Hej. Kommer att bygga ett bord/skiva som ska fällas upp mot väggen näär det inte används. Pojken ska ha en bilbana på men för att spara lite utrymme vill jag lösa det på detta sätt. En regel 45x70 fästes i väggen och en i skivan. dessa sammanlänkas sedan med gångjärn. Ben saknas på bilden men ska användas.
Frågan är mdf eller plywood. samt vilken dimension man behöver.
skivan ska vara av full storlek dvs 2440x1220 hela inre sidan stadgas ju av att vara skruvad i regel, sen kommer en sarg runt enligt ritning.
Plywood känns lie lättare och "bättre" att skruva i har jag fått för mig, men många rekommenderar MDF. men det ska ju inte väga så mycket att man nte kan hantera det.
väggen är dubbelgips med troliga metallreglar. kommer förmodligen att ha nåt mindre block samt lina för att underlätta upphissning, givetvis kommer även en låsanordning för uppfällt läge.
Men huvudfrågan är plywoood eller MDF, 16 eller 19mm, får inte väga för mycket men samtidigt inte svikta.
/Henrik

Frågan är mdf eller plywood. samt vilken dimension man behöver.
skivan ska vara av full storlek dvs 2440x1220 hela inre sidan stadgas ju av att vara skruvad i regel, sen kommer en sarg runt enligt ritning.
Plywood känns lie lättare och "bättre" att skruva i har jag fått för mig, men många rekommenderar MDF. men det ska ju inte väga så mycket att man nte kan hantera det.
väggen är dubbelgips med troliga metallreglar. kommer förmodligen att ha nåt mindre block samt lina för att underlätta upphissning, givetvis kommer även en låsanordning för uppfällt läge.
Men huvudfrågan är plywoood eller MDF, 16 eller 19mm, får inte väga för mycket men samtidigt inte svikta.
/Henrik
Personligen röstar jag klart på MDF. Helt slät, slår sig inte, hård, lätt att jobba med. Dock lite ömtålig i kanterna, men du ska ju ha en sarg runt så det löser ju problemet.
Det är ju en ganska stor skiva o då kanske det tyvärr krävs att det blir 19mm om skivan skall bära sig själv utan att svikta, men det är klart då blir det ju tungt också
Det är ju en ganska stor skiva o då kanske det tyvärr krävs att det blir 19mm om skivan skall bära sig själv utan att svikta, men det är klart då blir det ju tungt också
Ömtålig i kanterna??, min sarg ligger ju "uppe på" skivan om det nu spelar nån roll.
antar att man måste vara ganska noga med förborrning i MDF.
antar att man måste vara ganska noga med förborrning i MDF.
Undvik MDF. Dyrt, dåligt, tungt mtrl. som är odugligt för de flesta ändamål utom som ljudisolering i mellanväggar. Ska du ha möbelkvalitet får du gå upp till HDF-skivor som kostar mer och väger ännu en bit mer.
Med så stor skiva (2440x1220) kan du inte undvika svikt även om den är 16 eller 19 mm tjock (som väger bly) om du ska ha den fribärande.
Föreslår därför att du tar en tunnare kvalitet plywood och förstärker den med en falsad läkt längs kanterna och två på mitten från långsida till långsida. Då får du en lättare konstruktion som är lätt att jobba med och samtidigt billigare.
Så här hade jag gjort: planhyvlad furuläkt i dimension 45x34 till en ram som du fräser ut ett falsspår i längs en kant med en överhandsfräs, 7* mm djupt (på 45 hållet) och 20 mm brett (på 34 hållet), längs alla fyra sidorna runt 'bordet'. Du kan plugga ihop hörnen, halva samman dem eller zinka samman dem. Två 28x70 gran på flatan under skivan (syns ej när 'bordet' är nerfällt) som du tappar in med 8 mm träplugg i ovannämnda 44x34 (två plugg i vardera änden, totalt 8 stycken).
Med falsen inåt kan du sen lägga på en 7 mm plywoodskiva med en godsida eller två (beroende på om du kan tåla att se en lite kvistigare sida med bordet uppfällt och har råd med). Limmad och skruvad till 45x34-an i falsen.
Då får du ett vridstyvt bord som inte sviktar och inte väger för mycket. Kanske lite mer jobb än att bara klämma upp en MDF-skiva men den hade du inte heller kunnat haft okantad en längre stund och då hade den blivit ännu dyrare och tyngre.
Problem kan det bli att hitta 7 mm plywood i format 2440x1220. De brukar vara 2000x1000 i standardmått. Hör med brädgården. Finnarna gör större skivor i björk.
*Djupet ska stämma med tjockleken på plywooden.
Föreslår därför att du tar en tunnare kvalitet plywood och förstärker den med en falsad läkt längs kanterna och två på mitten från långsida till långsida. Då får du en lättare konstruktion som är lätt att jobba med och samtidigt billigare.
Så här hade jag gjort: planhyvlad furuläkt i dimension 45x34 till en ram som du fräser ut ett falsspår i längs en kant med en överhandsfräs, 7* mm djupt (på 45 hållet) och 20 mm brett (på 34 hållet), längs alla fyra sidorna runt 'bordet'. Du kan plugga ihop hörnen, halva samman dem eller zinka samman dem. Två 28x70 gran på flatan under skivan (syns ej när 'bordet' är nerfällt) som du tappar in med 8 mm träplugg i ovannämnda 44x34 (två plugg i vardera änden, totalt 8 stycken).
Med falsen inåt kan du sen lägga på en 7 mm plywoodskiva med en godsida eller två (beroende på om du kan tåla att se en lite kvistigare sida med bordet uppfällt och har råd med). Limmad och skruvad till 45x34-an i falsen.
Då får du ett vridstyvt bord som inte sviktar och inte väger för mycket. Kanske lite mer jobb än att bara klämma upp en MDF-skiva men den hade du inte heller kunnat haft okantad en längre stund och då hade den blivit ännu dyrare och tyngre.
Problem kan det bli att hitta 7 mm plywood i format 2440x1220. De brukar vara 2000x1000 i standardmått. Hör med brädgården. Finnarna gör större skivor i björk.
*Djupet ska stämma med tjockleken på plywooden.
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Jag utgick nog lite mer från ritningen än vad byggaren gjorde, men om man får spekulera fritt så finns det många bra varianter. Byggarens är absolut bra...
MDF kräver någon form av kantskydd, säskilt om kidsen ska leka runtomkring.
MDF kräver någon form av kantskydd, säskilt om kidsen ska leka runtomkring.
Hmm tackar för en utförlig beskrivning. låter intressant men kanske lite jobbigare än vad jag tänkt mig då jag saknar fräs mm. samt att jag är inte med riktigt helt på hur du menar. Fräs skulle man ju iof kunna låna. kollat runt lite på byggmax mm svårt att hitta nåt som liknar 45*38. Personligen är jag värdelös på snickartermer, så läkt vet jag inte riktigt vad det är men hyvlad förstår jag. ska man leta på "råplan" "byggregel" eller vad kan det kallas.
Har även fått tipset om att gör en sandwich konstruktion med tunn plywood på var sida om nån cellplast/frigolit. Men detta blir då nåt som ska limmas.
Konstruktionen som jag visade på ritningen ska ju även ha ben, om detta inte framgick.
lutar nog åt en 18mm plywood, den kändes lättare/lika tung som en 12mm MDF samt att skruvad helt i regel på insidan och med sarg runt om borde det väl bli hyffsat stabilt, har sett en liknande men "sämre" konstruktion som var byggd på 16mm plywood.
har haft svårt att hitta några reglar i väggen får nog bli molly i dubbelgips med ca 400mm mellanrum.
Har även fått tipset om att gör en sandwich konstruktion med tunn plywood på var sida om nån cellplast/frigolit. Men detta blir då nåt som ska limmas.
Konstruktionen som jag visade på ritningen ska ju även ha ben, om detta inte framgick.
lutar nog åt en 18mm plywood, den kändes lättare/lika tung som en 12mm MDF samt att skruvad helt i regel på insidan och med sarg runt om borde det väl bli hyffsat stabilt, har sett en liknande men "sämre" konstruktion som var byggd på 16mm plywood.
har haft svårt att hitta några reglar i väggen får nog bli molly i dubbelgips med ca 400mm mellanrum.
Redigerat:
imported_Byggaren, Är det nåt liknande detta du menar. och så "fäller" man i en 7mm plywood??
men en 45*38 verkar svår att hitta annars känns ide mycket bra, och "lätt"? men om man vill ha en snygg baksida får man ha en skiva till under ( tyngre, dyrare.)
men en 45*38 verkar svår att hitta annars känns ide mycket bra, och "lätt"? men om man vill ha en snygg baksida får man ha en skiva till under ( tyngre, dyrare.)
MrWalker35 skrev:
Exakt så. Om du inte hittar dim 45x38 kan du ta den som är närmast i bredd. Det är höjden (45) som behövs för att göra plywoodskivan styv. Om du sen vill ha en snygg baksida, så föreslår jag att du tar en 3 mm plywood med en godsida där. Den kommer ju inte att ha någon annan funktion än att dölja tvärribborna när bordet är uppfällt.
Skulle det bli nån skillnad om man skruvar ihop en ram med 45x45 och har 2 st 45x45 i mitten (istället för 28X70). för att sedan skruva en 7mm plywood direkt uppe på. Dvs "slippa" momentet med att fräsa.
Skulle det påverka konstruktionen nämnvärt? skruva och limma alla fogar?
Skulle det påverka konstruktionen nämnvärt? skruva och limma alla fogar?
MrWalker35 skrev:
Varje millimeter på höjden lägre ger en ostabilare konstruktion. Med en nerfräst plywoodskiva blir kanterna skyddade av ramen. Det blir de inte om du spikar plywooden rakt av uppepå. Men du kan 'rädda' en del av kanten och slippa fräsningen om du avslutar med en gerad hörnlist av hyvlad furu runt om kanten.
· Stockholms län
· 3 424 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 424 inlägg
Tänkte inte lägga mig i grundkonstruktionen som sådan utan mera hur det ser ut då skivan är uppfälld.
Det är ju lite trist och kanske inte så snyggt att ha en stor skiva uppfälld mot väggen och du bör kanske dölja reglarna med ytterligare en skiva på undersidan som du ju kommer att se då bordet är uppfällt.
En idé:
Skippa istället skivan på undersidan, bygg "ramen i ek eller annat träslag som passar med din övriga inredning och tada, du har en snygg tavelram med plats för snygga foton som du låter en fotoaffär fixa i rätt storlek. Du nämnde ju bilbana så varför inte så här:
Det är ju lite trist och kanske inte så snyggt att ha en stor skiva uppfälld mot väggen och du bör kanske dölja reglarna med ytterligare en skiva på undersidan som du ju kommer att se då bordet är uppfällt.
En idé:
Skippa istället skivan på undersidan, bygg "ramen i ek eller annat träslag som passar med din övriga inredning och tada, du har en snygg tavelram med plats för snygga foton som du låter en fotoaffär fixa i rätt storlek. Du nämnde ju bilbana så varför inte så här:
tack för åsikter
"baksidan kommer att "snyggas" till på något sätt.
ska försöka satsa på en fräsning iaf. blir nog snyggast. Problemmet är att hitta hyvlat virke. det enda som jag kan hitta som är i närheten av 45X38 är vanlig regel 45x45. eller läkt 25*38 eller planhyvlat 21X43.
det jag har tillgång till är typ cheapy, byggmax.
ska försöka satsa på en fräsning iaf. blir nog snyggast. Problemmet är att hitta hyvlat virke. det enda som jag kan hitta som är i närheten av 45X38 är vanlig regel 45x45. eller läkt 25*38 eller planhyvlat 21X43.
Vi har en liknande konstruktion (fast lite mindre) på jobbet, byggd i ek, med pianogångjärn mot väggfast list, och stöd med två ben som bildar snedsträvor mot vägg när den är uppfälld. Dessa "ben" fästs då tillfälligt i ekstycken (2x2 st) som alltså sitter fast mot vägg samt på bordetrs undersida. Vid nedfällt läge möts styckena och fungerar som skydd - gör att bordet ligger snyggt nedåt i 90 grader.
Får se om jag får till en bild att bifoga senare.
/A
Får se om jag får till en bild att bifoga senare.
/A
Hade varit mycket intressant att se lite bilder på den lösningen. Ska ju själv ha ben på detta bygge och har inte bestämt riktigt hur ännu.
MrWalker35 skrev:tack för åsikter
Välj då planhyvlat 21x43 och fräs ur 10-12 mm i bredd på 21-måttet och så mycket du behöver m.h.t. vald skivtjocklek i djup på 43-hållet. Även om det inte återstår så mycket av breddmåttet räcker det till för att höjden (43 mm) ska vara intakt i utsidan.
Om du sen gerar samman hörnen eller kostar på dig att zinka samman dem (ännu lite mer jobb men bra mycket snyggare) är upp till dig. Om du gerar samman dem måste du kexa eller plugga i hörnen som kräver annat jobb alternativt ett förfulande vinkelbeslag. Sammanfogat med skivan med skruv och lim håller ramen sen formen.
På undersidan kan du då ta en lite tjockare plywood för att få det stabilt och vridstyvt. Säg 5-7 mm.
Men du kan också ta 15 kryssfanér (en sorts tjockare plywood) ovanpå och skippa mittreglarna under och även den tunnare plywooden som ska dölja mittregeln/-reglarna. Den är dessutom bättre att skruva fast modelljärnvägen i. (Fortfarande blir det inte så våldsamt tungt som 16 mm MDF, som du först var inne på. Ljudisoleringen blir dock avsevärt sämre med en lättare skiva. Också något att tänka på. Och allra mest låter det på en tunn plywoodskiva om du inte lägger gummiduk under skenorna. Då hörs det inte alls.)
Idén med tavla undertill är inte så tokig, men faller på att det behövs en mittregel för plywooden om den ska vara tunn=lätt. Då får det bli två fält eller varför inte 3, 4 eller 6 för utseendets skull? (Såvida du inte avslutar med en 3 mm plywood och får en helt slät undersida. Då blir det inga fält alls.)
Som ben föreslår jag att du tar två stycken 45x45 (en i varje fritt hörn) och fäster med ett ledgångjärn under skivan så att de hänger kvar när du fäller upp skivan (och parallellt med den) och automatiskt faller ner när du fäller ner den. Har du sen en trälist på väggen (fäst till den) och till den och skivans ramvirke skruvar pianogångjärn, så bör det hålla bra. När skivan är nere ska alltså gångjärnet vara hopfällt som ett upp-och-nervänt V och med uppfälld skiva blir det 90 graders vinkel på gångjärnet. Samma med benen men tvärtom.
Skruva därför först fast pianogångjärnen (du får nog ta ett par stycken eftersom de sällan säljs (utom i fackhandeln, läs: Teofils m.fl.) i längre längder än 50-60 cm på Jula, Clas Ohlson eller Biltema) i skivans ramvirke och stötta upp skivan i uppfällt läge där den ska vara och sen skruva fast pianogångjärnen till listen på vägg.