1 278 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
uppdatering Windows 7
Har en laptop som används oregelbundet, W7 på den och häromdagen fick jag väl nån förfrågan om uppdatering, accepterade och startade om. Såg på info att det var nånstans 18 000 filer som uppdaterades!
Efteråt kändes inte upplösningen bra men på kontrollpanelen kunde jag bara välja två alternativ, inget var bra.
Fråga1: går det att återställa datorn till tidpunkt innan uppdateringarna
Fråga2: finns det ändringar jag missat
Kjell G
Efteråt kändes inte upplösningen bra men på kontrollpanelen kunde jag bara välja två alternativ, inget var bra.
Fråga1: går det att återställa datorn till tidpunkt innan uppdateringarna
Fråga2: finns det ändringar jag missat
Kjell G
Jag är inte bekant med just den uppgradering du gjort, men det låter som att du använder en standarddrivrutin för grafikkortet. Ladda hem rätt drivrutin till ditt grafikkort så kommer det nog ordna sig. Ev hittar du den via MS/Windows Update.
Tror jag har en intelligent dator, en dag senare är skärmen normal. Dessutom funkar musplattan igen vilket den inte gjorde första uppdateringen. Skönt när grejerna fixar sig själva, det är man inte bortskämd medNyfniken skrev:
Funderar nu rent allmänt på om man ska gå med på alla uppdateringar, hur gör de kunniga?
Kjell G
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Det är en ganska bra fråga.
Dels så vill man ha en både stabil och snabb dator, men dels så If it isnt broken, dont fix it.
Jag brukar undvika alla beta drivrutiner, överklockningar och andra slags genvägar för jag tycker att en stabil och väl fungerande dator är viktigare än den sista procenten i prestanda. Men jag räknar med att när en uppdatering kommer på t.ex. Windows Update eller tillverkarens officiella hemsida så är den tillräkligt utprovad så att den är ofarlig att använda.
De riktigt kunniga, IT avdelningar på företag, de undviker nog uppdateringar så långt som det bara är möjligt. Det är inte värt risken att tusentals datorer går sönder eller får problem bara för att man inte har prövat den senaste uppdateringen tillsammans med ett tjugo år gammalt dataprogram som ingen förutom just det företaget använder längre.
Dels så vill man ha en både stabil och snabb dator, men dels så If it isnt broken, dont fix it.
Jag brukar undvika alla beta drivrutiner, överklockningar och andra slags genvägar för jag tycker att en stabil och väl fungerande dator är viktigare än den sista procenten i prestanda. Men jag räknar med att när en uppdatering kommer på t.ex. Windows Update eller tillverkarens officiella hemsida så är den tillräkligt utprovad så att den är ofarlig att använda.
De riktigt kunniga, IT avdelningar på företag, de undviker nog uppdateringar så långt som det bara är möjligt. Det är inte värt risken att tusentals datorer går sönder eller får problem bara för att man inte har prövat den senaste uppdateringen tillsammans med ett tjugo år gammalt dataprogram som ingen förutom just det företaget använder längre.
Vi har många gamla datorprogram på jobbet, MEN vi kör alltid in uppdateringar från Microsoft. Jag och mina kollegor driftar lite drygt 1000 datorer. Vad gör vi om det går åt helsike, självklart har vi beredskap för det. Knappast troligt att en uppdatering skulle sänka alla datorerna.Donald-Duck skrev:De riktigt kunniga, IT avdelningar på företag, de undviker nog uppdateringar så långt som det bara är möjligt. Det är inte värt risken att tusentals datorer går sönder eller får problem bara för att man inte har prövat den senaste uppdateringen tillsammans med ett tjugo år gammalt dataprogram som ingen förutom just det företaget använder längre.
Så vi uppdaterar, "better safe then sorry".
Safety first alltså, såg att det var några uppdateringar från Windows update men valde bort några från NET.Frame, kändes inte som att jag körde på den nivån?
Kommer att titta igenom i fortsättningen också, verkar vettigt.
Kjell G
Kommer att titta igenom i fortsättningen också, verkar vettigt.
Kjell G
Vi har lite fler maskiner än så men vi kör med i stort sett samma policy. Vi klassar patcharna men är de critical eller important i MS språk så går de i på inom några få dagar i driftmiljön. Detta gäller då system som antingen har access mot internet eller sådanna burkar som man på något annat sätt kan ta med sig information till (USB minne, mail osv).rca1959 skrev:Vi har många gamla datorprogram på jobbet, MEN vi kör alltid in uppdateringar från Microsoft. Jag och mina kollegor driftar lite drygt 1000 datorer. Vad gör vi om det går åt helsike, självklart har vi beredskap för det. Knappast troligt att en uppdatering skulle sänka alla datorerna.
Så vi uppdaterar, "better safe then sorry".
Ett rent styrsystem som är standalone och där användarna enbart kommer åt mus och tagnetbord - De kan gott vänta lite med patchningen
På hemmamskinerna så är det automatisk patchning som gäller. Kan inte påminna mig om när en MS uppdatering ställde till det sist. De som brukar röra till det är antivirusföretagen och deras uppgraderingar
Redigerat:
Tidigare valde jag noga mellan vilka uppdateringa jag la på här på hemdatorerna. Det verkade fungera. Nu har jag lagt av med det och blåser på allt automagiskt. Det verkar också fungera bra och tar mindre tid.
Klicka här för att svara