Har ett Kalmarkök jag ska uppdatera, alternativt riva ut och sätta upp nytt. Har någon erfarenhet av att behålla kalmarstommen och byta över/underskåpsluckor? B
ehöver också installera draglådor i underskåpstommarna istället för vanliga luckor (allt som hamnar längst in glöms bort och allmän oreda är anledningen).
Alla tips och erfarenheter kring Kalmarkök tas emot!
ehöver också installera draglådor i underskåpstommarna istället för vanliga luckor (allt som hamnar längst in glöms bort och allmän oreda är anledningen).
Alla tips och erfarenheter kring Kalmarkök tas emot!
Det spelar ingen roll vem som tillverkat din köksinredning.
IKEA är budget.
Vi satte in IKEAS lådor i ett30 år gammalt Marbodalkök. Mät upp innermåtten på dina köksstommar, sedan kan du åka till IKEA och mäta. Man kan köpa lite IKEA-inredning och provmontera också.
Till luckorna har jag inget råd. Vi behöll de gamla luckorna och kompletterade med IKEAs vita släta MDF. Sedan fick ett måleri måla allt i samma nyans. Men alla luckoe hade provmonterats innan målningen.
IKEA är budget.
Vi satte in IKEAS lådor i ett30 år gammalt Marbodalkök. Mät upp innermåtten på dina köksstommar, sedan kan du åka till IKEA och mäta. Man kan köpa lite IKEA-inredning och provmontera också.
Till luckorna har jag inget råd. Vi behöll de gamla luckorna och kompletterade med IKEAs vita släta MDF. Sedan fick ett måleri måla allt i samma nyans. Men alla luckoe hade provmonterats innan målningen.
Vi köpte nya luckor och mjukstängande lådor från Järfälla kök till vårt kök av okänt märke i förra huset. Lådorna kom från Linfalk, som de är återförsäljare för. Allt måttbeställs så det spelar ingen roll vad det är för mått och fabrikat på stommarna. Vi hade lite udda mått på allt, så det hade inte gått att köpa från tex Ikea som har väldigt begränsat utbud av mått.
Hej!A Ami3 skrev:
De börjar röra på sig för oss iallafall. Fick lägga tid på målning av resten av lägenheten under våren men nu är vi igång.
Ville köpa nya luckor, göra om skåp med hyllplan till utdragslådor och lite annat. Hade olika företag som säljer luckor på besök och de ligger på 1500-2000kr per lucka, ommålning knappt 500kr så de va ett enkelt beslut.
Slutade med att vi nu snart lämnar in luckor på ommålning, men byter gångjärn till dämpande. Tre av luckorna till bänkskåp byter vi till utdragslådor. Köpt Ikeas modell men får lämna in fronterna för kapning (Ikeas standard är 800hög, vår stomme 700).
Nästa projekt blir bänkskiva och kakel. Aldrig kaklat förr men de borde man kunna lära sig, handlar om mindre än tre kvadrat.
Inbyggnadsugn och häll är inköpt.
Sist blir fläktkåpa och golv.
Sådär. Nu har jag ett gäng utdragslådor i olika storlekar hemma. Började med att montera en utdragslåda längst ner i ett 40x60 skåp. När bärskenorna var på plats och lådan byggd så var de väldigt trögt att få in lådan, gick segt och avslutade med en duns in i skåpetM magnu skrev:
Jag gissar att mina stommar är någon millimeter för lite breda.
Har någon en tanke vad jag kan göra? Jag funderade på att slipa ner/fine:a bort någon millimeter på var sida för att göra "stommen bredare" just där skenorna ska sitta.
Försökte också leta på Ikeas hemsida om lådorna (Maximera), om det finns något sätt att justera utdragsskenorna i sidled men ingen lycka än. Är så besviken :/
Nu har du kanske bestämt dig för lådor, men det går att ha kvar luckorna om man tar bort hyllplan och sätter in trådkorgar. Finns hos Ikea och även hos Epoq (Elgiganten).
Ja jag har något liknande men de ramlar mest igenom saker och när de inte går på hjul så är de tröga att få ut de med.K Kjell_G skrev:
Inne på att slipa ner där skenan ska sitta, även om de är ett himla jobb för lite lådor 😒
Hittade min gamla tråd om trådkorgar 😁
Finns tips i slutet om att även Vedum kan ha korgar. Alla varianter är med hjul och för att slippa att prylarna ramlar igenom kan man lägga t.ex. en tunn gummimatta.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ikeas-utrusta-till-faktum.360750/
Finns tips i slutet om att även Vedum kan ha korgar. Alla varianter är med hjul och för att slippa att prylarna ramlar igenom kan man lägga t.ex. en tunn gummimatta.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ikeas-utrusta-till-faktum.360750/