MultiMan
Det ser ut som att blå kabel har en massa kardeler utanför skruvkopplingen, det är inte bra och bör åtgärdas, men det lär bli fixat vid spisbytet.

M merbanan skrev:
Ja du, jag ser bara 2st inkommande kablar. Om så är fallet så är spisen endast kopplad på nolla och fas, jag är ytterst tveksam att Elgigantens installatörer kommer röra en sådan koppling.

Kontrollera så att det inte finns en gömd tredje kabel där bakom tillsammans med den vita och röda. Om det inte finns det så är rätt lösning att dra i nya trådar och sätta ett 3-fas uttag.
Det är en svart där bakom också, lite svårt att se bara.

Verkar vara kopplat ihop enligt följande:

Svart-brun
Vit-blå
Röd-grön/gul

• Elektrisk installation med flera färgade kablar: svart, brun, vit, blå, röd, och grön/gul, anslutna i en kopplingsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan MultiMan skrev:
Det ser ut som att blå kabel har en massa kardeler utanför skruvkopplingen, det är inte bra och bör åtgärdas, men det lär bli fixat vid spisbytet.
Vad är kardeler? Trådar från kabeln?

Ja, det stämmer. Kardelerna är de enskilda koppartrådarna i kabeln. Föregående installatör har slarvat med den blå. Men, som sagt, du kan lätt göra det lätta och bara skruva dit dit nya spis på samma sätt..

M Magnusrex123 skrev:
Hej,

Kanske väldigt basic men forumet brukar vara bra på att svara på frågor!

Har nyligen flyttat in till en ny lägenhet, spisen är väldigt gammal så jag behöver köpa en ny. Jag kan inte el, men den har en 20A säkring och bara en, så jag antar att det betyder en fas.

Tänkte beställa på Elgiganten och de har ju en tjänst för fast installation men läser jag recensioner så är det ju en dyster syn, typ att de inte installerar men man får betala för installationen ändå.

Små pengar kanske men onödigt och slöseri med tid om jag ändå måste ringa en elektriker.

Undrar därför om ni tror att det blir problem att koppla in (se bild) eller om jag måste undersöka något mer än att det är fast installation och en fas.

Elgigantens villkor:

[länk]

Främst enligt dessa villkor som tillägg när det är fast.: [länk]

Behöver jag skruva upp skyddet för inkopplingen för att se om jag har en s.k. dragavlastare osv? Behöver det vara uppskruvat när de kommer eller borde jag inte peta så mycket i anslutningen?

Pratade med Elgiganten och de sa att det är inga problem och ville inte ens se hur det såg ut, trots att vi hade ett videosamtal, men jag litar inte nödvändigtvis på deras säljare 😂

Alla tips uppskattas!
Det är en del i felgigantens affärsidé att ta betalt av kunder utan att leverera

M Magnusrex123 skrev:
Pratade med deras säljare men de ville inte kolla utan sa att det går.

Det framgår av villkoret att de gör fasta installationer men flera skriver att det inte fått det inkopplat osv.

Nä jag vet inte så mycket alls. Funderar lite om det är värt att beställa från dem eller om jag ska ta en dyrare variant som en elektrikerfirma erbjuder, då vet jag att de kopplar in den åtminstone.
Lita ALDRIG på en säljare synnerhet inte från felgiganten

returen returen skrev:
Det är en del i felgigantens affärsidé att ta betalt av kunder utan att leverera
returen returen skrev:
Lita ALDRIG på en säljare synnerhet inte från felgiganten
😄

Det är ju därför jag vill vara noga med att jag uppfyller villkoren. De har ju dock bra priser på sina produkter. Vet du var jag kan få det bättre och billigare är jag idel öra.

M Magnusrex123 skrev:
😄FG

Det är ju därför jag vill vara noga med att jag uppfyller villkoren. De har ju dock bra priser på sina produkter. Vet du var jag kan få det bättre och billigare är jag idel öra.
ELON butikerna brukar kunna matcha FG, flera v dessa ingår i elkedjan oxå och har riktiga elektriker

returen returen skrev:
ELON butikerna brukar kunna matcha FG, flera v dessa ingår i elkedjan oxå och har riktiga elektriker
Vad är "riktig" elektriker?

Elgiganten har väl åtminstone installatörer godkända hos Elsäkerhetsverket. Eller ja, de garanterar det om man köper den tjänsten åtminstone.

Elon är väl kanske ett alternativ, det spelar ju mindre roll om det är typ samma.

Men är det större chans är de kopplar in på min befintliga koppling och att det ingår i priset menar du?

A
M merbanan skrev:
Ja du, jag ser bara 2st inkommande kablar. Om så är fallet så är spisen endast kopplad på nolla och fas, jag är ytterst tveksam att Elgigantens installatörer kommer röra en sådan koppling.

Kontrollera så att det inte finns en gömd tredje kabel där bakom tillsammans med den vita och röda. Om det inte finns det så är rätt lösning att dra i nya trådar och sätta ett 3-fas uttag.
Svart, vit, röd inkommande

M Magnusrex123 skrev:
Vad är "riktig" elektriker?

Elgiganten har väl åtminstone installatörer godkända hos Elsäkerhetsverket. Eller ja, de garanterar det om man köper den tjänsten åtminstone.

Elon är väl kanske ett alternativ, det spelar ju mindre roll om det är typ samma.

Men är det större chans är de kopplar in på min befintliga koppling och att det ingår i priset menar du?
en riktig elektriker har utfärdad behörighet/auktorisation

Felgiganten är inte autoriserade av elsäkerhetsverket

ELON löser uppgiften i lägen där FG backar

returen returen skrev:
Felgiganten är inte autoriserade av elsäkerhetsverket
Möjligt, men beställer man tjänsten fast installation garanterar de att den som utför installationen är det. Jag antar att de i så fall anlitar andra bolag.

M Magnusrex123 skrev:
Möjligt, men beställer man tjänsten fast installation garanterar de att den som utför installationen är det. Jag antar att de i så fall anlitar andra bolag.
det kan man inte veta men troligen inte då en elektriker är alldeles för dyr för att bära in grejer jmf med de som inte gått färdigt grundskolan.
Beviset? hade de nyttjat elektrikare så hade de dåliga recensionerna uteblivet

M Magnusrex123 skrev:
Risken är att de bedömer den som riskfylld då det är en äldre anslutning, då åker du på en extra avgift vilket kan vara dyrt. Kolla om du hittar någon mindre firma i närheten som kan fixa. Det är rätt enkel installation.

Instruktioner från Elgiganten om installation av ugn, inklusive krav på jordfelsbrytare och jordat uttag för säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.