Jag hörde att unidrain http://www.unidrain.dk just blivit godkända i Sverige. Det är ju frestande att kunna lägga stora fina klinkers i badrummet, dessutom är dom snygga.

Har någon lagt in sånt golvavlopp nyligen? Kostade det skjortan? Rinner vattnet som det ska?

Kostade det skjortan?
Priserna fanns på deras sida. Inte så himla blodigt. Och som du sa, grymt snyggt! ;)

...och praktisk! Det är mycket lättare att få golvet att luta jämnt åt samma håll istället för att spakla en " tratt" ;D. Sen slipper man också stå mitt i avloppet när man duschar ;D. Tycker den är värd alla dom tusenlappar den kostar ;D. Skall ha!
gaia

Snyggt! Som Aco-drain i duschen ;D

Priserna fanns på deras sida. Inte så himla blodigt.
..mitt problem är att jag inte riktigt vet vad "normala" lösningar ska kosta, så det är svårt att jämföra. Vad säger ni som kan det här - hur mycket dyrare i % eller så?

Ser riktigt bra ut, får man testa i nästa badrum kanske.

• Gilla
sebsv211
  • Laddar…
Hmmm, hur skall man då reagera på riktlinjen om att golvbrunn skall sitta 20(?) cm från vägg?

På vilket sätt minimerar man de risker man anser, ansåg, fanns med att placera golvbrunnen för nära väggen, med denna brunn?

Edit:
Är det så som jag tycker det ser ut?
http://www.unidrain.dk/hotel/dyre/unidraindk.nsf/Egenskaber%2Fprincip!OpenPage

Att golvbrunnen går upp en bit på väggen?

Vi pratade med en byggare om dessa avlopp.Det var tydligen en del speciallösningar när man ska ha dem.Man måste gjuta den del av grunden som ska vara runt avloppet för sig osv,några tusen extra i arbetskostnad förutom att brunnen kostar över tvåtusen.Men vi vill ha dem...prioriteringar är svårt.

Vill ha...

... och jag har inte byggt mitt badrum än ;D

/Ulrica

Men, hur mycket kostar badrummet egentligen? Jag kan ju tänka mig att hela dreten blir runt 30 pix dyrare om jag gör så här jämfört med samma klinkerkvalitet osv "klassiskt" och vad är egentligen det när man tänker på grundgrävning, pannor och annat svindyrt. Har jag ungefär rätt?

Caesar skrev:
Vi pratade med en byggare om dessa avlopp.Det var tydligen en del speciallösningar när man ska ha dem.Man måste gjuta den del av grunden som ska vara runt avloppet för sig osv,några tusen extra i arbetskostnad förutom att brunnen kostar över tvåtusen.Men vi vill ha dem...prioriteringar är svårt.
No ja, dom är avsedda för tegel/stenhus så man måste anpassa lite. Sen är det ju lättare/snabbare att få golvlutningen mot Unidrain och man kan få det snyggt med vilken plattstorlek som helst :). Jag tycket du prioriterar hellt rätt
gaia

Om man har betonggolv i bottenvåningen - skulle man i så fall kunna skippa klinkningen i badrummet med unidrain? Det borde egentligen bli billigare med en sådan här lösning?

Hej!

Lyfter tråden om Unidrain.

Någon som installerat det? Vad tyckte byggaren, VVS:aren resp plattsättaren? Är det godkänt av försäkringsbolag?

Har själv beställt ett sådant avlopp men omgivningen verkar skeptisk.... :-/

Marge II

Jag är också intresserad av deras brunn, men de plattsättare jag pratat med verkar var negativa.

Anledningar:
* Golvet lutar mot väggen (min tolkning det är där de flest läckorna blir golv-vägg)
* Vatten som kommer på väggen åker ut på golvet (förbi brunnen) en bit. Om du förstår vad jag menar? Sprutar man på en vägg och det rinner nerför väggen så får vattnet extra skuts utåt när det träffar golvet.

Sen finns det nog riktlinjer (eller lag på) att brunnen ska var visst antal cm från väggen.

Så jag har nog blivit lite mer negativ till det hela, men snyggt kan det bli. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.