21 902 läst ·
23 svar
22k läst
23 svar
Uppgradera 16amp till 20
Sida 1 av 2
Kan man uppgradera 16amp huvudsäkringar till 20amp utan större ingrepp? Klarar kablar en sådan "liten" uppgradering.
Vad bör jag annars tänka på? Ta kontakt med elbolag eller gör elektrikern det?
Vad tar en elektriker för att utföra uppgraderingen?
Vad bör jag annars tänka på? Ta kontakt med elbolag eller gör elektrikern det?
Vad tar en elektriker för att utföra uppgraderingen?
Vanligast är 6 kvmm på serviskabeln mellan mätarskåpet och centralen. Förmodligen inga problem att höja. Kontakta nätägaren - dom brukar ta ca 1500kr. Om din elektriker (behörig) gör det tar dom ca 400kr i administrationsavg.
Den fasta avgiften höjdes hos oss samtidigt så sänktes avgiften per kWh så det blev marginell kostnad att höja från 16A till 20A.
Jepp stämmer ju förvisso, men du bör inte laborera med olika säkringsstorlekar inne i lägenheten utan att kontakta nån som "vet"Sandberg skrev:
Kolla på senaste elfakturan vad du har för säkring. Eftersom du bor i lgh så sitter det förmodligen en vanlig 16 A som huvudsäkring.
Om man byter själv och meddelar nätägaren att "Nu har jag bytt huvudsäkringarna till 20 A. Bara så ni vet ifall ni vill ha mer betalt". Vad händer då? Kommer polisen och tar en eller stängs strömmen av?Larbro77 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Vad som i praktiken händer är nog svårt att sia om. Men självklartt kan de välja att polisanmäla. Du kan inte göra det utan att bryta deras sigill. Lite osäker på vad det skulle bli för brottsrubricering, men egenmäktigt förfarande är troligen det lindrigaste man skulle kunna kalla det för.
Sedan lär de ju skicka ut någon för att plombera om skåpet, det kostar troligen lika mycket i arbete som att byta säkringen så jag förstår inte riktigt vitsen med att göra som du föreslår.
Sedan lär de ju skicka ut någon för att plombera om skåpet, det kostar troligen lika mycket i arbete som att byta säkringen så jag förstår inte riktigt vitsen med att göra som du föreslår.
Det brukar gå alldeles utmärkt att byta passdel utan att bryta några plomberingar. Nu är det ju behörighetskrävande arbete så elbolaget kan nog bli ganska sura om man gör det utan behörighet. Den formella gången är, om jag minns rätt, att en föranmälan (av elektriker) görs för att säkerställa att nätet har kapacitet för en uppsäkring. Om allt är ok byts passdelarna och elektrikern skickar in en slutanmälan och registrering hos elbolaget görs och den fasta avgiften ändras.
Själv råkade jag ut för att man noterade att vi hade 25A huvudsäkringar när man bytte till fjärravläst elmätare här. Elbolagets noteringar sade 20A så vi fick ett brev där vi anmodades att säkra ned eller gå upp ett steg i fast avgift. Varför det satt 25A passdelar i och vem som gjort det var för mej okänt men jag behövde aldrig förklara nånting. Jag ringde elbolaget och de sa att det inte behövdes någon anmälan om uppsäkringen utan de registrerade bara ändringen. Inga represalier eller retroaktiv debitering.
Själv råkade jag ut för att man noterade att vi hade 25A huvudsäkringar när man bytte till fjärravläst elmätare här. Elbolagets noteringar sade 20A så vi fick ett brev där vi anmodades att säkra ned eller gå upp ett steg i fast avgift. Varför det satt 25A passdelar i och vem som gjort det var för mej okänt men jag behövde aldrig förklara nånting. Jag ringde elbolaget och de sa att det inte behövdes någon anmälan om uppsäkringen utan de registrerade bara ändringen. Inga represalier eller retroaktiv debitering.
jag har då brutit elverkets plombering vid 2 tillfällen (preskriberat) innan jag hade behörighet, direkt efter ringde jag och meddelade att jag gjort det och det var ok för dom 
ena gången en huvudbrytare som inte bröt en av faserna och andra gången en avbränd fasledare.
ena gången en huvudbrytare som inte bröt en av faserna och andra gången en avbränd fasledare.
Du får ett brev där det står att du kommer att få betala den högre säkringsavgiften från xx datum. Och vill du fortfarande betala den lägre avgiften så får du kontakta en elektriker som byter tillbaka och skickar en färdiganmälan till nätbolaget.Tony2 skrev:
Detta är alltså vad som händer om nätbolaget upptäcker den felaktiga säkringen. Om du anmäler dig själv vet jag inte vad som händer.
Om man fipplar på egen hand och sätter i större säkringar kan det bli dyrt. Har man otur knäcker man säkringarna ute i servisskåpet (dålig selektivitet). Då får man snällt ringa energiverket och slanta för deras utryckning.