Jag har dragit fram 2 faser (brun+svart) samt nolla (blå) och jord (gul/grön) till anslutningsdosor för elementen. Har inte bestämt om det blir enfas eller tvåfaselement ännu....

Jag tänkte märka upp kablarna (i anslutningsdosan) i samma följd som faserna är anslutna i centralen, för att underlätta montering och för att få jämn belastning över faserna om det blir enfaselement.
Det skulle då bli enl. följande:
Anslutningsdosa 1= L1+L2+Nolla+Jord
Anslutningsdosa 2= L2+L3+Nolla+Jord
Anslutningsdosa 3= L3+L1+Nolla+Jord
o.s.v.

Vad säger ni som är proffs, brukar ni märka upp i anslutningsdosorna?

Använd alltid brun till L1, Svart till L2, och Vit till L3 så behövs ingen ytterligare märkning. Annars kan du märka dom med partex. Finns också tape där de står L1, L2, L3 på..

Om du dragit fram 2 faser och sytt dom mellan anslutnings dosor, hur kan du då få L1 L2 (L3)? Det borde ju bara bli 2 faser L1 L2 eftersom det är det du dragit fram, de går ju inte å säga att en tråd är L2 i ena dosan och L3 i andra dosan :) Jag kanske missuppfattade vad du menade.

Behöver inte märka på något sätt när du drar fram trådar, använd färgerna som Rrrrr sa så är det helt i sin ordning.

Om du bara dragit 2 faser, hur tänkte du då fördela det på alla 3 faserna? (redigerat: fan trött, missade att jag inte var först med det :P)

Och som sagt, brun svart vit - fasföljden i svensk standard, följ den om du kan så underlättar det för framtiden :)

Fotsvett skrev:
Om du dragit fram 2 faser och sytt dom mellan anslutnings dosor, hur kan du då få L1 L2 (L3)?
Uttryckte mig lite otydligt kanske :)
Varje anslutningsdosa har en egen matning direkt från centralen (eget VP-rör). Därför kan jag välja vilken fas (L1,L2,L3) jag vill ansluta ledarna till.

Tack för svaren :)

Samma möjlighet får du om du drar alla tre faserna mellan "elementdosorna" men spar in en massa rör och tråd. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.