Byggahus.se

Upp i nock eller kallvind/loft?

5k läst  30 svar

1. L
    Medlem · Nivå 10
    Ett ständigt debattämne, där dock vissa uppfattningar ändrats över tid. För inte så längesen förespråkades till exempel så rejäl isolering som möjligt i/på mellanbjälklaget för att förhindra värmeförlust. Idag rekommenderas visserligen ett bra lager isolering (30 cm har jag för mig) - men inte mer - för den värmeförlust som ändå finns kvar är tänkt att hjälpa till att stoppa eventuella fuktproblem på loftet.

Om vi nu för enkelhets skull talar om konstruktioner utan omfattande fackverk eller andra komplicerande faktorer samt med tillräcklig takhöjd på loftet (så att det överhuvudtaget finns utrymme att vinna) - är det inte lika bra, enligt forumets uppfattning, att nybygga direkt upp i nock - och värt att riva upp i nock vid större renoveringar - för den som gillar den höjdeffekten och/eller kanske vill klämma in ett öppet sovloft eller lekkoja?

Att taket då behöver tilläggsisoleras inifrån (med ventilation) för att inte elda för kråkorna, säger sig självt. Samt att man då ändå nog inte kan se taksparrarna om man hade hoppats på det (eftersom dom troligen hamnar innanför tilläggsisoleringen).

Att man dessutom kan behöva ett system för att få ner värmen som stigit upp i nocken, som t ex en fläkt, ingår också naturligtvis i paketet, samt att det kanske är lite bökigt att städa damm ovanpå de nu frilagda och öppna takbjälkarna (plus att de kanske inte är så vackra som man hoppades och som därför måste målas eller kläs in). Och slutligen en medvetenhet om att läckande yttertak kan orsaka problem i innertaket tidigare än vad som skulle hänt om man hade kvar kallvinden/loftet - att man svårligen inspekterar yttertaket inifrån och måste vidta större skyddsåtgärder vid framtida yttertaksbyte OCH att man mister ett utrymme att trycka in grejer i SAMT måste lägga ut en bra slant på material och arbete. Nu tror jag att jag fick med dom flesta vanliga invändningarna :)

Men med allt det ovan nämnda i bakfickan - finns det några andra nackdelar enligt er här med att ersätta kallvind med öppet upp i nock?

Vore kul att höra era tankar och erfarenheter!

Redigerat 10 dec 2017 18:06
  2. Bästa svaret

J
    Medlem · Nivå 22
    Det finns säkert historiska förklaringar till att vi i Sverige drar oss för att inreda upp till nocken. Jag kan däremot inte se några principiella skäl till att inte göra så. Möjligen kräver det lite mer genomtänkta detaljer. Använder man sig av diffusionsöppen papp eller väv som regntätning på yttertaket, kan takkonstruktionen göras mycket enkel.

3. L
    Medlem · Nivå 10
    Tack för ditt svar Justus - också jag är böjd att tro att det kan finnas historiska skäl bakom nejsidan. Men jag är öppen för alla motargument!

4. L
    Medlem · Nivå 10
    Kan det till och med finnas några energimässiga, ekonomiska, konstruktions- eller fuktbekämpningsmässiga fördelar med att vid åtminstone nybygge bygga upp i nock?

5. J
    Medlem · Nivå 22
    Största förtjänsten är väl att man kan göra mer spännande rumslösningar. Ur fuktsynpunkt tror jag att en rätt utförd "nockisolering" kan vara säkrare än en traditionell med kallvind. Rejäl taklutning är alltid bäst ur konstruktionssynpunkt, och det är väl nästan en förutsättning i det här fallet.

6. L
    Medlem · Nivå 10
    Största vinsten måste som du säger helt klart vara de nya inre möjligheter upp i nock erbjuder - men intressant att du säger att det till och med kan vara säkrare - jag är också böjd åt det hållet - men tror att den uppfattningen är mer kontroversiell.

7. L
    Medlem · Nivå 10
    Vad är minsta lämpliga höjd i nocken av loftet/vinden för att en sådan operation skulle vara värd att genomföra? Grovt uppskattat och om vi fortsätter utgå från normala scenarier, behov och praktiker?

8. J
    Medlem · Nivå 22
    Jag skulle säga att man behöver åtminstone 190 cm över 2/3 av golvytan.

9. L
    Medlem · Nivå 10
    Tack för svar - det var mer än vad jag räknar med - men beror ju som sagt på hur det ska användas. En variant är ju att bara ha som sovloft utan att man behöver kunna stå upp i det. Och den visuella effekten därnere tänker jag kan bli stor trots att det inte blir någon ståhöjd däruppe att tala om?

10. L
    Medlem · Nivå 10
    I exemplet på bilden är det inte mycket höjd att tala om, men det ger ändå ett luftigt intryck.

11. L
    Medlem · Nivå 10
    Hittade ett exempel på ett sovloft med låg takhöjd - kryploft kallat! Det var verkligen inte högt - tydligen bara 103 cm som mest - är ju nästan så man slår i huvudet om man sätter sig upp i sängen.

12. J
    Medlem · Nivå 22
    Särskilt den först bilden visar på ett bra sätt att denna lösning tillför mycket känsla av rymd utan att egentligen innehålla det. Byter man sedan ut hanbjälkarna (de vågräta) mot stålstag blir rymdkänslan ännu bättre. Ett sovloft behöver inte vara så högt i tak, men om man skall gå raklång behövs tillräcklig höjd över en stor del av ytan. Även om den som bygger själv är kort, så kommer det alltid andra efter.

13. L
    Medlem · Nivå 10
    Tycker i och för sig att just träbjälkarna på bilden kan vara vackra, men jag förstår finessen med stålstagen! Tänker att det dock blir ett ganska stort jobb.

Sen finns ju alltid möjligheten att bygga kupa när takhöjden på loftet är låg, så att man kanske kan ta något extra steg raklång eller åtminstone åstadkomma en känsla av mer rymd däruppe. Fast inte ens en kupa kan ju åstadkomma det med kryploftet ovan ...

14. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Nej, inte nästan. Du kommer garanterat titt som tätt att göra det, och om det inte genererar tillräckligt med okvädningsord så kommer de när det är dags att bädda om.

Fördelar med öppet upp i nock? Inga alls. Enbart nackdelar. Möjligtvis med undantag för vackra grova massiva gedigna gamla handskrädda bjälkar i äldre hus.

15. L
    Medlem · Nivå 10
    Sant - att bädda där måste vara en mardröm! :) Bra Oldboy - utveckla gärna nackdelarna! Som du kanske såg i originalposten försökte jag täcka de vanliga invändningarna - men utveckla gärna!