Köpte en armatur och skulle installera men blev lite osäker när jag såg att det var 5 sladdar i taket.
har laddat upp foton på taket och en på kontakten för armaturen. Det var dcl i taket men armaturen har inte plats för att husera detta så får direktkoppla.
Tänker jag rätt om dem 2 blå ska till den blå kontakten och den grå till den bruna.
Den gröna och gul/gröna kan jag bara isolera och strunta i?
Allt gott
har laddat upp foton på taket och en på kontakten för armaturen. Det var dcl i taket men armaturen har inte plats för att husera detta så får direktkoppla.
Tänker jag rätt om dem 2 blå ska till den blå kontakten och den grå till den bruna.
Den gröna och gul/gröna kan jag bara isolera och strunta i?
Allt gott
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Låt uttaget vara och byt kabel/kontakt på din lampa istället?
Jo det hade varit mitt förstahandsval för vill pilla så lite bakom kulisserna som möjligt men det går inte, det finns ingen plats på det sättet som armaturen fästs mot taket.R Real-House skrev:
Jo precis jag tänkte att den gröna och gul/gröna var sammankopplade och menade att jag sätter ihop dem sladdarna men en wago klämma eller liknande.K krenr09 skrev:
Tackar för svaren
Hopplöst att ingen ny armatur eller gammal för den delen fungerar på ett bra sett med de nya DCL uttagen.
Dags att ta fram en produkt typ en påbyggnadsring som sänker ner armaturen under dessa klumpar med en massa olika fäst möjligheter.
Dags att ta fram en produkt typ en påbyggnadsring som sänker ner armaturen under dessa klumpar med en massa olika fäst möjligheter.
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Då får du väl koppla bort DCL-uttaget och ansluta ledarna på ett lämpligt sätt, t.ex. med toppklämmor. Sedan kanske ett täcklock med uttag för kabel (sök doslock med ledningsuttag).
Så hade jag gjort som inte är elektriker.
Så hade jag gjort som inte är elektriker.
Klicka här för att svara

