1 349 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Upphängning tv med arm på enkelgips
Hej allesammans.
Vill dubbelkolla här med er, ifall min plan kommer fungera. Då byggteknik inte är min grej .
Ska hänga upp min 82" tv (45kg) på en arm (5kg), där majoriteten av vikten kommer placeras ca 50cm ut från väggen. Detta kommer ge en hävarmskraft på ca, med lite marginal, 250kg inne vid väggen. På en innevägg, enkelgips med stålreglar.
Till detta har jag tänkt en 16mm spånskiva (140x85cm), något mindre än tv:ns mått. Centrerat över 4 stycken reglar.
Tv-armens väggfäste är 46x30cm med 6st fästpunkter. Centreras i mitten av spånskivan, fästs i de 2 mittersta reglarna + ankarskruv i mitten mellan dessa.
Så min fråga: kommer det hålla?
Mvh
Vill dubbelkolla här med er, ifall min plan kommer fungera. Då byggteknik inte är min grej .
Ska hänga upp min 82" tv (45kg) på en arm (5kg), där majoriteten av vikten kommer placeras ca 50cm ut från väggen. Detta kommer ge en hävarmskraft på ca, med lite marginal, 250kg inne vid väggen. På en innevägg, enkelgips med stålreglar.
Till detta har jag tänkt en 16mm spånskiva (140x85cm), något mindre än tv:ns mått. Centrerat över 4 stycken reglar.
Tv-armens väggfäste är 46x30cm med 6st fästpunkter. Centreras i mitten av spånskivan, fästs i de 2 mittersta reglarna + ankarskruv i mitten mellan dessa.
Så min fråga: kommer det hålla?
Mvh
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Tveksamt, jag kan inte svara på vad skruvar i en stålregel håller för utdragskraft. Om du ändå ska sätta en skiva, öppna upp väggen där och stoppa in träreglar som du fäster i stålreglarna. Helst från golv till tak såklart.
Jag hade nog tittat på att sätta en hel skiva golv till tak och försökt sätta skruv där det är dubbelplåt för lite mer säkerhet. Kräver visserligen åtgärder på golv och taklister... Men jag litar inte på enkelgips och en halv millimeter plåt när det gäller dragkraften i det här fallet.
Klicka här för att svara