Hej. Ska hänga upp en 46" på vridbart väggfäste. TV:n väger 24 kg och själva fästet 5 kg. Det är dimensionerat för 50 kg, så det är inga problem. Problemet är väggen. Det är Lecablock, med reglar och gipsskivor. Hade givetvis tänkt att fästa i reglarna, men då fästet bara är max 44 cm mellan skruvhålen, så kan jag bara fästa i max en regel (och då hamnar den heller inte i mitten).

Problemet är då även att mellanrummet från gipsskivan in till lecablocket är ca 6 cm (inkl enkel gipsskiva). Mollyplugg låter inte som ngt alternativ om man inte vill vakna upp en natt, när TV:n rasat och stora feta hål gapar från gipsväggen.

Då det är vridbart, så kommer jag ut ca 50 cm, vilket ju innebär en extra tyngd att tänka på.

Vad hade ni gjort? Ska jag försöka hitta nån extra lång plugg att använda i lecan, eller finns det ngn annan smart lösning?

• Gilla
netwolf
  • Laddar…
Vid mellanrum använder man ett distansrör och borrar ett större hål som röret går in i i gipsskivan. Finns tjockväggiga rör på en meter att köpa i bygghandeln som man sågar till själv.
Men, har du en regel runt mitten av fästet, borra 2 nya hål i det och dra in några feta skruv, sätter du sen 4 Molly i de vanliga fästhålen är du 100% säker.

• Gilla
netwolf och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.