L lillefar skrev:
Det finns inget i begreppet urminnes hävd som tillåter dig att ha en båt på nån annans mark
Hur menar du?
Varför skulle inte rätt till båtplats kunna ha tillkommit genom urminnes hävd? Varför skulle båtplats vara ett undantag från hur rättigheter genom urminnes hävd i övrigt tillkommer?

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Sedan kan det ju vara så att småbåtar funnits på platsen i hundra år och använts för t.ex. rodd och fiske. Då finns något som heter urminnes hävd att ha båtarna där. Men de ska givetvis skötas och trasiga båtar som inte används längre tas bort av ägarna.
Utöver det bör man också kolla så det inte finns samfälligheter, t.ex. i lagaskifteshandlingar, eller äldre servitut. I ett sådant här fall kan man långt ifrån säga att det inte finns några rättigheter bara för att det inte syns några direkt i fastighetsregistret.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag gillar @heimlagas praktiska och traditionsbundna syn på saken. Har det alltid lagts upp båtar på en plats finns det också sannolikt urminnes hävd för det, i den mån saken inte reglerats genom avtal eller förrättning.

”Problemet” är bara att hävd är vansinnigt omodernt och något som sakta arbetas bort i den utvecklade världen. I Sverige har exempelvis ny sådan inte kunnat uppstå på över 50 år, utan man måste i princip kunna visa att hävd fanns senast på 60-talet för att den ska kunna hävdas. Och det blir ju knepigare och knepigare för något som ofta bara slagits fast med muntliga bevis.

Tvärtemot Heimlaga tror jag dock att det är om papper saknas som det kan processas om det här för hundratusentals kr, annars är det ju bevisligen som det står i pappren, vilket lär vara relativt lätt att tolka.

TS tycker jag kan fundera på om det är viktigt att få bort båtarna eller skräpet. Jag gissar att det främst är det senare, eftersom två fastigheter redan fått TS medgivande att ha sina båtar där.

Så jag föreslår att det formaliseras lite. Att ett gemensamt servitut skrivs för en avgränsad plats, men att det också skrivs in att det är servitutshavarnas gemensamma skyldighet att hålla området snyggt och prydligt, annars faller servitutet.

Då skapar man gränser och tydlighet kring rättigheter som kanske redan finns, samt får till ett gemensamt intresse.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Urminnes hävd är bara aktuellt i äldre områden med äldre brukande. Som sägs ovan så kräver det att nyttjandet med markägarens tillstånd hade pågått i generationer när nya jordabalken infördes där på 1970 och all ny hävd av denna typ försvann. Det innebär ett kontinuerligt brukande med markägarens medgivande sedan 1870-talet.

Det är sällan aktuellt för frågorna på detta forum, möjligen ute i spenaten när det gäller t ex vägar. Det kan vara aktuellt för småjordbruk som har överlevt men de är ju få i Sverige idag.

Men t ex att farfar och hans grannar började lägga sina båtar vid den nya sommarstugebyn på viss mark under 1960-talet är ingen grund för urminnes hävd.

• Gilla
Anna_H och 19 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Om det sedan är rättmätiga ägare som hämtat båtarna vet man ju inte...
Då är det bortforsling via kronofogden som gäller.

A
D Dilato skrev:
Att ha båt i hamn (en bryggplats i vattnet) är långt ifrån samma sak som att lägga upp båten på land.
Det finns inget som säger att bara för att man har fiskerätt så får man lägga sin båt på annans mark.
Båten får man förvara på sin egen mark eller någon annan stans när den inte ligger i vattnet.
Välkommen till världen utan bryggor och naturramper om du levt med skygglappar på hela livet 😉.
Har småbåtar i ett flertal vatten utan vare sig bryggor eller möjlighet att lägga i ta upp båtar då det inte är körbar mark runt .
har naturligtvis pratat med markägaren innan det gör nog dom flesta så att det är okej .
Släpa båten 50-75 meter över åkrar/skog det gör jag inte varje gång och fiskekort lär dom inte sälja många om man inte får ha båten nånstans och inte många bönder vill göra en ramp med väg till på sin mark heller .
Brukar lösa sig om folk pratar med varann och inte frågar på ett forum om allt 😉.

• Gilla
  • Älska
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
mickesundström skrev:
Välkommen till världen utan bryggor och naturramper om du levt med skygglappar på hela livet 😉.
Har småbåtar i ett flertal vatten utan vare sig bryggor eller möjlighet att lägga i ta upp båtar då det inte är körbar mark runt .
har naturligtvis pratat med markägaren innan det gör nog dom flesta så att det är okej .
Släpa båten 50-75 meter över åkrar/skog det gör jag inte varje gång och fiskekort lär dom inte sälja många om man inte får ha båten nånstans och inte många bönder vill göra en ramp med väg till på sin mark heller .
Brukar lösa sig om folk pratar med varann och inte frågar på ett forum om allt 😉.
Eller svarar på frågor på forum utan att läsa vad frågan var.

Att lägga upp en båt på annans mark utan tillstånd är egenmäktigt förfarande och olagligt.
MEN, då jag ej vet vem som lagt flertalet av båtarna där så är "att prata med folk" inget enkelt alternativ.

Flertalet av båtarna har inte varit i vattnet på 10+ år, och ligger ivägen för allmänhetens tillgång till havet.

Därav undrar jag hur man får en väga, rent juridiskt, att bli av med båtarna som ej används och troligen till stor del är övergivna. Således ställer jag en fråga i ett Juridiskt forum.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gillar @heimlagas praktiska och traditionsbundna syn på saken. Har det alltid lagts upp båtar på en plats finns det också sannolikt urminnes hävd för det, i den mån saken inte reglerats genom avtal eller förrättning.

”Problemet” är bara att hävd är vansinnigt omodernt och något som sakta arbetas bort i den utvecklade världen. I Sverige har exempelvis ny sådan inte kunnat uppstå på över 50 år, utan man måste i princip kunna visa att hävd fanns senast på 60-talet för att den ska kunna hävdas. Och det blir ju knepigare och knepigare för något som ofta bara slagits fast med muntliga bevis.

Tvärtemot Heimlaga tror jag dock att det är om papper saknas som det kan processas om det här för hundratusentals kr, annars är det ju bevisligen som det står i pappren, vilket lär vara relativt lätt att tolka.

TS tycker jag kan fundera på om det är viktigt att få bort båtarna eller skräpet. Jag gissar att det främst är det senare, eftersom två fastigheter redan fått TS medgivande att ha sina båtar där.

Så jag föreslår att det formaliseras lite. Att ett gemensamt servitut skrivs för en avgränsad plats, men att det också skrivs in att det är servitutshavarnas gemensamma skyldighet att hålla området snyggt och prydligt, annars faller servitutet.

Då skapar man gränser och tydlighet kring rättigheter som kanske redan finns, samt får till ett gemensamt intresse.
Hade det funnits någon att prata med så, ja definitivt. Men båtar med 10+år mossa på är inte bara vinterupplagda, de är troligen övergivna alternativ så finns det inget behov för båt längre, sedan lång tid tillbaka.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
J johan_paz skrev:
Hade det funnits någon att prata med så, ja definitivt. Men båtar med 10+år mossa på är inte bara vinterupplagda, de är troligen övergivna alternativ så finns det inget behov för båt längre, sedan lång tid tillbaka.
Anmäl dem som hittegods….
-Om tre månader tillfaller de dig och du gör då vad du vill med dem…

Bortskänkes mot avhämtning kanske?
Först till kvarn väljer först.
Minimal egen arbetsinsats.

Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
A
J johan_paz skrev:
Eller svarar på frågor på forum utan att läsa vad frågan var.

Att lägga upp en båt på annans mark utan tillstånd är egenmäktigt förfarande och olagligt.
MEN, då jag ej vet vem som lagt flertalet av båtarna där så är "att prata med folk" inget enkelt alternativ.

Flertalet av båtarna har inte varit i vattnet på 10+ år, och ligger ivägen för allmänhetens tillgång till havet.

Därav undrar jag hur man får en väga, rent juridiskt, att bli av med båtarna som ej används och troligen till stor del är övergivna. Således ställer jag en fråga i ett Juridiskt forum.
Jo jag läste det du skrivit.
Ja du skrev att du haft marken några år men har det gnagt så mycket borde du rimligtvis haft några år på dig att forska i ämnet av den du köpte marken av i första hand .
du går den garanterat osmidigaste vägen med ditt problem om du har det av båtarna om det inte är så att ägarna gått och dött om dom bara ligger -man kommer långt genom att fråga istället för att leta juridiska svar direkt -har du frågat runt alls ?

mickesundström skrev:
Jo jag läste det du skrivit.
Ja du skrev att du haft marken några år men har det gnagt så mycket borde du rimligtvis haft några år på dig att forska i ämnet av den du köpte marken av i första hand .
du går den garanterat osmidigaste vägen med ditt problem om du har det av båtarna om det inte är så att ägarna gått och dött om dom bara ligger -man kommer långt genom att fråga istället för att leta juridiska svar direkt -har du frågat runt alls ?
Mycket bra ide, jag var nere vid båtarna idag, och frågade rakt ut. En fiskmås tittade konstigt på mig, i övrigt var det fritt från svar.

Det finns som sagt ingen att fråga, och ingen fastighet ligger i närheten av "båtkyrkogården", att båtarna ska bort är ett faktum, hur man gör det på laglig väg är en fråga i detta juridiska forum.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 21 till
  • Laddar…
https://hsr.se/artiklar/vad-sager-lagen

"Vad gäller för skrotbåtar?​

Det är förbjudet att dumpa en fritidsbåt i naturen eller att låta den vara en risk för människors hälsa eller miljön. Det finns en nationellt system, Båtretur, som tar hand om uttjänta fritidsbåtar.

Enligt Havs- och vattenmyndigheten finns det ungefär 2000 övergivna skrotbåtar i Sverige idag. Att överge en båt räknas som nedskräpning. Övergivna båtar med motor kan vara en miljörisk då giftiga ämnen kan läcka ut i naturen eller i vattnet.
Om båten hittas på allmän plats eller i naturen anmäler du detta till kommunen. Hittar du en båt på din egen mark kan du först försöka kontakta ägaren. Om du inte hittar ägaren kan du höra av dig till polisen."

https://batskroten.se/skrota-din-bat/

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J johan_paz skrev:
Mycket bra ide, jag var nere vid båtarna idag, och frågade rakt ut. En fiskmås tittade konstigt på mig, i övrigt var det fritt från svar.

Det finns som sagt ingen att fråga, och ingen fastighet ligger i närheten av "båtkyrkogården", att båtarna ska bort är ett faktum, hur man gör det på laglig väg är en fråga i detta juridiska forum.
Manbrukar fråga bybor och sätta upp en lapp på något lämpligt ställe. Du känner tydligen två av båtägarna. De vet troligen vem annan som har båtar där. Jag tror inte folket i trakten är dövblinda hela bunten.
Meddela att övergivna båtar skall städas bort och de som är i användning skall hållas snyggt upplagda. Om inte så anmäler du övergivna båtar som hittegods och får äganderätt och lägger ut dem på blocket. Då brukar det bli fart på folk.

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Hur skulle det funka rent praktiskt att få bort en motsträvig båtägare?

Den är inte övergiven och används och flyttas ibland.. Svårt att tro att kronofogde/polis skulle bry sig komma ut.

Svårt att tro att tomma hot funkar på alla och ska TS bygga ett gömsle för att spana?

Om TS kör bort båtar hur säkerställer han att en stämning inte blir lyckosam?

Alltid intressant när en principfast man köper en fastighet och vill ändra andras invanda beteenden...

/ATW

• Wow
Bror9
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Den är inte övergiven och används och flyttas ibland.
Varför tror du det? TS skriver:
J johan_paz skrev:
Flertalet av båtarna har inte varit i vattnet på 10+ år
J johan_paz skrev:
Men båtar med 10+år mossa på är inte bara vinterupplagda, de är troligen övergivna

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.