Vi har en jordkällare på gården. Vi har provat använda den men allt möglar i en väldig fart, många överraskningskonserver blir det. Jag har loggat temperatur och RF under ett par år och inser: det blir för varmt, det blir för kallt och fuktgivaren visar över 100%.
Ovanpå källaren står ett förråd, mellan förråd och källare är det isolerat med 15cm upp till 30cm kutterspån (källaren har ett tegelvalv). Jag gissar att jag hittat boven (hoppas jag). När jag ändå ska pilla med förrådet så kan jag ju lika gärna flytta eländet. Det skymmer ju en del.
Steg ett: Flytta förrådet, dvs hyr in en gubbe med stor lastare. Det var väl förankrat i sulan, vi bröt sönder det att par gånger innan vi hittat alla ankarjärn.
Kvar blir då sula och kutterspån.
GAAAAHHHH!!! Ljuset och utsikten! 😀
Ok, städa undan spån och spräcka sulan...
Hmm, det är inte en sula i lecablock...
Nä, det är inte en sula alls, det är nog jordkällarväggarna. En ledtråd var nog golvet i betong...
Jaja, bara att bila ner 'sulan' till marknivå.
Rivning klar!
Ovanpå källaren står ett förråd, mellan förråd och källare är det isolerat med 15cm upp till 30cm kutterspån (källaren har ett tegelvalv). Jag gissar att jag hittat boven (hoppas jag). När jag ändå ska pilla med förrådet så kan jag ju lika gärna flytta eländet. Det skymmer ju en del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Steg ett: Flytta förrådet, dvs hyr in en gubbe med stor lastare. Det var väl förankrat i sulan, vi bröt sönder det att par gånger innan vi hittat alla ankarjärn.
Logga in
Skapa konto
Kvar blir då sula och kutterspån.
Logga in
Skapa konto
GAAAAHHHH!!! Ljuset och utsikten! 😀
Logga in
Skapa konto
Ok, städa undan spån och spräcka sulan...
Logga in
Skapa konto
Hmm, det är inte en sula i lecablock...
Logga in
Skapa konto
Nä, det är inte en sula alls, det är nog jordkällarväggarna. En ledtråd var nog golvet i betong...
Jaja, bara att bila ner 'sulan' till marknivå.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rivning klar!
Redigerat:
Efter att ha läst på och inte blivit klokare så tar jag hem lite 0-16 (alltid bra att ha) och slätar ut ytan. Den vita kabeln är el och vattenslangen är 1-wire kablage.
Hittar cellplast till ett sjukt bra pris så...
Platon som skydd från vatten ovanifrån. Pillar i 150mm spiro för ventilation.
Hade lite makadam liggande, kan kanske fungera som dränering, håller i alla fall platonen på plats. Skönt att bli av med högen också...
Inte riktigt vintersäkrat än tycker jag. Litteraturen säger 70-100cm jord. Jag har cellplast i botten så jag siktar på 50cm innan vintern.
Tejpen på spiroröret markerar 50cm över toppen, märket på pinnen till höger visar 50cm över marknivå vid 'sulan'.
Grannen har grävt för grund och avlopp, så 20-30 vändor med hjullastaren tog det. 50cm på en yta av 7x4 plus lite slänt är mer än man tror när man börjar flytta jordhögar. Och det är ingen lek att spada lereländet som ligger på Upplandsslätten.
Och nu kronan på verket! Hatten av, jag menar på, för ett vintersäkrat först steg i uppgraderingen.
Till våren blir det mer jord på, slänta lite snyggt, kasta på lite gräsfrö. Ängsfrö? Undrar hur brant slänt en 430x klarar?
Syrenhäcken till vänster ska förlängas längs vägen och en ny häck planteras längs staketet framför. Allt för att skydda från solen.
Just det. Insidan:
Här ska det ses över dörrar, städas ur, skrapas rent, putsas, kalkas och inredas.
Sen bara vänta ett år eller två för att se om källaren fungerar bättre med jord på.
Fortsättning följer efter tjällossning!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hade lite makadam liggande, kan kanske fungera som dränering, håller i alla fall platonen på plats. Skönt att bli av med högen också...
Logga in
Skapa konto
Inte riktigt vintersäkrat än tycker jag. Litteraturen säger 70-100cm jord. Jag har cellplast i botten så jag siktar på 50cm innan vintern.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tejpen på spiroröret markerar 50cm över toppen, märket på pinnen till höger visar 50cm över marknivå vid 'sulan'.
Grannen har grävt för grund och avlopp, så 20-30 vändor med hjullastaren tog det. 50cm på en yta av 7x4 plus lite slänt är mer än man tror när man börjar flytta jordhögar. Och det är ingen lek att spada lereländet som ligger på Upplandsslätten.
Och nu kronan på verket! Hatten av, jag menar på, för ett vintersäkrat först steg i uppgraderingen.
Logga in
Skapa konto
Till våren blir det mer jord på, slänta lite snyggt, kasta på lite gräsfrö. Ängsfrö? Undrar hur brant slänt en 430x klarar?
Syrenhäcken till vänster ska förlängas längs vägen och en ny häck planteras längs staketet framför. Allt för att skydda från solen.
Just det. Insidan:
Logga in
Skapa konto
Här ska det ses över dörrar, städas ur, skrapas rent, putsas, kalkas och inredas.
Sen bara vänta ett år eller två för att se om källaren fungerar bättre med jord på.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Bra jobbat!J JohnyS skrev:Efter att ha läst på och inte blivit klokare så tar jag hem lite 0-16 (alltid bra att ha) och slätar ut ytan. Den vita kabeln är el och vattenslangen är 1-wire kablage.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild][bild]
[bild]
Just det. Insidan:
[bild]
Typiskt ett sådant där "kan inte du fixa lite snabbt, det borde inte ta så lång tid" projekt. 😀
Vilken makeover!!
Ängsfrö grässorter och ängsblommor uppe på blir perfekt skulle jag säga. Snyggt vid köks fönster också! Ängsfrö klarar torka och vill gärna ha bra med sol. Sen slipper du gräs klippa uppe på. Bara slå med lie eller trimmer i augusti.
Ängsfrö grässorter och ängsblommor uppe på blir perfekt skulle jag säga. Snyggt vid köks fönster också! Ängsfrö klarar torka och vill gärna ha bra med sol. Sen slipper du gräs klippa uppe på. Bara slå med lie eller trimmer i augusti.
Byggnadsvårdare
· Märsta
· 20 inlägg
Vilken botten har du i jordkällaren?J JohnyS skrev:Efter att ha läst på och inte blivit klokare så tar jag hem lite 0-16 (alltid bra att ha) och slätar ut ytan. Den vita kabeln är el och vattenslangen är 1-wire kablage.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild][bild]
[bild]
Just det. Insidan:
[bild]
Byggnadsvårdare
· Märsta
· 20 inlägg
Har betonggolv, gissar att golv och väggar är gjutna tillsammans och det är murat inuti för att se snyggt ut. Jag tänker nog såga upp en del av golvet och fylla med makadam för att få lite mer "jordmiljö" i källaren.
Vi hade en jordkällare med alltför hög luftfuktighet. Löstes genom att bygga ett förråd ovanpå som det funnits tidigare över källaren. På så vis leds regnvatten bort från jordkällaren som tillsamans med via takrännor i kombination med dräneringsledningar.
En annan jordkällare vi har är alldeles för varm och torr. Den är bygd med lättbetong/siporex vilket medför att jordens svalka inte leds in i källaren kanske på liknande sätt som kutterspånet i fallet ovan förhindrar jordtemperaturen att bestämma temperaturen i källaren.
En annan jordkällare vi har är alldeles för varm och torr. Den är bygd med lättbetong/siporex vilket medför att jordens svalka inte leds in i källaren kanske på liknande sätt som kutterspånet i fallet ovan förhindrar jordtemperaturen att bestämma temperaturen i källaren.
Snyggt jobbat, vilken fantastisk skillnad på utsikt från köksfönstret!
Ursäkta lite trådkap: Vi har en gammal (+100 år) jordkällare inbyggd i änden på ett större magasin som blir alldeles för fuktig på hösten och andra tider på året när det är fuktigt ute, det mesta möglar förr eller senare. Vi har löst det tillfälligt med en luftavfuktare men det är ju ingen hållbar lösning. Ska sägas att jag har dålig koll på just jordkällare, vad som är rätt och fel, och har inte läst på nåt. Vi har tänkt att det beror på dålig dränering runt källaren men det borde inte vara så illa med tanke på den moränrika mark vår gård är byggd på. Däremot har det gjutits nån form av betong på hela golvet med en golvbrunn som antagligen leder till en stenkista.
Efter att ha läst denna tråd: kan betonggolvet vara en bov? Borde man bila bort det och ersätta med makadam? Tacksam för svar!
Ursäkta lite trådkap: Vi har en gammal (+100 år) jordkällare inbyggd i änden på ett större magasin som blir alldeles för fuktig på hösten och andra tider på året när det är fuktigt ute, det mesta möglar förr eller senare. Vi har löst det tillfälligt med en luftavfuktare men det är ju ingen hållbar lösning. Ska sägas att jag har dålig koll på just jordkällare, vad som är rätt och fel, och har inte läst på nåt. Vi har tänkt att det beror på dålig dränering runt källaren men det borde inte vara så illa med tanke på den moränrika mark vår gård är byggd på. Däremot har det gjutits nån form av betong på hela golvet med en golvbrunn som antagligen leder till en stenkista.
Efter att ha läst denna tråd: kan betonggolvet vara en bov? Borde man bila bort det och ersätta med makadam? Tacksam för svar!
Jag tror att en del av problemet ligger i om du saknar en svale. Svalen är ett förrum till jordkällarens utrymme. Yttre dörr på svalen och en inre dörr till källaren. Svalen ger en balans i luft och i luftfuktighet. Svalen, dvs utrymmet mellan yttre dörr och inre dörr till källardörren bör vara minst 70 cm. Innerdörren ska ha en luftspalt mellan dörrbladet och tröskeln.
Hej min jordkällare hade tilluft i markförlagd spiro ca 4m o isolerad ventrör. Funkade bra men sniglarna åt upp vinetikettrnaJ JohnyS skrev:
intressant. Är syftet att kyla av luften innan den släpps in? Om så kan man fantisera att det blir kondensvatten i röret som behöver sippra ner någonstans under?B bengtandersson skrev:
WOW JohnyS, tack för bra reportage 😀
Byggnadsvårdare
· Märsta
· 20 inlägg
Syftet med ordet jordkällare är att golvet ej har betong utan jord eller makadam. I det golvet sugs fukten upp.J JohnyS skrev:
Du bör i princip ta bort det mesta av golvet så att du får en massa som tar bort fukten. Vid min grabbs hus fanns en "Jord"källare men med betonggolv, det till och med frös det man ställde in.
Den rev helt för att kanske byggas efter konstens alla regler. Lycka till!