väggen. Detta kan väl knappast bidra. Mellan Mellanrummet mellan golvreglarna är ju fullt med isolering. Det lär ju knappast vara korsdrag under golvet?
Om man nu vill göra någon Quick fix. Kan man lägga sättsand på den grovgjutna betongen och sedan klinkerdäck på det, tro? Det måste ju vara en konstruktion i paritet med klinker med fix på betongen.
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Läs på platons produktbeskrivning. Det är ett godkänt och beprövat system. Mattan viks upp mot vägg, eller speciell vinkelremsa. Ventilation via speciella golvsocklar. Aldrig hört att de skulle sätta igen. Fördelen är ju att du med 5cm frigolit får ett betydligt varmare golv än om du sätter klinker direkt på betongen. Denna metod kräver nog att betong golvet är hyggligt plant. Ett flytande frigolitgolv blir annars lite knirr och knarr. Går ju att gjuta ovanpå frigoliten. Men du ville ju ha en quick fix så det går nog bort.
Platon är kanske bra. Men nästan alltid när jag läser om ventilerade golv så är det en forcerad ventilation med i sammanhanget. Det låter lite bökigt att ha en fläkt för varje rum med kanaler och el och ljud och allt vad det är.
Och om nu ventilerade golvsocklar faktiskt hjälper (hur nu fukten ska kunna leta sig fram flera meter i en minimal luftspalt för att tillslut ta sig ut genom en springa i en sockel. Det känns ju som om det borde vara RH 100% oavsett vad dr under) så borde väl tex radon också ventileras ut i inomhusluften?
Sedan är det väl som det står ovan. Platonmattan behöver kanske en relativt plan yta. Då ska man flyta golvet. Där någon stans börjar det bli en del investeringar i en golvkonstruktion med gamla radiatorrör i samt gamla avlopp under. Då kanske man vill byta avloppet innan. Det bär iväg.....
Och om nu ventilerade golvsocklar faktiskt hjälper (hur nu fukten ska kunna leta sig fram flera meter i en minimal luftspalt för att tillslut ta sig ut genom en springa i en sockel. Det känns ju som om det borde vara RH 100% oavsett vad dr under) så borde väl tex radon också ventileras ut i inomhusluften?
Sedan är det väl som det står ovan. Platonmattan behöver kanske en relativt plan yta. Då ska man flyta golvet. Där någon stans börjar det bli en del investeringar i en golvkonstruktion med gamla radiatorrör i samt gamla avlopp under. Då kanske man vill byta avloppet innan. Det bär iväg.....
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
När jag kikar lite närmare på tex Nivell och Granabs produkter så undrar jag ju vad som egentligen skiljer mot min befintliga konstruktion? Nivell använder träreglar uppallade från betongen. Så är det ju redan i mina befintliga golv. Granab har plåtreglar. De möglar ju inte i alla fall. Både Nivell och Granab har isolering med luftspalt under. Så ser det i alla fall ut på mina ritningar till huset. Däremot är det oklart om isoleringen kolapsat ner mot betongen med tiden. Både Granab och Nivell har golvspån som är exponerat nedåt mot det fuktiga utan fuktspärr. Både granab och Nivell kan förseglas med något tätt övergolv som inte andas. Därmed bode ju en hel del fukt stängas in. Ventilerade socklar har jag i dagsläget.
Frågan är. Är det så revolutionerande produkter det här Granab och Nivell?
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Det beror nog på hur stort "problem" du har. Nivell golv är den ultimata lösningen, kan/bör kombineras med ett fläktsystem (speciellt om radon är med i bilden). Men dessa system är dyra. Jag tolkar din quick fix som också en ambition att bli billig? Nivell är ingen quick fix. Och kan vara onödig om du inte har problem som kräver denna lösning. Men viss, den blir bra. Ditt största problem är att du har mineralull i golvet. Den tar åt sig fukt och luktar. dessutom isolerar 5cm mineralull ganska dåligt. 5cm cellplast ger mångdubbel isoleringseffekt.O Olf Oggler skrev:När jag kikar lite närmare på tex Nivell och Granabs produkter så undrar jag ju vad som egentligen skiljer mot min befintliga konstruktion? Nivell använder träreglar uppallade från betongen. Så är det ju redan i mina befintliga golv. Granab har plåtreglar. De möglar ju inte i alla fall. Både Nivell och Granab har isolering med luftspalt under. Så ser det i alla fall ut på mina ritningar till huset. Däremot är det oklart om isoleringen kolapsat ner mot betongen med tiden. Både Granab och Nivell har golvspån som är exponerat nedåt mot det fuktiga utan fuktspärr. Både granab och Nivell kan förseglas med något tätt övergolv som inte andas. Därmed bode ju en hel del fukt stängas in. Ventilerade socklar har jag i dagsläget.
Som sagt, platons system är speciellt utvecklat för denna lösning. Du behöver inte tro på den om du inte vill. Men enkel och kostnadseffektiv. Den enda nackdel jag har upplevt är att golvet inte känns helt stumt, och att det kan bli knirr.
Så vilken lösning som passar dig beror ju på hur mycket fukt du har som skall ventileras bort. lite fukt = platon. Mycket fukt = nivel. Extrem fukt/radon = Nivel + ventilation. Och där kan jag inte råda. Det måste utredas av expert.
Platon med cellplast bör bli avsevärt bättre än det du har. Men kanske inte är rätt lösning beroende på dina förutsättningar.
Platon verkar vara bra. Men det enda problemet är väl att platon förmodligen kräver ett så pass plant underlag att jag måste flytspackla hela golvet. Det lockar inte.
Hur är det med golvvärme? Att man inte ska gjuta in golvvärme på en oisolerad platta har jag förstått. Men hur skulle det bli om man la golvvärmeslingor i tex ett uppreglat nivellgolv (eller liknande konstuktion)? Då har man ju fortfarande luftspalten mellan betong och golv så att säga.
Hur är det med golvvärme? Att man inte ska gjuta in golvvärme på en oisolerad platta har jag förstått. Men hur skulle det bli om man la golvvärmeslingor i tex ett uppreglat nivellgolv (eller liknande konstuktion)? Då har man ju fortfarande luftspalten mellan betong och golv så att säga.
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Är betong golvet så pass ojämnt att du inte kan/vill lägga ett flytande cellplatsgolv, är Nivell ett bra alternativ. Kravet på underlaget kan jag inte bedöma. Jag har lagt platon på grovgjutet betong golv, med cellplast och golvspånskiva ovan på. Tycker det funkar bra.O Olf Oggler skrev:Platon verkar vara bra. Men det enda problemet är väl att platon förmodligen kräver ett så pass plant underlag att jag måste flytspackla hela golvet. Det lockar inte.
Golvvärme i Nivelll har jag ingen erfarenhet av. Misstänker att det inte är helt optimalt, dvs att du eldar för kråkorna (dagmaskarna?), det får någon annan svara på. Men det borde framgå på Nivells hemsida om/hur detta kan göras.
Jag uppdaterar min egen tråd lite.
Jag har nu undersökt ett par rum i källaren här. Rummen ligger vägg i vägg och skils åt av en murad vägg. Bägge rummen har uppreglade golv på den oisolerade plattan. Bägge rummen har ventilerade socklar. Det ena rummet har plastmatta ovanpå golvspånet. Det andra rummet har helt obehandlat golvspån med en löst liggande heltäckningsmatta som andas. Inget lim eller något sådant. I rummet med plastmatta kan jag känna en tydlig lukt av typ fuktig isolering eller något sådant när jag lägger näsan mot golvsockeln. Det luktar inte mögel. Men inte heller speciellt trevligt. Det andra rummet med en heltäckningsmatta som andas känner jag inte en tillstymmelse till lukt. Det luktar precis noll och intet.
Jag tolkar detta som att ventilerade socklar kanske hjälper en aning när det gäller miljön under golvet. Men det som verkar vara riktigt effektivt är ju att se till att hela golvytan kan andas och släppa upp fukt.
Kanske att det är en bra ide att lägga massivt trägolv direkt på golvreglarna i sådana här källare? Frågan är hur man behandlar ett trägolv för att täppa igen ytan så lite som möjligt. Olja kanske? Vad tror ni?
Jag har nu undersökt ett par rum i källaren här. Rummen ligger vägg i vägg och skils åt av en murad vägg. Bägge rummen har uppreglade golv på den oisolerade plattan. Bägge rummen har ventilerade socklar. Det ena rummet har plastmatta ovanpå golvspånet. Det andra rummet har helt obehandlat golvspån med en löst liggande heltäckningsmatta som andas. Inget lim eller något sådant. I rummet med plastmatta kan jag känna en tydlig lukt av typ fuktig isolering eller något sådant när jag lägger näsan mot golvsockeln. Det luktar inte mögel. Men inte heller speciellt trevligt. Det andra rummet med en heltäckningsmatta som andas känner jag inte en tillstymmelse till lukt. Det luktar precis noll och intet.
Jag tolkar detta som att ventilerade socklar kanske hjälper en aning när det gäller miljön under golvet. Men det som verkar vara riktigt effektivt är ju att se till att hela golvytan kan andas och släppa upp fukt.
Kanske att det är en bra ide att lägga massivt trägolv direkt på golvreglarna i sådana här källare? Frågan är hur man behandlar ett trägolv för att täppa igen ytan så lite som möjligt. Olja kanske? Vad tror ni?
Med erfarenhet av två fastigheter med källare skulle jag aldrig lägga trägolv. Äldre hus har tunna plattor och de blir fuktiga, oavsett hur bra dränering du har. Inget organiskt material mot betongplattan. För att få bort lukten behöver du riva. Återställ sedan på enklaste sätt så får du en källare som funkar.
Jag menar naturligtvis inte att man ska lägga trä direkt mot betongen. Först luftspalt. Sedan isolering. Sedan trä som kan andas. Det var min tanke.
Jag minns att jag läste någon rapport om någon utredning ang sådana här konstruktioner. Där jämförde de fuktkvoten i golvspån som hade fritt uppåt och golvspån som hade plastmatta på. Jag vill minnas att golvspån är ganska bra på att ta upp fukt och dunsta bort det på ovansidan sedan. Jag ska se om jag hittar den där rapporten. I så fall lägger jag upp en länk i den här tråden.
Jag minns att jag läste någon rapport om någon utredning ang sådana här konstruktioner. Där jämförde de fuktkvoten i golvspån som hade fritt uppåt och golvspån som hade plastmatta på. Jag vill minnas att golvspån är ganska bra på att ta upp fukt och dunsta bort det på ovansidan sedan. Jag ska se om jag hittar den där rapporten. I så fall lägger jag upp en länk i den här tråden.
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Hej igen,
Jag tycker du har fått många bra råd. Jag förstår inte varför du vill hitta på egna lösningar, och egna svar på problemet. Välj någon av befintliga lösningar (system) och installera enligt anvisningar så blir det bra.
Jag tycker du har fått många bra råd. Jag förstår inte varför du vill hitta på egna lösningar, och egna svar på problemet. Välj någon av befintliga lösningar (system) och installera enligt anvisningar så blir det bra.