Någon som har koll på den extra metallskenan som enligt https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/utrusta-tradback__AA-723280-2_pub.pdf monteras ihop med bärlisten/skenan
Enligt tråden här https://www.byggahus.se/forum/threads/utrusta-tradbackar-till-ikea-faktum.332121/ så ska det inte fungera pga skillnaden mellan Metod och Faktum (565 resp 562) i bredd på ett 60 skåp. Men godset på två sådana skenor, kanske kan det ge tillräckligt utrymme.
Den nämnda tråden säger att Epoqs lådor passar men inte priset, dubbelt så dyra mot Ikeas?
Enligt tråden här https://www.byggahus.se/forum/threads/utrusta-tradbackar-till-ikea-faktum.332121/ så ska det inte fungera pga skillnaden mellan Metod och Faktum (565 resp 562) i bredd på ett 60 skåp. Men godset på två sådana skenor, kanske kan det ge tillräckligt utrymme.
Den nämnda tråden säger att Epoqs lådor passar men inte priset, dubbelt så dyra mot Ikeas?
Pratade nyss med kundtjänst och bredden skulle kunna fungera. Mellanlägget kan tas bort men jag bortsåg från djupet som ju också är förändrat mellan Metod och Faktum. Där blir det svårare att trixa.
Tips i tidigare trådar handlar om att Epoq passar direkt utan fix o trix. Har lagt en beställning på det.
Plockade ett par backar från städskåpet till ett av bänkskåpen och det blev ett stort lyft hanteringsmässigt. Då får det vara värt några extra hundringar. Tyvärr var det två veckors leveranstid men har man stått ut dussinet år ...
Tips i tidigare trådar handlar om att Epoq passar direkt utan fix o trix. Har lagt en beställning på det.
Plockade ett par backar från städskåpet till ett av bänkskåpen och det blev ett stort lyft hanteringsmässigt. Då får det vara värt några extra hundringar. Tyvärr var det två veckors leveranstid men har man stått ut dussinet år ...
Efter att ha testat trådbackar/gallerkorg Utrusta kan jag bekräfta vad du visste - och jag hoppades på. Passbitarna matchar hålbilden på Metod och skenan, med fler hål, passar båda. Så här ser det ut. Trådbackar är bra men det passar inte alla prylar. Brödrosten fick ett litet underlägg för att inte sprida smulorna allt för mycket.M magnu skrev:
Stötte på problemet i ett högskåp där ugnen sitter. Bakstycket sitter tydligen lite längre fram för att ventilera? Där passade inte backen men som sagt, i bänkskåpet och städskåpet gick det utmärkt.Fn87 skrev:
Det är perfekt att t.o.m. slippa borra i stommen.K Kjell_G skrev:Efter att ha testat trådbackar/gallerkorg Utrusta kan jag bekräfta vad du visste - och jag hoppades på. Passbitarna matchar hålbilden på Metod och skenan, med fler hål, passar båda. Så här ser det ut. Trådbackar är bra men det passar inte alla prylar. Brödrosten fick ett litet underlägg för att inte sprida smulorna allt för mycket.
Jag har tryckt in IKEAs inredning i Marbodal från 85. Här måste man borra och shimsa emellan, men eftersom det gick in, så passar IKEA-inredningen i Marbodal, fast det var lite trassligare att montera.
Får nog uppdatera och till viss del dementera detta. Monterade trådkorgarna idag.K Kjell_G skrev:
1. Hålbilden diffade lite och skenan/korgen är inte lika djup som IKEAs. Det skiljer 5 cm (förlorat utrymme)
2. Bredden skiljer då Epoq har en distans på gångjärnssidan, förmodligen för att underlätta utdrag. Skiljer 12mm (förlorar utrymme
3. Andra sidans skruvar är kortare, vilket är okej men en aning tjockare vilket medför att skenan behövde borras (6mm).
4. Det går inte att montera Epoc så att lådan sitter i botten på skåpet. Den måste monteras ovanför gångjärnet och ger ett extra utrymme i botten
Sista bilden visar IKEAs trådkorg. Rekommenderar att använda deras lådor och skippa den tunna plastdistansen. Funkar perfekt och är mycket billigareK Kjell_G skrev:Får nog uppdatera och till viss del dementera detta. Monterade trådkorgarna idag.
1. Hålbilden diffade lite och skenan/korgen är inte lika djup som IKEAs. Det skiljer 5 cm (förlorat utrymme)
2. Bredden skiljer då Epoq har en distans på gångjärnssidan, förmodligen för att underlätta utdrag. Skiljer 12mm (förlorar utrymme
3. Andra sidans skruvar är kortare, vilket är okej men en aning tjockare vilket medför att skenan behövde borras (6mm).
4. Det går inte att montera Epoc så att lådan sitter i botten på skåpet. Den måste monteras ovanför gångjärnet och ger ett extra utrymme i botten
Lesson learned.
Väcker den här gamla tråden till liv igen
Har ett faktum högskåp 80 brett. Min sambo tjatar ihjäl mig om att vi behöver få in trådbackar där. Finns det något man kan köpa i dagsläget och montera utan allt för stora specialare?
Har ett faktum högskåp 80 brett. Min sambo tjatar ihjäl mig om att vi behöver få in trådbackar där. Finns det något man kan köpa i dagsläget och montera utan allt för stora specialare?
Du kan absolut använda deras trådbackar Utrusta. Troligen finns det ett hyllplan som är fast men trådkorgarna kommer väldigt nära och du förlorar inte mycket utrymme.Gustaf.P skrev: