Vi håller på att projektera vårt garage och funderar nu på hur vi bäst ska få till uppvärmning av garage och hus. Vi börjar med nuläget.

Tvåplanshus på 160kvm med en Nibe 410P (10år gammal) flvp och braskamin. Golvvärme i bottenvåning, radiatorer på övervåningen. Eldar flitigt i kaminen och har 12-13000 kWh och 4-5 kubik ved i årsförbrukning. Ligger utanför Stockholm.

Framtiden.

Garage i två plan i sutteräng. Övervåningen blir ett dubbelgarage från någon av byggsatstillverkarna. Ska hållas frostfritt. 8,5 X 7,5 ungefär. Sutterängvåning med verkstad, förråd, liten matkällare och pannrum. Ska hållas uppvärmt till iallafall 15 grader med möjlighet till snabb ökning till 20-22 eller hålla det på 20-22 jämt. Helst golvvärme. Sutterängplanet utförs i Thermomur 350 och isolerad platta.

Våra tankar hittils har varit att köpa en beg. kombipanna på blocket och en ack-tank på 750l, eventuellt pelletsmatning kompletterat med ved. Eventuellt koppla på solfångare på taket till ack-tanken (södervänt tak med fritt läge). Kulvert in till huset för att stötta värmepumpen så att man inte behöver köra elpatronen.

Vad tror ni? Är vi helt ute och cyklar? :o

Kombipannor är fullkomligt värdelösa till både vedeldning och pelletseldning och har sin plats hos skrothandlaren.
En begagnad oljepanna med pelletsbrännare är bättre. Slopa den dyra solfångaren som bara ger värme när det redan är varmt. Då slipper du tanken. Det är i vinterkylan som de stora värmekostnaderna blir till.

Eller en pelletseldad varmluftspanna till garaget. Blir snabbt varmt när det behövs.

@johanpelle: Du är lite rabiat i din inställning till kombipannor.
Men med lång erfarenhet av dessa måste jag faktiskt ge dig att de är värdelösa, och en stor anledning till att det sitter värmepumpar i nästan varenda villa.

@TS: Om du kan tänka dig att skyffla ved i kaminer och kombipannor, så borde du fundera på att investera i en modern rejäl vedpanna med rejäl acktank.
Faktiskt Mycket mindre arbete med att hålla värmen än flitigt kamineldande och du spar ca 6-7000kwh om året.
Men jag är ju o andra sidan lite rabiat med mina pannor också....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.