Jag studerar en brochyr "nordtest" som jag hittade på wirsbos hemsida. Där står det att media röret ska vara utbytbart utan att skada tätskiktet. Men det funkar ju helt klart inte med wirsbos väggdosa. Och speciellt i mitt fall där jag tänker gjuta in dom.

Eller tänker jag fel?

Vet inte om det är ett nybygge eller renovering du pysslar med men det är endast vid nybygge det är krav på utbytbarhet och sådant trams. Sedan kan man ju förvisso vilja ha den möjligheten även i ett renoverat hus.

Deras väggdosa är vad jag förstått utbytbar, finns anvisningar hur man gör på Uponors (Wirsbos) hemsida under "Ladda ner broschyrer". Eller rättare sagt, det fanns för knappt ett år sedan, bör ju finnas kvar.

jakim skrev:
Jag studerar en brochyr "nordtest" som jag hittade på wirsbos hemsida. Där står det att media röret ska vara utbytbart utan att skada tätskiktet. Men det funkar ju helt klart inte med wirsbos väggdosa. Och speciellt i mitt fall där jag tänker gjuta in dom.

Eller tänker jag fel?
Wirsbos väggdosa medger utbyte av PEX-slang. Även i verkligheten! Jag har testat. Bästa lösningen är att svetsa på en ny slang ända mot ända och drar i den nya med hjälp av den gamla-

Johan Gunverth skrev:
Wirsbos väggdosa medger utbyte av PEX-slang. Även i verkligheten! Jag har testat. Bästa lösningen är att svetsa på en ny slang ända mot ända och drar i den nya med hjälp av den gamla-
Man drar alltså ut hela kopplingen och slangen in mot dusch rummet? Det ser trångt ut ...

:)

jakim skrev:
Man drar alltså ut hela kopplingen och slangen in mot dusch rummet? Det ser trångt ut ...

:)
Det är inte särskilt krångligt. Du får ju lossa alla kopplingar först.

Johan Gunverth skrev:
Det är inte särskilt krångligt. Du får ju lossa alla kopplingar först.
Jag menar att det ser trångt ut att få ur 90graders kopplingen ur väggdosan utan att öppna dosan. Det går ju inte att lossa kopplingen från pexen så länge den sitter inne i väggdosan. (Den andra sidan vid fördelaren måste man naturligtvis lossa först)

På Roths motsvarande väggdosa så hålls 90 graders kopplingen på plats av en utvändigt gängad "mutter" som gängas in i väggdosan. Jag gissar att Uponor har en liknande konstruktion. Efter att mutern tagits bort så kan man gänga in en rörstump i kopplingen och bryta ut kopplingen ur väggdosan. Detta förutsätter naturligtvis att väggdosan sitter ordentligt fast. F.ö. så måste även ytterröret vara väl fixerat utmed hela sin längd för att bytet av innerör skall funka bra.

Uponor har en plast bricka som man snäpper fast i dosan över kopplingen. Det är säkert så att det går fast jag tycker fortfarande att det ser trångt ut med tanke på att pexen ochså ska med ut när man drar ut kopplingen.

Men nu begriper jag i alla fall hur det är tänkt att funka :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.