Hej gott folk!

Vi har bilat ur vår oisolerade grund i badrummet i källaren (suterränghus från 1947) cirka 30 cm och kommer inte längre ner. Tanken är att bygga upp golvet så här:

5 cm makadam
10 cm XPS cellplast
8 cm betong
Golvvärme
2–3 cm avjämningsmassa

Är detta en bra uppbyggnad för källarbadrum, och är det tillräckligt för att ”stänga inne” fukten från grunden, eller bör vi tänka på något annat?

L Laxar skrev:
Hej gott folk!

Vi har bilat ur vår oisolerade grund i badrummet i källaren (suterränghus från 1947) cirka 30 cm och kommer inte längre ner. Tanken är att bygga upp golvet så här:

5 cm makadam
10 cm XPS cellplast
8 cm betong
Golvvärme
2–3 cm avjämningsmassa

Är detta en bra uppbyggnad för källarbadrum, och är det tillräckligt för att ”stänga inne” fukten från grunden, eller bör vi tänka på något annat?
Jag håller på med samma projekt men hade inte fullt så mycket bygghöjd så jag fick kompromissa. Jag körde 15cm EPS-cement och sen golvvärme ovanför i avjämningsmassan.

Det är en tvättstuga och ett badrum, i tvättstugan har jag kört ner vattenburen golvvärme och i badrummet kör jag el. Nu efteråt har jag förstått att problemen man kan få med att ha golvvärme i källaren kommer från att man slår av den på sommaren och då får man fukt upp genom plattan. Kör du el-värme och alltid har på den så är det lugnt, annars ska man nog ha mer isolering än du planerat.

• Gilla
Laxar
  • Laddar…
J jhall skrev:
Jag håller på med samma projekt men hade inte fullt så mycket bygghöjd så jag fick kompromissa. Jag körde 15cm EPS-cement och sen golvvärme ovanför i avjämningsmassan.

Det är en tvättstuga och ett badrum, i tvättstugan har jag kört ner vattenburen golvvärme och i badrummet kör jag el. Nu efteråt har jag förstått att problemen man kan få med att ha golvvärme i källaren kommer från att man slår av den på sommaren och då får man fukt upp genom plattan. Kör du el-värme och alltid har på den så är det lugnt, annars ska man nog ha mer isolering än du planerat.
Tack för svar! Vad blev det för tätskikt och vart är rummet placerat?

L Laxar skrev:
Tack för svar! Vad blev det för tätskikt och vart är rummet placerat?
Rummet är i ena hörnet av källaren så två ytterväggar där badrumsdelen blir in mot mitten av huset och murstocken. Har inte kommit till tätskiktet än men det lutar åt Ardex 7+8 eller Kiilto Keramix A+X som DiverPro här på forumet tipsade om.

• Gilla
Laxar
  • Laddar…
J jhall skrev:
Rummet är i ena hörnet av källaren så två ytterväggar där badrumsdelen blir in mot mitten av huset och murstocken. Har inte kommit till tätskiktet än men det lutar åt Ardex 7+8 eller Kiilto Keramix A+X som DiverPro här på forumet tipsade om.

Samma uppbyggnad hos oss. Låter bra! Vi kommer köra med folie/duk på alla lådor och innerväggarna, ytterväggarna köra vi diffusionsöppet, FB3 Tätslamma från höganäs. :)

Golvet ska jag rådfråga Höganäs om.

Lycka till nu!

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Du kan med fördel ersätta makadamen och cellplasten med Isodrän och på så vis få mer isolering totalt. Men du behöver mer än 100mm för att undvika risk för omvänd fuktvandring som kan bli ett problem om du har omgivande rum med organiska material i väggar eller golv. Som bonus minskar energiförlusterna för golvvärmen. Alternativt lägger du 100mm Isodrän som isolering + kapillärbrytning och 50mm cellplast.

Notera att du behöver en högre klass på Isodrän-skivorna än de som normalt används vid isolering av källarväggar vid omdränering, minst 95 kPa för att de inte ska deformeras under långtidslasten.

Kolla in på isodräns hemsida så finns det ett kapitel om detta i deras monteringsanvisningar.

Nackdelen är att isodrän-skivorna inte är så billiga- men är det inte många kvadrat är det en liten del i totalen.

• Gilla
Laxar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.