Hej

Jag har ett par relativt unga lindar som växer på bra. På ett av träden har det dock dykt upp en defekt. Ca 2m upp (träden är idag ca 4-5m).
Det började med ett litet hål som kan ses längst upp på bilden. När jag idag kollade närmare på stammen så såg jag att barken under hålet verkade lös och när jag tryckte på den så kollapsade barken och en urgröpning i trädet uppenbarade sig.
Träet under i urgröpningen / skåran är mjukt. Trädet har fortfarande fin livskraft. Vad kan detta vara tros?

• Trädstam med hål och lossnande bark, synligt trä under och omgivande gröna löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädstam med hål och urgröpning, omgiven av gröna blad. Barken är skadad och lös.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att säga säkert vad som drabbat trädet men det går att gissa. Hålet är en skada, sannolikt yttre åverkan som t.ex en felaktigt avsågad gren eller varför inte en hackspett som trummat för att markera revir.

När sådana skador uppstår brukar träd generellt kunna rehabilitera sig själva med grenkragen (om där suttit en gren) som växer ut och över såret men ibland händer att grenkragen också är skadad och då finns ett öppet sår som omgående invaderas av mögelsporer som finns överallt i luften. De söker ständigt efter organiskt material som de lever av och därmed förökar sig.

Skadan har antagligen funnits ganska länge men inte synts pga barken som täckt såret. Det kommer inte att läka men det goda är att träd kan leva länge med svåra barkskador.

Du kan inte göra något åt skadan, man bör aldrig linda in och täcka sår på träd för då täcker man bara in svampangreppet och förvärrar förmodligen skadan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.