2 574 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Uppmärkning i anslutningsdosa för element
Jag har dragit fram 2 faser (brun+svart) samt nolla (blå) och jord (gul/grön) till anslutningsdosor för elementen. Har inte bestämt om det blir enfas eller tvåfaselement ännu....
Jag tänkte märka upp kablarna (i anslutningsdosan) i samma följd som faserna är anslutna i centralen, för att underlätta montering och för att få jämn belastning över faserna om det blir enfaselement.
Det skulle då bli enl. följande:
Anslutningsdosa 1= L1+L2+Nolla+Jord
Anslutningsdosa 2= L2+L3+Nolla+Jord
Anslutningsdosa 3= L3+L1+Nolla+Jord
o.s.v.
Vad säger ni som är proffs, brukar ni märka upp i anslutningsdosorna?
Jag tänkte märka upp kablarna (i anslutningsdosan) i samma följd som faserna är anslutna i centralen, för att underlätta montering och för att få jämn belastning över faserna om det blir enfaselement.
Det skulle då bli enl. följande:
Anslutningsdosa 1= L1+L2+Nolla+Jord
Anslutningsdosa 2= L2+L3+Nolla+Jord
Anslutningsdosa 3= L3+L1+Nolla+Jord
o.s.v.
Vad säger ni som är proffs, brukar ni märka upp i anslutningsdosorna?
Om du dragit fram 2 faser och sytt dom mellan anslutnings dosor, hur kan du då få L1 L2 (L3)? Det borde ju bara bli 2 faser L1 L2 eftersom det är det du dragit fram, de går ju inte å säga att en tråd är L2 i ena dosan och L3 i andra dosan
Jag kanske missuppfattade vad du menade.
Behöver inte märka på något sätt när du drar fram trådar, använd färgerna som Rrrrr sa så är det helt i sin ordning.
Behöver inte märka på något sätt när du drar fram trådar, använd färgerna som Rrrrr sa så är det helt i sin ordning.
Om du bara dragit 2 faser, hur tänkte du då fördela det på alla 3 faserna? (redigerat: fan trött, missade att jag inte var först med det
)
Och som sagt, brun svart vit - fasföljden i svensk standard, följ den om du kan så underlättar det för framtiden
Och som sagt, brun svart vit - fasföljden i svensk standard, följ den om du kan så underlättar det för framtiden
Uttryckte mig lite otydligt kanskeFotsvett skrev:
Varje anslutningsdosa har en egen matning direkt från centralen (eget VP-rör). Därför kan jag välja vilken fas (L1,L2,L3) jag vill ansluta ledarna till.
Tack för svaren
Klicka här för att svara