Intressant, nu blir man ju sugen på nya mjukvaran. Man kanske kan ringa supporten om mer detaljer om vad som är förbättrat?
Annars var jag väldigt nöjd med hur den klippte förra säsongen, speciellt efter att ha stängt av att den backar vid vändning av begränsningstråden. Tyckte det blev bättre klippt runt öarna då.

Det man hoppas är förbättrat är dock hanteringen av flera zoner som kändes ganska dåligt.

(Ovanstående gäller RS612)

Stäng av att den backar? Var i menyerna hittar du det jilldris?

Någonstans i service menyn. Kommer ej ihåg exakt var, säg till om du inte hittar det så får jag kolla.

Jo det hittade jag. Men vad blir skillnaden när den kommer till tråden? Svänger den bara vänster höger då eller?

Jo den vrider sig bara åt vänster eller höger, beroende på vilket håll den kom in ifrån, och kör vidare. Fördelen tycker jag är att det blir mer klippt längs tråden under tiden den vrider sig. Bra om man har mycket öar, annars kvittar det då den ju kantklipper allt som inte är öar.

Finns säkert nackdelar också men jag körde så halva förra säsongen och tyckte det fungerade bra. Höll som sagt efter bättre runt tråden vid öarna. Märkte inte av att gräset blev mer slitet där den vänder runt.

Detta är tydligen de nya funktionerna i nya mjukvaran

Nyhet Smartklipp-läge – Smartklipp-funktionen medger effektivare gräsklippning med jämna och oavbrutna vändningar vid gräsmattans kanter.
Nyhet Turboklipp-läge – Turboklipp-funktionen medger snabbare och starkare gräsklippning av högt gräs under säsongens första klippning och under hösten för att effektivare ta hand om löven.
Nyhet Program På/Av – Aktivera eller inaktivera (pausa) automatisk drift antingen i huvudzonen, någon av delzonerna eller på hela gräsmattan ("Alla zoner").

Var stängde ni av backningsfunktionen? Jag har problem i smala passager där klipparen kör fram och tillbaka utan att komma framåt.

nzetterlund skrev:
Var stängde ni av backningsfunktionen? Jag har problem i smala passager där klipparen kör fram och tillbaka utan att komma framåt.
Gå in i service menyn så finns den där under inställningar

Perfekt, tack!

• Gilla
Nick Olsson
  • Laddar…
Upptäckte att syrrans RC306 som var inne för reparation på Tidab i höstas har den nya mjukvaran. Smartmow gick att aktivera i appen. Den gör då en sväng innan den når fram till begränsningstråden. Blir helt klart bättre flyt i klippningen då den inte stannar och backar. Samtidigt går den inte riktigt fram till tråden så där blir sämre klippt. Vad jag kunde se kunde man dock konfigurera procentuellt hur ofta den skulle svänga respektive köra rakt fram och sen backa. Men jag hann inte testa så mycket.

lonnstrom skrev:
Gå in i service menyn så finns den där under inställningar
Är det någon som vet koden för servicemenyn på rc3xx serien?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.