13 062 läst ·
15 svar
13k läst
15 svar
Ungefärlig budget?
Sida 1 av 2
Var bygger du?
I storstad kommer du inte under 10kkr/m2, snarare uppemot det dubbla om du skall ha en hög standard på kåken. På "landsbygden" kan du komma ned mot 10kkr trots en hög standard, men det är inte så svårt att med lite exklusiva materialval låta pengarna snurra där också. Stallet/garaget kostar kanske 5-6kkr/m2 om du skall ha gjuten platta etc.
Runt 4,5Mkr i budget låter inte helt orimligt, lägg till 1,5Mkr om du måste betala storstadspris för hantverkare och material.
I storstad kommer du inte under 10kkr/m2, snarare uppemot det dubbla om du skall ha en hög standard på kåken. På "landsbygden" kan du komma ned mot 10kkr trots en hög standard, men det är inte så svårt att med lite exklusiva materialval låta pengarna snurra där också. Stallet/garaget kostar kanske 5-6kkr/m2 om du skall ha gjuten platta etc.
Runt 4,5Mkr i budget låter inte helt orimligt, lägg till 1,5Mkr om du måste betala storstadspris för hantverkare och material.
Tackar! Det kommer att ligga lantligt, troligtvis i Halland. Vi har en budget på max 10Mkr. Det bör mao räcka till för våra planer.Swetrot skrev:Var bygger du?
Mvh Andreas
Fin standard? Är det lika med hög kvalité på husväggar, konstruktion och material? Ni tänker bygga arkitektritat antar jag eftersom ni lägger frågan under denna tråd. Vi har nästan byggt färdigt arkitektritat lösvirkeshus (2 st) med god standard inne o ute. 23.000 kr/kvm exkl. tomt hamnar vi på.
Bra standard innebär självfallet hög kvalitet på material/isolering exteriört och även materialval på insidan. Vi vet på ett ungefär hur vi vill att huset skall se ut.Hemmakatten skrev:
När det gäller fasadval, hur ligger deltakostnaden mellan trä och puts? Stenhus - är det ngt att satsa på?
Mvh Andreass
Jag har inga exakta siffror, men vill minnas att skillnaden mellan trä och puts för ett "norrmalstort" hus är ca 200'. Däremot är jag personligen tveksam till att ha puts på ett trähus (risk för sprickor och mögel).andreass skrev:
Det tror jag absolut! Förutom något sämre isolerförmåga och högre pris kan jag bara se fördelar med stenhus (lättbetonghus). Roxi Stenhus säger att de kan bygga stenhus till priset av ett trähus med putsad fasad, men jag skulle nog tro att generellt är prisskillnaden mellan sten och trä 1-4' kr/m2.andreass skrev:
NilssonC skrev:Jag har inga exakta siffror, men vill minnas att skillnaden mellan trä och puts för ett "norrmalstort" hus är ca 200'. Däremot är jag personligen tveksam till att ha puts på ett trähus (risk för sprickor och mögel).
Det tror jag absolut! Förutom något sämre isolerförmåga och högre pris kan jag bara se fördelar med stenhus (lättbetonghus). Roxi Stenhus säger att de kan bygga stenhus till priset av ett trähus med putsad fasad, men jag skulle nog tro att generellt är prisskillnaden mellan sten och trä 1-4' kr/m2.
Mycket matnyttig info, tackar! Roxi - ngn som har erfarenhet av dessa?
mvh Andreass
Hej.
Vad gäller putshus så har ni kanske sett artiklar i tidningarna om fuktproblem i uppp till 95% av dem. Skulle jag inte välja om jag vore dig.
Däremot kan man ju tänka sig betonghus. Själv har jag precis byggt betonghus (7 cm btg, 20 cm cellplastisolering och 8 cm betong, s.k. sandwichkonstruktion). Jag beställde av en lokal firma och priset blev inte dyrare än om jag skulle ha tecknat kontrakt med vanlig trähusfirma för samma antal m2 och ungefär samma hus.
En som säljer betongväggar är KC-betong i Katrineholm. Har man ritat huset så borde de kunna komma med offert på sådant. Det finns säkert andra bra betongfirmor med. Fördelen med betonghus är ju att man slipper en del underhåll....
Vad gäller putshus så har ni kanske sett artiklar i tidningarna om fuktproblem i uppp till 95% av dem. Skulle jag inte välja om jag vore dig.
Däremot kan man ju tänka sig betonghus. Själv har jag precis byggt betonghus (7 cm btg, 20 cm cellplastisolering och 8 cm betong, s.k. sandwichkonstruktion). Jag beställde av en lokal firma och priset blev inte dyrare än om jag skulle ha tecknat kontrakt med vanlig trähusfirma för samma antal m2 och ungefär samma hus.
En som säljer betongväggar är KC-betong i Katrineholm. Har man ritat huset så borde de kunna komma med offert på sådant. Det finns säkert andra bra betongfirmor med. Fördelen med betonghus är ju att man slipper en del underhåll....
Jag rekommenderar verkligen inte att du anlitar Roxi Stenhus. Vi gjorde det misstaget och vårt hus är fortfarande inte klar efter flera månaders förseningar. Ovanpå allt så har de gjort massor av fel. Glädjen med att bygga nytt hus är helt borta 
Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg
XangO, du måste uppge namn och var du har byggt i inlägget när du är en nyregistrerad medlem. Klicka på knappen Ändra, så kan du lägga till informationen.
Mitt namn är Daniel Gaudin och jag bygger i Trelleborg, Gislövs Läge (jag hittade inte ändra-knappen).
Jag skulle även vilja tillägga att huset skulle ha varit färdigt i augusti/september förra året, men vi väntar fortfarande på att kunna flytta in.
Om 2 veckor är besiktningsmannen bokad och jag tvivlar på att Roxi hinner färdigställa huset till dess.
Jag skulle även vilja tillägga att huset skulle ha varit färdigt i augusti/september förra året, men vi väntar fortfarande på att kunna flytta in.
Om 2 veckor är besiktningsmannen bokad och jag tvivlar på att Roxi hinner färdigställa huset till dess.
Marlene Eskilsson skrev:
Har du köpt huset på totalentreprenad? Vad är det som har gått snett - eller är det 'bara' en allmän försening? Finns det någon förseningsbot i kontraktet? Vad säger din KA - för du har väl valt en sådan själv?
Denna del av tråden borde du egentligen föra under 'Referenser hustillverkare' och inte här under 'arkitektritat' - lägg in dina problem där i ny tråd.
Denna del av tråden borde du egentligen föra under 'Referenser hustillverkare' och inte här under 'arkitektritat' - lägg in dina problem där i ny tråd.
Huset byggs med totalentrepenad. Antalet problem och fel är alldeles för många att ta upp här, jag skulle behöva en egen tråd för det.
Jag kommer förmodligen att lägga upp en hemsida där jag listar allt som har hänt under byggtiden, förhoppningsvis kan det hjälpa andra att undvika samma fallgropar.
Företaget betalar vite för förseningen, men nu i efterhand känns det som att det var för lågt satt.
KA anställdes av Roxi och tog t.o.m. över projektledningen av vårt hus för en tid sedan.
Jag skrev det här inlägget eftersom andreass frågade om någon hade erfarenhet av Roxi. Slutbesiktningen kommer att göras under vecka 28. Blir de inte färdiga med huset den här gången heller kommer jag att explodera och då ska jag posta en lång tråd om allt som vi har fått utstå.
Jag kommer förmodligen att lägga upp en hemsida där jag listar allt som har hänt under byggtiden, förhoppningsvis kan det hjälpa andra att undvika samma fallgropar.
Företaget betalar vite för förseningen, men nu i efterhand känns det som att det var för lågt satt.
KA anställdes av Roxi och tog t.o.m. över projektledningen av vårt hus för en tid sedan.
Jag skrev det här inlägget eftersom andreass frågade om någon hade erfarenhet av Roxi. Slutbesiktningen kommer att göras under vecka 28. Blir de inte färdiga med huset den här gången heller kommer jag att explodera och då ska jag posta en lång tråd om allt som vi har fått utstå.