Hej,

Vi har en bastu från -99 i vårt "nya" hus. Hittills har den fått agera förråd för färg, jobbkläder, etc under tiden vi renoverat huset.
Nu börjar vi bli sugna på att använda bastun, men den känns såååå sunkig och ofräsch (en känsla, den ser helt OK ut förutom att den är trist).
Vi ska byta dörren till en glasdörr, så långt har vi kommit i planen och vill gärna fixa till lavar och väggar.
Är det någon som har provat Supi Saunavaha bastuvax? Är sugen på att prova den grå, men är lite rädd att det ska bli "oljigt" på lavarna?
Sen är belysningen en katastrof, det är nån slags porslinskupa som sitter på väggen och ger noll ljus.
Finns det t ex spottar eller ledslingor som tål fukt och värme i en bastu? Gärna dimbart och inte helt hutlöst dyrt.
Bifogar några bilder från väggar, tak och lav. Lavarna verkar vara ett slags träslag och väggarna ser ut som vanlig fur. Är det ask man brukar ha till bastulavar?
Andra tips mottages tacksamt för att få till en mysig bastu som nu är en katastrof som ingen vill använda.

• En rörig bastu med trälavar fyllda av förrådssaker som kartonger, färgburkar och klädhängare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en traditionell bastu med furupanel på väggar och tak samt synliga bastulavar.
    Skapa konto
  • Bastu interiör med träpaneler, bastutermometer på väggen och en rosa trasa på bänken.
    Skapa konto
  • Bastulavar i trä med en plastlåda i bakgrunden som används för förvaring.
    Skapa konto
Tycker det ser alldeles utmärkt ut. En glasdörr kan dock göra susen om någon känner sig instängd. Lavarna brukar vara i abachi eller asp, för att de inte ska ha så bra värmelagringskapacitet (= blir inte för varmt att sitta på). Väggarna mår nog bäst av att vara i naturell, obehandlad gran ( = standard bastupanel). Att behandla väggarna med lack eller färg, gör ju bara att man riskerar att få konstig lukt eller ännu värre farliga emissioner ( värre än grankåda) när man slår på värmen. Belysningen i en bastu behöver ju inte vara så stark, så en dimbar "porslinskupa" d.v.s. porslinsfäste med frostad glaskupa fungerar ju alldeles utmärkt. Bra om den sitter under lavarna, så man inte blir bländad.
Om den känns sunkig efter att ni plockat ut allt ovidkommande, så prova med att skura med riktig såpa.

Redigerat:
  • Gilla
Rickard Berg och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker inte heller det finns så mycket ni måste göra. Men jag sitter i samma sits och vill byta ut belysningen. En LED-list som tål värmen och fukten som ligger under lavarna är ju jäkligt snyggt.
Och sen en glasdörr på det, så är ni hemma :)
Vi brukar ta ut lavarna och skrubba med såpa och borste någon gång per år. Då blir allt mycket fräschare på en gång :)

• Gilla
Pollyester och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Pollyester
  • Laddar…
Bastun ser ju hur fin som helst ut.
Typ oanvänd, ska.se hurbdet ser ut hemma.hos mig med koda rinnande på väggarna från varenda kvist :D
Glasdörr.gör nog susen.

• Gilla
Pollyester
  • Laddar…
Röstar också för belysning under lavarna. En fördel är att värmen är mycket lägre där, förutom att det är snyggt när ljuset inte bländar. Det sägs att LED inte gillar värme, så jag har ett lager glödlampor och även sorten med halogen torde funka bra. Vill man satsa lite mer så är fiberoptik eller LED-lister bakom en skugglist trevligt. Frågan är dock hur enkelt det är att eftermontera sådant i en befintlig bastu. För dramatisk effekt kan man montera en spotlight som belyser ovanför bastuaggregatet så att ångmolnet som blir när man slänger på vatten syns bättre.
Jag köpte billigast möjliga belysning i plast med IP44 och monterade den under laven och det gjorde en väldig skillnad för mysfaktorn. Min putslustiga fru kallar den för baklykta.
IP44-klassad plastbelysning för väggmontering med skyddsgaller och räfflat glas.
Skapa konto

• Gilla
Pollyester
  • Laddar…
Var i ungefär samma sits som dig tidigare. Vi flyttade in i ett hus med "oanvänd" bastu och jag ville piffa till den lite. Det har runnit ut lite i sanden men jag har ialafall bytt aggregat från ett 70-tals aggregat med 5kg sten till en Helo Pikkutonttu med 80kg sten.
Jag har dragit in musik och i mellandagarna ska jag försöka få tummer ur och montera ledbelysning. Då bastun är i tvättstugan så har jag övergett tanken med glasdörr.

• Gilla
Pollyester
  • Laddar…
En glasdör gör mycket... =) sen om du googlar på "led för bastu" kommer det upp mycket
så finns det värmebehandlat virke som kan används som lava. kostar nån peng mera än vanlig lava material

• Gilla
Pollyester
  • Laddar…
Tack för era svar - den kanske inte är så tokig ändå om man skulle röja ur och städa och skura. Men som sagt glasdörr blir det och nån fiffig belysning. Ett par "baklyktor" verkar intressant :)
Vi ska kolla på era länkar och fundera vidare.

P Pollyester skrev:
Tack för era svar - den kanske inte är så tokig ändå om man skulle röja ur och städa och skura. Men som sagt glasdörr blir det och nån fiffig belysning. Ett par "baklyktor" verkar intressant :)
Vi ska kolla på era länkar och fundera vidare.
Nej, det är lätt att surfa runt på bilder på olika varianter av lyxbastu och drömma sig bort. Men i grund och botten så är även de väldigt lika en vanlig svenssonbastu. Så med lite belysning och glasdörr kommer man långt. Nästa steg är väl att installera ett riktigt snyggt aggregat, så är du hemma sen :)

Go' jul! :D

• Gilla
Pollyester
  • Laddar…
För att inte glömma att det gärna är lite suddigt i bastun, dels av den fuktiga varma luften, och dels av goda kalla drycker. :P

• Gilla
Mattias Ek och 1 till
  • Laddar…
Norlen Norlen skrev:
Nej, det är lätt att surfa runt på bilder på olika varianter av lyxbastu och drömma sig bort. Men i grund och botten så är även de väldigt lika en vanlig svenssonbastu. Så med lite belysning och glasdörr kommer man långt. Nästa steg är väl att installera ett riktigt snyggt aggregat, så är du hemma sen :)

Go' jul! :D
Ja så är det - man har nog googlat lite för mycket, hmm...
Ett steg i taget så är man i mål så småningom. Det får ju vara lite rim och reson på hur mycket tid och pengar man ska lägga på ett utrymme som kanske används nån gång i månaden på sin höjd. I förra huset hade vi oxå bastu, den användes kanske 3 ggr på 9 år. Denna ligger dock bättre till i huset i anslutning till pooldäcket, i den kombinerade tvättstugan/badrummet. Den i förra huset låg inklämd i källaren i ett 70-talshus.

Go' jul själv!

• Gilla
Johan Danielsson och 1 till
  • Laddar…
Städa ur, fixa en vettig belysning, slipa och olja (bastuolja eller vax) lavarna som jag tycker ser ut att vara av asp, det blir en kanonfin bastu!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.