Hej! Jag har ett hus från 2010 med vattenburen golvvärme på plan 1 och radiatorer på plan 2. En av slingorna kämpar med att bli varm på vintern. Jag misstänker att den är större en övriga slingor. Dessutom vill jag kunna fjärrstyra värmen då det är ett fritidshus som används på helgerna. Bifogar en bild på befintlig installation. Jag funderar på att byta styrningen till Uponor Smatrix med trådlösa termostater. Vad har ni för tankar kring detta? Några problem? Något jag bör tänka på?
Att du har svårt att få värme i en av slingorna, främst när den är längre än de andra, kan bero på att golvvärmesystemet inte är rätt injusterat så att difftemperaturen över varje slinga blir ca 3-5⁰.
Termostater/ställdon bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning eller om man "tillfälligt" vill sänka temperaturen.
Med andra ord så ska man kunna ta bort alla termostater/ställdon på samtliga radiatorer/golvvärmeslingor utan att något rum blir "för varmt".
Angående fjärrstyrning:
Vad är det för "panna"?
Är det bara enstaka rum du ska styra eller alla?
Det är bättre att styra framledningstemperaturen ut från "pannan" än att styra varje radiator/golvvärmeslinga.
Termostater/ställdon bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning eller om man "tillfälligt" vill sänka temperaturen.
Med andra ord så ska man kunna ta bort alla termostater/ställdon på samtliga radiatorer/golvvärmeslingor utan att något rum blir "för varmt".
Angående fjärrstyrning:
Vad är det för "panna"?
Det är bättre att styra framledningstemperaturen ut från "pannan" än att styra varje radiator/golvvärmeslinga.
Det är en nibe fighter 640. Har provat att justera kurvan, men svårt att hitta en balans där radiatorerna på plan 2 inte blir för kalla. Behöver styra alla rum. Radiatorerna styr jag med nätverksanslutna termostater och det fungerar bra. Tyvärr verkar det inte finnas någon individuell strypning utan sköts av ställdonen på fördelaren så vitt jag kan se.Demmpa skrev:
Att du har svårt att få värme i en av slingorna, främst när den är längre än de andra, kan bero på att golvvärmesystemet inte är rätt injusterat så att difftemperaturen över varje slinga blir ca 3-5⁰.
Angående fjärrstyrning:
Vad är det för "panna"?
Det där är ett typiskt symtom på att förinställningen/Kv-värdet i radiatorventilerna är felaktigt men främst golvvärmeshunten är felaktigt inställd.T Togy skrev:
För mycket flöde i radiatorkretsen går genom golvvärmeshunten.
Difftemperaturen över radiatorerna och golvvärmeshunten bör/ska vara 7-10⁰.
Difftemperaturen över varje golvvärmeslinga bör/ska vara 3-5⁰.
Ok, tack för råden! Med drifttemperatur, menar du då temperaturfallet från tillflöde och returflöde? Hur stryper jag shunten till korrekt inställning? Går det att uppgradera till Smatrix för att få till distansstyrning, eller måste då även fördelaren bytas ut?Demmpa skrev:
Det där är ett typiskt symtom på att förinställningen/Kv-värdet i radiatorventilerna är felaktigt men främst golvvärmeshunten är felaktigt inställd.
För mycket flöde i radiatorkretsen går genom golvvärmeshunten.
Difftemperaturen över radiatorerna och golvvärmeshunten bör/ska vara 7-10⁰.
Difftemperaturen över varje golvvärmeslinga bör/ska vara 3-5⁰.
Under den svarta gummitutan som sitter innan cirkulationspumpen på golvvärmeshunten sitter en reglerventil, sen används även returventilen för injustering.
Här är manualen till golvvärmeshunten,
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_213_5363665.pdf
Här är manualen till golvvärmeshunten,
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_213_5363665.pdf
Tack! Har läst manualen och jag får en stark misstanke om att det är för komplicerat för mig. Någon som känner till någon i Skåne som kan fixa med det? Huset är på Bjärehalvön.Demmpa skrev:
Klicka här för att svara