Hej!
Har några frågor angående El i mitt hus. =)
Är det någon här på forumet som har koll på vad det kan kosta att byta all el i ett hus som byggdes 1947(140m2)?
Rören är blyrör vet ej om dem är skadade, fick dock höra från läraren att man ej drar ny el i dessa rör.
River man då ner väggarna för att dra nya rör eller man lägger bara allt utanpå? blir ju inte snyggt.

mvh
Robin

Då har din lärare fel.
Det finns inga rör som är gjorda av bly, troligen handlar det om B-rör (Bergmanrör) och/eller pansarrör.
Ps
Vad det kostar är omöjligt att säga, men gissar 50 000 -150 000:-

E elmont skrev:
Då har din lärare fel.
Det finns inga rör som är gjorda av bly, troligen handlar det om B-rör (Bergmanrör) och/eller pansarrör.
Ps
Vad det kostar är omöjligt att säga, men gissar 50 000 -150 000:-

Aha, trodde själv det var keramik när jag först såg det, han sa dock bly när jag fråga han om varför man hade någon form tyg runt kablarna för. (Är det runt mina kablar där hemma.)

R Robin Bäck skrev:
Aha, trodde själv det var keramik när jag först såg det, han sa dock bly när jag fråga han om varför man hade någon form tyg runt kablarna för. (Är det runt mina kablar där hemma.)
Det finns gamla kablar som har en mantel av bly, liknande kuloledningar alltså inget man drar i rör.

E
M mattoys skrev:
Det finns gamla kablar som har en mantel av bly, liknande kuloledningar alltså inget man drar i rör.
Jodå, dessa drogs i markör, framför allt under vägar och dylikt.

Även på den tiden drog man, som i dag, speciella kablar avsedda för markförläggning när man drog kablar i mark. Det var INTE samma typ av kabel som man använde över mark även om bägge typerna oftast hade en blymantet i sin uppbyggnad.

R Robin Bäck skrev:
Du har haft lite otur. Några år till så hade det garanterat varit PVC. De där textilisolerade trådarna är tyvärr ofta i miserabelt skick och bör bytas. Om du är försiktig kan du bryta strömmen för att känna om isoleringen är spröd men du bör nog byta hela rasket.

• Gilla
Robin Bäck
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.