15 477 läst ·
53 svar
15k läst
53 svar
"Uppgradera" kaminen inför fimbulvintern
Sant, men volymmässigt är det inte så stor skillnad. 2000 kg sten skulle bli ett block på ca 0,7 m³. Något jag hade kunnat gömma i en vägg i vardagsrummet tillskillnad från en vattenvolym på 500 l/ 0,5 m³ som måste lagras i en tank med en diameter på minst 70 cm.Tomture61 skrev:
För att få en liten jämförelse lagras i 500 liter vatten drygt 30 kWh om man utgår från att 30 gradigt vatten värms upp 50 grader till 80 grader. Skall sten (och då även täljsten) värmas upp så den innehåller samma mängd värme innebär det att vi behöver över 2000 kg sten för att motsvara en vattentank på 500 liter
[länk]
När vi byggde vårt hus tittade jag på båda lösningarna och det slutade med att jag fyllde väggen bakom kaminen mitt i huset med betong. Har inte räknat på hur stor skillnad det gör. Den blir ju inte märkbart varm, men bättre än inget. En 500 literstank fick inte plats...
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Vad är skillnaden med och utan fläkt, upplever du att det blir mer värme eller är det bara att värmen kommer snabbare?R reez skrev:
Ett sätt att sprida värmen i huset är att bygga ett kanalsystem med en kanalfläkt och sugs sval luft från svala rummen och blåsa ut den nära kaminen, kaminen bör vara mellan tilluften och dörröppningen.
Genom att suga sval luft från svala rummen till kaminen är att det förstärker den naturliga termodynamiken.
Genom att suga sval luft från svala rummen till kaminen är att det förstärker den naturliga termodynamiken.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Att du inte använde täljsten istället…K Kallebo skrev:Sant, men volymmässigt är det inte så stor skillnad. 2000 kg sten skulle bli ett block på ca 0,7 m³. Något jag hade kunnat gömma i en vägg i vardagsrummet tillskillnad från en vattenvolym på 500 l/ 0,5 m³ som måste lagras i en tank med en diameter på minst 70 cm.
När vi byggde vårt hus tittade jag på båda lösningarna och det slutade med att jag fyllde väggen bakom kaminen mitt i huset med betong. Har inte räknat på hur stor skillnad det gör. Den blir ju inte märkbart varm, men bättre än inget. En 500 literstank fick inte plats...
Problemet är att den behöver rymma några 1000 liter vatten….Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 267 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 267 inlägg
Om nu 500 l vatten motsvarar 2000 kg täljsten så borde 1000 l vatten motsvara 4000 kg täljsten , energimässigt .Nissens skrev:
Har aldrig hört talas om en täljstensugn på 4 t i ett bostadshus .
TS fråga var hur han kan få ut mer värme / uppgradera sin kamin .
Att ställa en stor bytta med vatten på vedspisen i köket är ett sätt att ta tillvara på värmen .
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 301 inlägg
Ja, även det lilla hjälper ju faktiskt......Tomture61 skrev:
Om nu 500 l vatten motsvarar 2000 kg täljsten så borde 1000 l vatten motsvara 4000 kg täljsten , energimässigt .
Att ställa en stor bytta med vatten på vedspisen i köket är ett sätt att ta tillvara på värmen .
Många bäckar små, som talesättet säger
Om det nu är så ja, jag tvivlar på det.Tomture61 skrev:
Om nu 500 l vatten motsvarar 2000 kg täljsten så borde 1000 l vatten motsvara 4000 kg täljsten , energimässigt .
Min murspis ger värme typ 12 timmar efter man slutat elda, tvivlar starkt på att 500 liter vatten gör det…
Inte jättebra ide då vattnet kommer att dunsta och höja luftfuktighet inne. Ventilerar du sen ut vattenångan kommer värmen försvinna ut till kråkornaTomture61 skrev:
Kaminen har 170 kg powerstone, ville helst ha en riktig kakelugn men hittade ingen till bra pris och ville ha det färdigt till inflyttningNissens skrev:
Tänkte mer att det vore bättre med täljsten än betong.K Kallebo skrev: