T
Har funderingar på att uppgradera mitt gamla skälvcirkulerande glykol system med en aktank och elektrisk shunt, ladomat, elpatron osv.
Har då en tanke på att behålla original shunten och montera 4st kul ventiler runt den och T:a nya rör med ventiler på dessa också för att kunna nyttja pannan för uppvärmning (så som det fungerar nu) vid strömavbrott som inte är ovanligt här.
Två våningshus med vedpanna i källare.

1. Är det någon som har erfarenhet, synpunkter eller andra praktiska tankar om att behålla gamla shunten?

2. Sen funderar jag över hur ett sånt här gammalt system reagerar om man monterar en pump. Om det bara kommer dra runt glykolen den lättaste vägen och resten av elementen kommer förbli kalla?

Tack på förhand / Svetsarn

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Hej.
Vad är det för panna?
Är den lämpad att elda hårt mot acktank?
Jag frågar därför att det kan vara direkt olämpligt att sprängelda i gamla överförbränningspannor eftersom rökgaserna blir så höga att det finns risk för skorstensbrand. Dessutom är verkningsgraden dålig.
Men du kanske har en modern panna med keramik och omvänd förbränning?
Då är det ju inga problem att elda hårt mot tank.

Om pannan lämpar sig att elda mot acktank så ser jag inga problem i att göra som du skrev (behålla det gamla med ventiler)

Jag ser heller inga problem med att sätta pump på självcirkulationssystemet. Jag antar att många äldre system går med pump idag.

Men det kanske är lättare att bygga det nya systemet ”rätt” om du inte behöver ta hänsyn till det gamla?

Redigerat:
T
Tack för svar. Precis vad jag ville höra också.
Det är en sparsamt använd albin från slutet på 80talet med omvänd förbränning 12-23kw så en 500liters tank (kanske större?) borde inte va ett problem.

Ja precis, det blir lite extra jobb med att behålla gamla shunten. Det är inte ett problem i mitt fall.

Just nu sitter det en patron och en pump på 1" rör som är draget till "in" och "ut" på pannan. Som jag ser det så värmer den glykolen i pannan bara och sen får skälvcirkulationen sköta resten...

Känns som att min tilltänka lösning borde kunna spara lite energi framförallt vid el-drift ? (går på el halva vintern)

T taknokken skrev:
Tack för svar. Precis vad jag ville höra också.
Det är en sparsamt använd albin från slutet på 80talet med omvänd förbränning 12-23kw så en 500liters tank (kanske större?) borde inte va ett problem.

Ja precis, det blir lite extra jobb med att behålla gamla shunten. Det är inte ett problem i mitt fall.

Just nu sitter det en patron och en pump på 1" rör som är draget till "in" och "ut" på pannan. Som jag ser det så värmer den glykolen i pannan bara och sen får skälvcirkulationen sköta resten...

Känns som att min tilltänka lösning borde kunna spara lite energi framförallt vid el-drift ? (går på el halva vintern)
Aha. Okej. Ja då kan du ju elda hårt mot tank.

Men jag kan inte se att en ombyggnation skulle spara någon energi? Kör du med el, lika då som nu, så kommer det dra lika eller kanske lite mer eftersom du kommer värma tanken(?) också.

Däremot kan du nog elda lite mer effektivt och kanske lite mer sällan mellan gångerna, om du har tank.

T
Precis som du säger så kommer eldningen bli mer effektiv och kommer kunna ha jämn värme vilket är svårt med dagens setup vid eldning.

Just nu använder jag bara patronen då jag är borta veckovis på underhålls värme på omkring 10 grader som styrs via rums termometer. Vid temperatur växlingar så slås den av och måste sen värma upp hela systemet igen och jag har stora temperatur växlingar inomhus då.
Därav att jag tänker att en jämnare temperatur kan vara energisparande, dessutom borde man kunna sänka temperaturen i i toppen på tanken och inte köra för fullt.
Förväntar mig inte någon aha upplevelse ang energibesparing. Men att de ska dra mer ?? …..
Är det lika bra att köpa ny pump och ny patron och köra på som de är nu, rent energi mässigt alltså.

Patron och pump är gammal och det är tid att byta ut i förebyggande syfte.

T taknokken skrev:
..Förväntar mig inte någon aha upplevelse ang energibesparing. Men att de ska dra mer ?? …..
Är det lika bra att köpa ny pump och ny patron och köra på som de är nu, rent energi mässigt alltså?
Ja, jag tycker det.
Elförbrukningen kommer inte minska bara för att du utökar systemet.

Men jämnare temperatur kan ju vara bra att få till, så att du inte övertemperererar. Det kan spara. Men det kanske kan ordnas genom att ändra i det befintliga? Ändra styrningen på nåt vis så att det inte blir svängningar? Kanske sänka effekten i befintlig patron?

Om det ska spara el så måste du sänka temperaturen inne.

Ett sätt kanske kan vara att stänga av elen i vattnet och frysskydda känsliga delar med vanliga elradiatorer och låta resten av huset bli kallt? Det borde spara en del.

Eller kanske investera i en luft/luft värmepump som får underhållsvärma huset?
(Om planlösning och annat tillåter det) Då kan man förvänta sig att elförbrukningen ska minska,

Hur mycket elförbrukning handlar det om, ungefär?

Redigerat:
T
R roke skrev:
Ett sätt kanske kan vara att stänga av elen i vattnet och frysskydda känsliga delar med vanliga elradiatorer och låta resten av huset bli kallt? Det borde spara en del.
hahaha va fan

T taknokken skrev:
hahaha va fan
:thinking:
Okej.
Lycka till, oavsett hur du väljer att göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.