1 947 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Upphävande eller ändring av detaljplan
Hej!
Jag och min sambo har köpt 3 st intilliggande tomter i en lantlig miljö där det är uppskattningsvis 100 meter till de närmaste grannarna (3 st åt var sitt håll). Tomterna har stått osålda i 11 år. Till saken hör att det upprättades en detaljplan i samband med att de 3 tomterna bildades, där ingår även 2 av grannarnas fastigheter som har var sitt bostadshus sedan länge. Vi köpte alla 3 tomterna just för att vi inte vill ha några grannar tätt inpå utan bo just lantligt. Vår tanke är att sammanlägga dessa 3 tomter till 1. Vi skulle även vilja "kliva ur" detaljplanen genom en ändring eller upphävning av denna och senare bilda en jordbruksfastighet. Är det någon som har erfarenhet kring just att ändra eller upphäva en detaljplan på så vis att man inte längre tillhör den? Hur har turerna varit där och vad är er känsla av hur er kommun resonerar kring detta? Stort tack alla som orkar engagera sig i vår fråga!
Jag och min sambo har köpt 3 st intilliggande tomter i en lantlig miljö där det är uppskattningsvis 100 meter till de närmaste grannarna (3 st åt var sitt håll). Tomterna har stått osålda i 11 år. Till saken hör att det upprättades en detaljplan i samband med att de 3 tomterna bildades, där ingår även 2 av grannarnas fastigheter som har var sitt bostadshus sedan länge. Vi köpte alla 3 tomterna just för att vi inte vill ha några grannar tätt inpå utan bo just lantligt. Vår tanke är att sammanlägga dessa 3 tomter till 1. Vi skulle även vilja "kliva ur" detaljplanen genom en ändring eller upphävning av denna och senare bilda en jordbruksfastighet. Är det någon som har erfarenhet kring just att ändra eller upphäva en detaljplan på så vis att man inte längre tillhör den? Hur har turerna varit där och vad är er känsla av hur er kommun resonerar kring detta? Stort tack alla som orkar engagera sig i vår fråga!
På vilket sätt hindrar detaljplanen era planer?
Har genomförandetiden för detaljplanen gått ut så är det inga problem att göra en ny plan/upphäva planen. Men det gäller att ha kommunens politiker (och grannarna) med sig på tåget. Och ofta finns ju också en översiktsplan för kommunen som kan sätta ramarna för detaljplanearbete. Så det går inte att uttala sig generellt utan är en rent politisk fråga.
Jag ser nog flera problem med att bilda en jordbruksfastighet som delvis är planlagd. Jag kan dock tänka mig att TS snarare tänker en bostadsfastighet med kombinationsändamål och inte en ren jordbruksfastighet.N Nils ST skrev:
Det finns ju iaf ett rättsfall på att låta ej planlagd mark ingå i bostadsfastighet inom plan. Om jag minns rätt så rörde det väl sig om något betesliknanande område som fastighetsägaren redan nyttjade som tomt.
Är det stora tomter?? Har ni kollat vad som är minimiarealen för en jordbruksfastighet...
Det vi är ute efter är att höra just om de politiska turerna, vad som "gillas" av nämnden. Man kan å ena sidan tänka att de vill att så många som möjligt flyttar in i området och därmed att alla 3 tomterna ska bevaras och bebyggas. Å andra sidan kan de tycka att det är bra att området inte exploateras för mkt. En sak jag allt oftare stöter på är att en kommun ibland kan känna "stolthet" över att inte ändra ett tidigare beslut. Det kan de tolka som att i efterhand "rätta sig själva" vilket är djupt beklagligt och tvärt emot det gemene medborgare uppfostras till
Bara en sån sak att förutsättningar ändras över tid och det som var passande för 11 år sedan kanske inte passar lika bra idag.
Plan fortsätter gälla även om utförandetiden gått ut. Skillnaden är att man inte längre besitter samma garantier att få upprätta det som planlagts.
Plan fortsätter gälla även om utförandetiden gått ut. Skillnaden är att man inte längre besitter samma garantier att få upprätta det som planlagts.
Vad säger ÖP? Om det är utpekat som område för förtätning kommer kommunen inte vara intresserade. Och vad menar du mer specifikt med jordbruksfastighet? 30 ha+ kommersiellt jordbruk?X xNod skrev:Det vi är ute efter är att höra just om de politiska turerna, vad som "gillas" av nämnden. Man kan å ena sidan tänka att de vill att så många som möjligt flyttar in i området och därmed att alla 3 tomterna ska bevaras och bebyggas. Å andra sidan kan de tycka att det är bra att området inte exploateras för mkt. En sak jag allt oftare stöter på är att en kommun ibland kan känna "stolthet" över att inte ändra ett tidigare beslut. Det kan de tolka som att i efterhand "rätta sig själva" vilket är djupt beklagligt och tvärt emot det gemene medborgare uppfostras tillBara en sån sak att förutsättningar ändras över tid och det som var passande för 11 år sedan kanske inte passar lika bra idag.
Jag var mer ute efter TS infallsvinkel på detta. Vad är det enligt honom som gör att det inte är möjligt och vad har han fått för informationen och från vem.M Manfreds skrev:Jag ser nog flera problem med att bilda en jordbruksfastighet som delvis är planlagd. Jag kan dock tänka mig att TS snarare tänker en bostadsfastighet med kombinationsändamål och inte en ren jordbruksfastighet.
Det finns ju iaf ett rättsfall på att låta ej planlagd mark ingå i bostadsfastighet inom plan. Om jag minns rätt så rörde det väl sig om något betesliknanande område som fastighetsägaren redan nyttjade som tomt.
Tack alla som engagerar sig men jag ser att det missförstås det jag skriver. Vi kan glömma det där med jordbruksfastighet. Jag börjar om med:
Är det någon som har erfarenhet kring just att ändra eller upphäva en detaljplan på så vis att man inte längre tillhör den? Hur har turerna varit där och vad är er känsla av hur er kommun resonerar kring detta?

Är det någon som har erfarenhet kring just att ändra eller upphäva en detaljplan på så vis att man inte längre tillhör den? Hur har turerna varit där och vad är er känsla av hur er kommun resonerar kring detta?
Jag har inte själv gjort det men är hyfsat insatt i samhällsbyggnadsprocessen och det beror nog främst på omständigheterna och sedan på kommunen i fråga. Vad ligger runt om, när är planen ifrån, vad står i översiktsplanen. Generellt får man bättre svar ju tydligare man vill beskriva omständigheterna.X xNod skrev:Tack alla som engagerar sig men jag ser att det missförstås det jag skriver. Vi kan glömma det där med jordbruksfastighet. Jag börjar om med:
![]()
Vad är anledningen till att du inte längre vill tillhöra detaljplanen? Är det något i planen som begränsar det du vill göra med fastigheterna?X xNod skrev:Tack alla som engagerar sig men jag ser att det missförstås det jag skriver. Vi kan glömma det där med jordbruksfastighet. Jag börjar om med:
Är det någon som har erfarenhet kring just att ändra eller upphäva en detaljplan på så vis att man inte längre tillhör den? Hur har turerna varit där och vad är er känsla av hur er kommun resonerar kring detta.
Det kan ha betydelse för om kommunen är villiga att ändra/upphäva detaljplanen, därav frågan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Damm spindelnät eller mögel?
Tak & Vind -
Bör ändring av el med gamla färger på ledningarna följa samma eller ny standard?
El -
Nån känner till, brunn eller natur förändring?
Vatten & Avlopp -
Nibe F1255 tillfällig ändring, relativ eller absolut?
Värmepumpar -
Byta gammalt mot nytt takuttag, förändring eller inte?
El