Helt klart värt att montera original tilluft och fläkt i en Contura 500-serien. Har i efterhand kompletterat med båda och det enda jag ångrat är att jag inte gjorde det tidigare

• Gilla
Janwal och 1 till
  • Laddar…
K
Tomture61 Tomture61 skrev:
För att få en liten jämförelse lagras i 500 liter vatten drygt 30 kWh om man utgår från att 30 gradigt vatten värms upp 50 grader till 80 grader. Skall sten (och då även täljsten) värmas upp så den innehåller samma mängd värme innebär det att vi behöver över 2000 kg sten för att motsvara en vattentank på 500 liter

[länk]
Sant, men volymmässigt är det inte så stor skillnad. 2000 kg sten skulle bli ett block på ca 0,7 m³. Något jag hade kunnat gömma i en vägg i vardagsrummet tillskillnad från en vattenvolym på 500 l/ 0,5 m³ som måste lagras i en tank med en diameter på minst 70 cm.

När vi byggde vårt hus tittade jag på båda lösningarna och det slutade med att jag fyllde väggen bakom kaminen mitt i huset med betong. Har inte räknat på hur stor skillnad det gör. Den blir ju inte märkbart varm, men bättre än inget. En 500 literstank fick inte plats...

• Gilla
1dersson
  • Laddar…
R reez skrev:
Helt klart värt att montera original tilluft och fläkt i en Contura 500-serien. Har i efterhand kompletterat med båda och det enda jag ångrat är att jag inte gjorde det tidigare
Vad är skillnaden med och utan fläkt, upplever du att det blir mer värme eller är det bara att värmen kommer snabbare?

Om jag minns rätt säger instruktionerna att fläkten inte ska slås på innan kaminen är varm, så det försöker jag låta bli. Är otroligt stor skillnad i hur mycket den värmer.

• Gilla
kitco
  • Laddar…
R reez skrev:
Om jag minns rätt säger instruktionerna att fläkten inte ska slås på innan kaminen är varm, så det försöker jag låta bli. Är otroligt stor skillnad i hur mycket den värmer.
Håller med det är väldigt stor skillnad i hur fort värmen sprids med fläkten.

Ett sätt att sprida värmen i huset är att bygga ett kanalsystem med en kanalfläkt och sugs sval luft från svala rummen och blåsa ut den nära kaminen, kaminen bör vara mellan tilluften och dörröppningen.

Genom att suga sval luft från svala rummen till kaminen är att det förstärker den naturliga termodynamiken.

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
K Kallebo skrev:
Sant, men volymmässigt är det inte så stor skillnad. 2000 kg sten skulle bli ett block på ca 0,7 m³. Något jag hade kunnat gömma i en vägg i vardagsrummet tillskillnad från en vattenvolym på 500 l/ 0,5 m³ som måste lagras i en tank med en diameter på minst 70 cm.

När vi byggde vårt hus tittade jag på båda lösningarna och det slutade med att jag fyllde väggen bakom kaminen mitt i huset med betong. Har inte räknat på hur stor skillnad det gör. Den blir ju inte märkbart varm, men bättre än inget. En 500 literstank fick inte plats...
Att du inte använde täljsten istället…

Nissens
K Kallebo skrev:
Men täljsten är ju absolut bättre än inget alls.
Detta måste vara årets understatement… :crysmile::crysmile::rofl:

Nissens
Om du lyckas hitta ngn behållare (metall) som får plats uppepå kaminen så kan du fylla den med vatten .
Vatten är en mycket bättre värmelagrare än sten .

Täljstenens specifika värmekapacitet är ca 0.98 Joule/kg - vatten har 4.18 J/kg
Problemet är att den behöver rymma några 1000 liter vatten….

Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Problemet är att den behöver rymma några 1000 liter vatten….
Om nu 500 l vatten motsvarar 2000 kg täljsten så borde 1000 l vatten motsvara 4000 kg täljsten , energimässigt .
Har aldrig hört talas om en täljstensugn på 4 t i ett bostadshus .
TS fråga var hur han kan få ut mer värme / uppgradera sin kamin .
Att ställa en stor bytta med vatten på vedspisen i köket är ett sätt att ta tillvara på värmen .

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Om nu 500 l vatten motsvarar 2000 kg täljsten så borde 1000 l vatten motsvara 4000 kg täljsten , energimässigt .
Att ställa en stor bytta med vatten på vedspisen i köket är ett sätt att ta tillvara på värmen .
Ja, även det lilla hjälper ju faktiskt......
Många bäckar små, som talesättet säger

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Nissens
Om det nu är så ja, jag tvivlar på det.
Min murspis ger värme typ 12 timmar efter man slutat elda, tvivlar starkt på att 500 liter vatten gör det…

• Gilla
Black Adder
  • Laddar…
På vår Contura så är tilluften kopplad med en isolerad slang så att inte tilluften kyler alls.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
K
Inte jättebra ide då vattnet kommer att dunsta och höja luftfuktighet inne. Ventilerar du sen ut vattenångan kommer värmen försvinna ut till kråkorna

Nissens Nissens skrev:
Att du inte använde täljsten istället…
Kaminen har 170 kg powerstone, ville helst ha en riktig kakelugn men hittade ingen till bra pris och ville ha det färdigt till inflyttning

Nissens
K Kallebo skrev:
Inte jättebra ide då vattnet kommer att dunsta och höja luftfuktighet inne. Ventilerar du sen ut vattenångan kommer värmen försvinna ut till kråkorna

Kaminen har 170 kg powerstone, ville helst ha en riktig kakelugn men hittade ingen till bra pris och ville ha det färdigt till inflyttning
Tänkte mer att det vore bättre med täljsten än betong.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.