Byggahus.se
hordak
Lysande!
Ange gärna stegen om någon annan råkar ut för samma sak :)

hordak hordak skrev:
Lysande!
Ange gärna stegen om någon annan råkar ut för samma sak :)
Will do, men nu måste lilleman få min uppmärksamhet igen. Oh älskade VAB

Förklaring och lösning av problemet med min Unifi AP-LR

Min Unifi AP vägrade updatera sin FW och kunde därför inte användas, den kunde heller inte ansluta till internet för att själv uppdatera sig.

Jag följde guiden i följande länk, läs under delen där uppdatering via SSH beskrivs.

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/204910064-UniFi-Changing-the-Firmware-of-a-UniFi-Device

Min AP hade FW 3.2.XXX.
Jag fick information via företagets chatt att jag skulle börja med att skjuta in en FW med versionen 3.7.XXX, sedan stega mig upp till 3.9.XXX för att sedan testa att låta den uppdatera till 4.0.XXX själv via controllern. Detta funkade helt gallant och redan efter den fått 3.7.XXX så kunde den ansluta till internet.
Tydligen blir det något knas när de ligger för långt efter i FW och då behövs manuell hantering.

Vart har du köpt den? Den har EOL och är en rätt gammal AP.

Den stöds inte längre av nya controllern. SSHa in ny uppdatering och kör en gammal controller så borde det funka bättre.

Sammy_j Sammy_j skrev:
Den stöds inte längre av nya controllern. SSHa in ny uppdatering och kör en gammal controller så borde det funka bättre.
Läs gärna vad jag skrivit, det är löst.....

Sludent Sludent skrev:
Vart har du köpt den? Den har EOL och är en rätt gammal AP.
EOL? Gammal vet i sjutton, nått år sedan jag införskaffade den kanske

G ekaa88 skrev:
EOL? Gammal vet i sjutton, nått år sedan jag införskaffade den kanske
End Of Life...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
End Of Life...
Då har jag använt hjärtstartare då, för nu funkar den ju kanon som sagt

• Gilla
lopec
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Sådär, nu funkar den efter tvingande uppdateringar i 3 steg via SSH, tack för all hjälp i tråden!
Synd, för annars hade jag köpt den av dig! :crysmile:

Nä men gött att du löste det. Supporten är som du säger riktigt bra, även jag har fått bra hjälp därifrån. :)

G ekaa88 skrev:
Då har jag använt hjärtstartare då, för nu funkar den ju kanon som sagt
Ja att den fungerar vet vi ju, men känns ju märkligt att köpa förrförra versionen Volvo S60 som jämförelse. Den APn var EOL för över ett år sedan, och slutade tillverkas ca 3 år tidigare. Väldigt gammal teknik med dagen mått mätt.

Sludent Sludent skrev:
Ja att den fungerar vet vi ju, men känns ju märkligt att köpa förrförra versionen Volvo S60 som jämförelse. Den APn var EOL för över ett år sedan, och slutade tillverkas ca 3 år tidigare. Väldigt gammal teknik med dagen mått mätt.
Alla har vi ju olika krav eller hur?
Sitter på en 100/100 lina ute i skogen där denna AP räcker gott och väl för mina behov.
Kör även en octavia från 2007 med snart 29 000mil på mätaren och har inga behov av att uppdatera den heller, o håll i hatten, familjen surfar på en laptop från 2010 och även det funkar alldeles utmärkt.

G ekaa88 skrev:
Alla har vi ju olika krav eller hur?
Sitter på en 100/100 lina ute i skogen där denna AP räcker gott och väl för mina behov.
Kör även en octavia från 2007 med snart 29 000mil på mätaren och har inga behov av att uppdatera den heller, o håll i hatten, familjen surfar på en laptop från 2010 och även det funkar alldeles utmärkt.
Inget fel i produkten, men att den fortfarande säljs är verkligen märkligt.
Du köper ju inte en ny likadan Octavia till priset för 2019 års modell? Alltså blåser ju säljaren kunderna.

Sludent Sludent skrev:
Inget fel i produkten, men att den fortfarande säljs är verkligen märkligt.
Du köper ju inte en ny likadan Octavia till priset för 2019 års modell? Alltså blåser ju säljaren kunderna.
Nja, det var väl att ta i? Behöver man bara N så är väl AP-LR utmärkt... Frågan är väl snarare varför Ubiquity inte fortsätter stöda hårdvara som duger utmärkt ...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, det var väl att ta i? Behöver man bara N så är väl AP-LR utmärkt... Frågan är väl snarare varför Ubiquity inte fortsätter stöda hårdvara som duger utmärkt ...
Det kostar väl dem pengar, är ju en runt 10 år gammal standard, lär,inte vara mycket nyare produkt heller. Finns det nån andriodlur som fortfarande uppdateras? Priset lär varit väldigt bra får vi hoppas, ser ett par butiker saluför dessa produkter än. De har väl kommit över ett parti till reapris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.