Hej jag undrar om någon har tankar på vad som kan göras / vad detta kan bero på.

Jag bor i bostadsrätt (8 lägenheter i samma hus). I min lägenhet så står det en Nilan VP18 som endast betjänar min bo del om 56kvm. Den agerar både aggregat och varmvattenberedare med kompressor.

När jag flyttade in så märkte jag efter några dagar att det kom en doft från ventilationen som påminner om röklukt men kontinuerligt. Detta har nu varit i dem 6 månader jag bott här. När jag har tagit bort utelufts kanalen och luktat har jag inte känt något. Men från tilluftskanalen, frånluftskanalen och avluft så känner jag doften.

Därtill så får jag inte ut tillräcklig värme. På det kallare halvåret när det är under 10 grader måste jag använda elradiatorer för att komma upp i 18 grader inomhus.

BirgitS
Välkommen till forumet!

Det verkar som att Nilan VP 18 är en frånluftsvärmepump. Hur kommer tilluften in i lägenheten?

Hur är det hos dina grannar när det gäller lukt och värme?

P Poppe98 skrev:
Hej jag undrar om någon har tankar på vad som kan göras / vad detta kan bero på.

Jag bor i bostadsrätt (8 lägenheter i samma hus). I min lägenhet så står det en Nilan VP18 som endast betjänar min bo del om 56kvm. Den agerar både aggregat och varmvattenberedare med kompressor.

När jag flyttade in så märkte jag efter några dagar att det kom en doft från ventilationen som påminner om röklukt men kontinuerligt. Detta har nu varit i dem 6 månader jag bott här. När jag har tagit bort utelufts kanalen och luktat har jag inte känt något. Men från tilluftskanalen, frånluftskanalen och avluft så känner jag doften.

Därtill så får jag inte ut tillräcklig värme. På det kallare halvåret när det är under 10 grader måste jag använda elradiatorer för att komma upp i 18 grader inomhus.
Precis som Birgit konstaterat är det en frånluftsvärmepump. Om det då kommer lukt vart är det? Uteluftskanalen borde då rimligtvis vara avluftskanalen. Uteluften bör du få via uteluft bakom radissar eller som Ankeborglösningen spaltventiler. Nu hade ni iofs elraddisar så då förmodar jag att det är spaltventiler nästan. Rätt sopig teknisklösning på det stora hela. Men men.

Om det mot förmodan är ett FTX och den endast betjänar din bodel så kommer luften utifrån.
Är det en flp-lösning så kan man ha slarvat med avluftakanlerna mellan lägenheterna.

Svårt att gissa utan en funktionsbeskriving och exakta produkter. Ordnar du fram det så så kan vi spekulera mer.

Äger du pannan själv ??
Hos mig äger föreningen pannorna vilket är normalt.
Fastighetsägaren är ansvarig för ventilation, och pannan är ju bla ventilationen.

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det verkar som att Nilan VP 18 är en frånluftsvärmepump. Hur kommer tilluften in i lägenheten?

Hur är det hos dina grannar när det gäller lukt och värme?
Hej och tack.
Värmepumpen har 4 stk luft kanaler jag bifogar även en bild från dess schema.
Utelufts intaget sitter på taket av fastigheten.
Avlufts utblåset sitter utanför fasaden

Värmen har grannar också problem med, vilket jag tycker är konstigt då värmepumpen ska klara upp till 230m2 men det kanske gäller om man använder vattenburen värme istället för luftburen?

Ingen annan granne verkar klaga på lukt.

• Teknisk ritning på ett papper, innehåller diagram och instruktioner, ligger på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isakare Isakare skrev:
Äger du pannan själv ??
Hos mig äger föreningen pannorna vilket är normalt.
Fastighetsägaren är ansvarig för ventilation, och pannan är ju bla ventilationen.
Är inte så insatt i vem som äger den.
Jag har däremot försökt göra föreningen uppmärksammad på problemet men möts endast av svaret att dem utförde OVK för 2 år sedan.

I Installation skrev:
Precis som Birgit konstaterat är det en frånluftsvärmepump. Om det då kommer lukt vart är det? Uteluftskanalen borde då rimligtvis vara avluftskanalen. Uteluften bör du få via uteluft bakom radissar eller som Ankeborglösningen spaltventiler. Nu hade ni iofs elraddisar så då förmodar jag att det är spaltventiler nästan. Rätt sopig teknisklösning på det stora hela. Men men.

Om det mot förmodan är ett FTX och den endast betjänar din bodel så kommer luften utifrån.
Är det en flp-lösning så kan man ha slarvat med avluftakanlerna mellan lägenheterna.

Svårt att gissa utan en funktionsbeskriving och exakta produkter. Ordnar du fram det så så kan vi spekulera mer.
Hej jag svara Birgit innan dig men jag la med en del av värmepumpens schema där man ser att det är 4 kanaler. Jag misstänker därav att det är ftx. ( är inte kung på termerna)

Fläkten i värmepumpen hämtar luft på taket, och inblåset i lägenheten är i form av golv don.
Sedan är det frånlufts kanal i mitten av lägenheten och i badrum högt placerade i vägg.

Kan fotta av mer dokumentation under eftermiddagen. Men det mesta är på danska och dåligt tekniskt beskrivet.

När bytte du filter i den senast?

Det är uteluftskanalen som ska sitta på ytterväggen och avluftskanalen ska vara på taket, inte tvärtom. När det gäller Nilan kanske de menar att den klarar 230 kvm med full fräs på el-patronerna och max -3 °C kallt som det väl brukar vara i Danmark?

C cotillion skrev:
Mars 2023

J Josth skrev:
Det är uteluftskanalen som ska sitta på ytterväggen och avluftskanalen ska vara på taket, inte tvärtom. När det gäller Nilan kanske de menar att den klarar 230 kvm med full fräs på el-patronerna och max -3 °C kallt som det väl brukar vara i Danmark?
Intressant, utblåset är detsamma för alla grannar här kommer en bild. Ja troligtvis så här det full effekt för danskt / tyskt klimat men man kan tycka att den borde klara 0-10 grader när man har 56 kvm.

• Metallisk ventilationstrumma på vit träbeklädnad, intill marken med brun barr och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gemensam avluftskanal för alla grannar??!! Låter tokigt i mina öron. Råkar det bli fel på någons frånfläkt så trycks ju avluften bakvägen från de andra lägenheterna in i den lägenheten. Väldigt svårt eller omöjligt att ställa in korrekta luftflöden om mycket beror på de andra hela tiden.

J Josth skrev:
Gemensam avluftskanal för alla grannar??!! Låter tokigt i mina öron. Råkar det bli fel på någons frånfläkt så trycks ju avluften bakvägen från de andra lägenheterna in i den lägenheten. Väldigt svårt eller omöjligt att ställa in korrekta luftflöden om mycket beror på de andra hela tiden.
Beror väl på hur systemet är utfört. Säg att det går till en gemensam samlingslåda och sen ut. i samlingslådan sitter det backspjäll. Då är det inga problem. saknar man backspjäll så kan det vara problem på alla möjliga fronter.

C cotillion skrev:
3 månader sen

J Josth skrev:
Utryckte mig fel menade att alla grannar har liknande rör inte samma rör 😁

• Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.