6 558 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
undretryck/övertryck
Sida 1 av 2
Vi flyttade tidigt i höstas in i ett hus med träfasad. Huset var i rätt dåligt skick så vi renoverade en del + satte in mekanisk frånluftsventilation (tidigare var det bara sjävdrag). Fasaden är inte i det bästa skick men vi har en förhoppning att kunna vänta ett år eller två med byte av den.
Problemet är att det nu plötsligt börjat lukta liet illa i huset. Det känns som att fuktluktande luft tränger in i glipor vid lister osv mot ytterväggarna.
Vår fundering är att den mekaniska frånluften skapat ett undertryck och att luft därför sugs in i huset genom glipor. På väg in tar luften åt sig lukt från fasaden som sedan tidigare är skadad och luktar. Förut lär det u snarar varit övertryck i huset och luften har tryckts ut genom väggarna snarare än sugits in. (Det fanns ingen sån lukt i höstas)
Det konstiga är att lukten plötsligt kommit senaste dagarna (ventilationen har ju funnits i månader). Kan det ha ngt med väderförhållandena ute att göra? Under vintern kanske fasadlukten är svagare, nu har det varit vår och den blir fuktig och luktar starkare...? Så länge det var varmt ute luktade det dock inte utan lukten kom med kylan för några dagar sedan...
Någon som kan ngt om övertryck/undertryck och vill ge råd?
Vad ska man rent generellt göra?? Vi antar att lukten kommer från fasaden...men kan det var ngt annat??
Går det att klara sig från fasadbyte ett tag om man tätar glipor osv bakom listerna och kanske slutar ha på frånluftsfläkten dygnet runt utan ist kansk bara när man duschar o dyl??
Tackasm för alla synpunkter
Problemet är att det nu plötsligt börjat lukta liet illa i huset. Det känns som att fuktluktande luft tränger in i glipor vid lister osv mot ytterväggarna.
Vår fundering är att den mekaniska frånluften skapat ett undertryck och att luft därför sugs in i huset genom glipor. På väg in tar luften åt sig lukt från fasaden som sedan tidigare är skadad och luktar. Förut lär det u snarar varit övertryck i huset och luften har tryckts ut genom väggarna snarare än sugits in. (Det fanns ingen sån lukt i höstas)
Det konstiga är att lukten plötsligt kommit senaste dagarna (ventilationen har ju funnits i månader). Kan det ha ngt med väderförhållandena ute att göra? Under vintern kanske fasadlukten är svagare, nu har det varit vår och den blir fuktig och luktar starkare...? Så länge det var varmt ute luktade det dock inte utan lukten kom med kylan för några dagar sedan...
Någon som kan ngt om övertryck/undertryck och vill ge råd?
Vad ska man rent generellt göra?? Vi antar att lukten kommer från fasaden...men kan det var ngt annat??
Går det att klara sig från fasadbyte ett tag om man tätar glipor osv bakom listerna och kanske slutar ha på frånluftsfläkten dygnet runt utan ist kansk bara när man duschar o dyl??
Tackasm för alla synpunkter
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Då kan det vara mögel i väggen ja. Om jag får gissa litet så är det ett litet äldre hus som haft typ vedeldning. Detta skapar ett naturligt undertryck vilket är bra. Då man tar bort eldningen och kanske till råga på eländet sätter in tätare fönster får man ett övertryck inomhus, speciellt på övervåningen. Fuktig inneluft trycks ut i väggarna och kondenserar eftersom du inte har en fuktspärr.
Det luktar mer som mögel/fukt 
Hur luktar förresten död råtta?
Huset är från sent 60-tal. Har inte varit vedeldat...däremot har det nog vasrit övertryck i huset i snart 40 år (fram till när vio satti iin frånluftsfläkt)...eller?
Desutom är fasaden målad med för täckande färg verkar det som...och så har hängrännorna på norrsidan varit oi dålig form...+ att det ev är liet halvrisigt med luftspalt i den...
Hur luktar förresten död råtta?
Huset är från sent 60-tal. Har inte varit vedeldat...däremot har det nog vasrit övertryck i huset i snart 40 år (fram till när vio satti iin frånluftsfläkt)...eller?
Desutom är fasaden målad med för täckande färg verkar det som...och så har hängrännorna på norrsidan varit oi dålig form...+ att det ev är liet halvrisigt med luftspalt i den...
Det kanske är självklart, men med öppna tilluftsventiler får man litet undertryck i huset och stort flöde. Om man stänger tilluftventilerna får man ett högre undertryck och naturligtvis ett litet flöde. Då kommer luft att sugas in från ställen man inte hade tänkt sig, vilket du nu lider av.
Jag föreslår att du öppnar tilluftsventilerna ordentligt och reglerar flödet med att varvtalsstyra fläktmotorn.
Vad tror du om det?
Jag föreslår att du öppnar tilluftsventilerna ordentligt och reglerar flödet med att varvtalsstyra fläktmotorn.
Vad tror du om det?
Vad har du för grund?
Är det en gammal torpargrund så kan det komma därifrån. Rensa ut allt organsikt material, gräv ut det gamla jordlagret med 20cm, fyll sedan på med singel.
Sätt in en fläkt i en av ventilerna till grunden så att det bildas ett undertryck i grunden så att den dåliga luften inte stiger upp genom bjälklaget.
Är det en gammal torpargrund så kan det komma därifrån. Rensa ut allt organsikt material, gräv ut det gamla jordlagret med 20cm, fyll sedan på med singel.
Sätt in en fläkt i en av ventilerna till grunden så att det bildas ett undertryck i grunden så att den dåliga luften inte stiger upp genom bjälklaget.