Köpte en armatur och skulle installera men blev lite osäker när jag såg att det var 5 sladdar i taket.
har laddat upp foton på taket och en på kontakten för armaturen. Det var dcl i taket men armaturen har inte plats för att husera detta så får direktkoppla.
Tänker jag rätt om dem 2 blå ska till den blå kontakten och den grå till den bruna.
Den gröna och gul/gröna kan jag bara isolera och strunta i?

Allt gott
 
  • En hand håller en vit plastkontakt med en ansluten svart kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av öppnat eluttag med flera färgade elkablar och kopplingsklämma, vägginstallation, ej färdigställd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Låt uttaget vara och byt kabel/kontakt på din lampa istället?
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Du behöver koppla ihop dom gulgröna igen när du lossat uttaget med lämplig plint typ ubåt eller liknande. Dessa är skyddsjord. Annars är det rätt som du säger.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Låt uttaget vara och byt kabel/kontakt på din lampa istället?
Jo det hade varit mitt förstahandsval för vill pilla så lite bakom kulisserna som möjligt men det går inte, det finns ingen plats på det sättet som armaturen fästs mot taket.

K krenr09 skrev:
Du behöver koppla ihop dom gulgröna igen när du lossat uttaget med lämplig plint typ ubåt eller liknande. Dessa är skyddsjord. Annars är det rätt som du säger.
Jo precis jag tänkte att den gröna och gul/gröna var sammankopplade och menade att jag sätter ihop dem sladdarna men en wago klämma eller liknande.

Tackar för svaren
 
Hopplöst att ingen ny armatur eller gammal för den delen fungerar på ett bra sett med de nya DCL uttagen.
Dags att ta fram en produkt typ en påbyggnadsring som sänker ner armaturen under dessa klumpar med en massa olika fäst möjligheter.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
Då får du väl koppla bort DCL-uttaget och ansluta ledarna på ett lämpligt sätt, t.ex. med toppklämmor. Sedan kanske ett täcklock med uttag för kabel (sök doslock med ledningsuttag).

Så hade jag gjort som inte är elektriker.
 
  • Gilla
PelleBjork
  • Laddar…
Kabeln du tror är grön är förmodligen gul på andra sidan. :cool:
 
  • Älska
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Kabeln du tror är grön är förmodligen gul på andra sidan. :cool:
Ja det syns på bilden att den är gul/grön.
Bara zooma.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.