8 581 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Uppge personnummer för att få offert med rotavdrag?
Hej
Samlar just nu in offerter för ett jobb.
En firma bad om pnr på mig och min sambo för att räkna ut ROT - avdrag på offerten.
Man ska ju vara lite försiktig med personnummer.
Vet någon om företag behöver personnummer för att kunna ge en offert?
Ingen annan firma har bett om det. Minns inte heller hur det var sist jag bad om offerter.
Mvh
Fredrik
Samlar just nu in offerter för ett jobb.
En firma bad om pnr på mig och min sambo för att räkna ut ROT - avdrag på offerten.
Man ska ju vara lite försiktig med personnummer.
Vet någon om företag behöver personnummer för att kunna ge en offert?
Ingen annan firma har bett om det. Minns inte heller hur det var sist jag bad om offerter.
Mvh
Fredrik
Ditt personummer är knappast hemligt. Det är inte mycket att skydda. Men nej det behöver de inte. Du kan ju dessutom räkna ut det själv om de inte vill.
I dom offerterna jag har fått så står det ju något i liknande stil:
Om XX inte är berättigad till full ROT vid årets slut har entrepenören rätt att efterfakturera avdraget ROT-belopp.
Personligen tycker jag ROT-avdraget borde baseras på föregående års inbetalda skatt. Då skulle man kunna logga in på skatteverket och se exakt hur mycket ROT man har kvar att använda. Då blir det mindre problem och mer raka puckar. För ROT-avdraget bygger ju på att man måste betala skatt (alltså ha en inkomst). Men detta är en annan diskussion.
Om XX inte är berättigad till full ROT vid årets slut har entrepenören rätt att efterfakturera avdraget ROT-belopp.
Personligen tycker jag ROT-avdraget borde baseras på föregående års inbetalda skatt. Då skulle man kunna logga in på skatteverket och se exakt hur mycket ROT man har kvar att använda. Då blir det mindre problem och mer raka puckar. För ROT-avdraget bygger ju på att man måste betala skatt (alltså ha en inkomst). Men detta är en annan diskussion.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Som sagt, jag tror att vissa firmor vill ta in en kreditupplysning för att se om det är risk att det blir problem med ROT avdraget. Och då behöver de personnumret. Att släppa ifrån sig numret ger en försvinnande liten extra risk för id kapning och liknande.
Jag skulle inte vilja att en firma tar en kreditupplysning på mig bara för att lämna en offert. Man bör vara observant på att för många kreditupplysningar kan medföra att det blir svårare att få lån om det skulle behövas. Snarare det som jag skulle se som skäl till att inte lämna personnumret.
Som sagt, personnummer är inte något att vara rädd om längre, på Merinfo.seD Daniel 109 skrev:
kan man om man blir gratis medlem se även de 4 sista siffrorna.
Bra idé!Krilleman skrev:
I dom offerterna jag har fått så står det ju något i liknande stil:
Tycker Daggan Maggan
Klicka här för att svara