M
Har idag ett system med 4 kameror på fasaden samt kablage från dessa till en nas. Både kameror, nas och mjukvara av märket "alhua".

Det hela har några år på nacken. Själva kamerorna levererar ok bildkvalitet tycker jag och sitter också ganska bra där de sitter på fasaden. Funderar dock på om man kan byta ut själva "nasen". Den har två problem som jag ser det, det ena är att det sitter mekaniska hårddiskar och fläktar i den så den väsnas ganska bra.

Ett annat problem är att den enbart har trådad kommunikation och routern sitter på en annan våning. Och sen har den ganska gammal trött mjukvara (som säkert går att uppdatera iofs).

I nuläget måste jag fysiskt koppla in en skärm till nasen för att vittja kamerorna, vilket är drygt.

Min målbild är dels att det ska vara tyst, dels att det hela ska vara uppkopplat (utan att jag behöver dra en sladd mellan våningsplanen) så att jag kan kolla från mobil/dator oavsett var jag befinner mig.

Utan abonnemang vore bäst men en liten månadskostnad är också acceptabel för en bra tjänst som innebär att jag exempelvis inte behöver rasslande egna diskar.

Några tips? Synology surveillence station verkar poppis, är det bästa alternativet? Fantiserar om en tyst liten puck som trycker upp allt på molnet utan att mellanlanda på egen hårddisk

Jag har en Synology NAS med appen Surveillance Station. Funkar kanon. Har ett gäng trådlösa kameror som är uppkopplade till wi-fi och således till NAS. Det är ganska rättfram att lägga in det i NASen och ställa in hur den ska spela in osv. Bra support från Synology också vid behov. Finns en Synology-app där du kan koppla upp mot kamerorna och se live och inspelningar som är gjorda. Jag har kontinuerlig inspelning dygnet runt och ställt in att den sparar 30 GB eller 30 dagar (vilket som kommer först) och sedan tar bort det som är äldst.

M
Alla googlingar verkar leda till Synology SS.

Mina kameror är av lite äldre snitt och trådbundna, går det bra att köra med kamerorna trådade men att ansluta själva nasen resten av nätverket trådlöst?

M
M marshall78 skrev:
Alla googlingar verkar leda till Synology SS.

Mina kameror är av lite äldre snitt och trådbundna, går det bra att köra med kamerorna trådade men att ansluta själva nasen resten av nätverket trådlöst?
Hur är ljudvolymen, fläkt & mekaniska diskar antar jag?

Kör Synology Surveillance Station sedan många år och visst fungerar den till hembehov.
Det man ska veta är att det ingår licenser för 2 kameror i en Synology NAS men fler kameror än så måste du köpa licenspack till, de kostar i runda slängar 500 kr/kamera så du inte blir överraskad av kostnaden. Jag har bara 2 kameror och behöver inte fler så jag har inte funderat på licenserna så mycket.

tommib
Vad är det för kameror? Är det ens IP-kameror eller är de analoga?

Magnus E K
Det märker man väl på om man behöver byta filmrullar i dem?

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
M
tommib tommib skrev:
Vad är det för kameror? Är det ens IP-kameror eller är de analoga?
Det är ethernetkablar (ser iaf ut som sådana) som går från kameran in i NAS:en, så analoga är de knappast. De är uppskattningsvis 5 år gamla.

T tompaah7503 skrev:
Kör Synology Surveillance Station sedan många år och visst fungerar den till hembehov.
Det man ska veta är att det ingår licenser för 2 kameror i en Synology NAS men fler kameror än så måste du köpa licenspack till, de kostar i runda slängar 500 kr/kamera så du inte blir överraskad av kostnaden. Jag har bara 2 kameror och behöver inte fler så jag har inte funderat på licenserna så mycket.
500 kr i engångskostnad hoppas jag?

Känns lite omodernt att ha en bullrande nas även om den är modernare än åbäket jag har. Egentligen skulle man ju vilja ha modernare kameror typ Netatmo istället, men dessvärre sitter de inmurade i fasaden mer eller mindre sedan en fasadrenovering, kablage draget genom väggar osv. Så det blir ett rätt stort ingrepp att byta själva kamerorna.

M marshall78 skrev:
Det är ethernetkablar (ser iaf ut som sådana) som går från kameran in i NAS:en, så analoga är de knappast. De är uppskattningsvis 5 år gamla.

500 kr i engångskostnad hoppas jag?

Känns lite omodernt att ha en bullrande nas även om den är modernare än åbäket jag har. Egentligen skulle man ju vilja ha modernare kameror typ Netatmo istället, men dessvärre sitter de inmurade i fasaden mer eller mindre sedan en fasadrenovering, kablage draget genom väggar osv. Så det blir ett rätt stort ingrepp att byta själva kamerorna.
Naset är knäpptyst så det behöver du inte oroa dig för.
Ja, kostnaden är en engångskostnad.
Om det är IP-kameror så bör det vara lugnt, men en googling på kameranamnet och surveillance station bör reda ut det rätt snabbt

M
M MatCan skrev:
Naset är knäpptyst så det behöver du inte oroa dig för.
Ja, kostnaden är en engångskostnad.
Om det är IP-kameror så bör det vara lugnt, men en googling på kameranamnet och surveillance station bör reda ut det rätt snabbt
Vilket modellnamn har du? På nas alltså...

Vet ej modellnamn på mina kameror men "alhua technology" finns med en rad modeller som supportas av synology, så vågar nog gissa att de kommer funka. Det är inga stenåldersgrejer jag har, bara lite för gamla o skramliga för min smak

Blir enklare att söka om man skriver dahua istället ;)

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M marshall78 skrev:
Vilket modellnamn har du? På nas alltså...

Vet ej modellnamn på mina kameror men "alhua technology" finns med en rad modeller som supportas av synology, så vågar nog gissa att de kommer funka. Det är inga stenåldersgrejer jag har, bara lite för gamla o skramliga för min smak
Har två stycken. En DS212 och en liknande men nyare som jag inte kommer ihåg namnet på. Båda låter lika lite

• Gilla
marshall78
  • Laddar…
M marshall78 skrev:
Ett annat problem är att den enbart har trådad kommunikation och routern sitter på en annan våning. Och sen har den ganska gammal trött mjukvara (som säkert går att uppdatera iofs).

I nuläget måste jag fysiskt koppla in en skärm till nasen för att vittja kamerorna, vilket är drygt.
M marshall78 skrev:
Det är ethernetkablar (ser iaf ut som sådana) som går från kameran in i NAS:en,
Om det går en nätverkskabel från ”NASen” direkt till varje kamera så är det ingen NAS utan en NVR. En NVR har normalt både en utgång för lokal monitor samt ethernetanslutning till ens egna nätverk för fjärrmanövrering/fjärrövervakning.

NVR står för Network Video Recorder
NAS står för Network Attached Storage

M
13th Marine 13th Marine skrev:
Blir enklare att söka om man skriver dahua istället ;)
Ah, jäkla konstig logga ;) Tror jag noterade via googles förslag att det hetter Dahua vid första researchen men nu när jag skrev här slängde jag bara ett öga på loggan på nasen

M
Demmpa Demmpa skrev:
Om det går en nätverkskabel från ”NASen” direkt till varje kamera så är det ingen NAS utan en NVR. En NVR har normalt både en utgång för lokal monitor samt ethernetanslutning till ens egna nätverk för fjärrmanövrering/fjärrövervakning.

NVR står för Network Video Recorder
NAS står för Network Attached Storage
Isåfall låter det som jag har en NVR. Man kan koppla in lokal monitor, men eftersom som jag beskrev i början min router befinner sig på en annan våning än där kamerakablarna kommer ut ur väggen så skulle det vara förnämligt att lösa det så att en ny "NVR" löser trådlås uppkoppling till nätverket samtidigt som den är tystare och modernare

Innebär det att en Synology med SS ej fungerar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.