Hej!
Hade en elektriker hemma som installerade undercentral och laddbox till bilen i garaget, och jag ställer mig lite tveksam till om installationen blev fackmannamässigt utförd. Förutom att trasa sönder väggen en del i onödan så har han fixerat flexrör och matningskabeln till centralen med två gipsskruvar. Det tänker jag fixa innan jag stänger igen väggen, men det som oroar mig är att matningskabeln (som går från centralen på huset till undercentralen) är fäst i regeln utan något spikskydd.
Vågar jag sätta tillbaka isoleringen och gipset när det ser ut så här?
Funderar även på eventuell värmeutveckling när det hamnar isolering över kabeln. Den är 6mm2 och vi har 20A huvudsäkring.
Hade en elektriker hemma som installerade undercentral och laddbox till bilen i garaget, och jag ställer mig lite tveksam till om installationen blev fackmannamässigt utförd. Förutom att trasa sönder väggen en del i onödan så har han fixerat flexrör och matningskabeln till centralen med två gipsskruvar. Det tänker jag fixa innan jag stänger igen väggen, men det som oroar mig är att matningskabeln (som går från centralen på huset till undercentralen) är fäst i regeln utan något spikskydd.
Vågar jag sätta tillbaka isoleringen och gipset när det ser ut så här?
Funderar även på eventuell värmeutveckling när det hamnar isolering över kabeln. Den är 6mm2 och vi har 20A huvudsäkring.
Produkter som diskuteras: "gipsskruvar"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Om det svarta är en N1XV är förläggning inbyggt inte tillåten.
Såhär står det: Öppen fast förläggning, inom- och utomhus, i rör samt mark/vatten. Dock ej i explosionsfarliga rum.
Den borde alltså dragits i lämpligt rör i väggen.
Men sedan är frågan om elektrikern kände till att väggen skulle sättas igen?
Om den är förlagd i rör (i isolering) är strömvärdet 31 eller 40 A (beroende på om det är PVC eller PEX-mantel) vilket innebär att upp till 25A diazed är ok.
Sedan är skruven helt olämplig, den utsätter kabelns isolering för onödig påfrestning, borde varit lämplig klammer. Han har ju bevisligen haft klammer, han kunde ju använt en till...
Spikskydd för flexslangarna behövs inte, och för kabeln behövs det inte heller eftersom kabeln borde legat i en slang på så sätt att den går att dra in/ut i efterhand eller så hade han behövt använda en kabeltyp som är OK att bygga in - vilket är tillåtet med vissa kabeltyper men egentligen inte praxis i Sverige, jag skulle aldrig göra det.
Dessutom hade han ju inte behövt tugga ut urtaget i regeln utan kunde använt en multimaskin, hålsåg eller annat lämpligt verktyg, men det är mer estetiskt. Vissa bryr sig inte om att det som försvinner i väggen ser ok ut, jag brukar försöka att den som öppnar väggen ska tycka att en seriös yrkesman har varit i farten.
Såhär står det: Öppen fast förläggning, inom- och utomhus, i rör samt mark/vatten. Dock ej i explosionsfarliga rum.
Den borde alltså dragits i lämpligt rör i väggen.
Men sedan är frågan om elektrikern kände till att väggen skulle sättas igen?
Om den är förlagd i rör (i isolering) är strömvärdet 31 eller 40 A (beroende på om det är PVC eller PEX-mantel) vilket innebär att upp till 25A diazed är ok.
Sedan är skruven helt olämplig, den utsätter kabelns isolering för onödig påfrestning, borde varit lämplig klammer. Han har ju bevisligen haft klammer, han kunde ju använt en till...
Spikskydd för flexslangarna behövs inte, och för kabeln behövs det inte heller eftersom kabeln borde legat i en slang på så sätt att den går att dra in/ut i efterhand eller så hade han behövt använda en kabeltyp som är OK att bygga in - vilket är tillåtet med vissa kabeltyper men egentligen inte praxis i Sverige, jag skulle aldrig göra det.
Dessutom hade han ju inte behövt tugga ut urtaget i regeln utan kunde använt en multimaskin, hålsåg eller annat lämpligt verktyg, men det är mer estetiskt. Vissa bryr sig inte om att det som försvinner i väggen ser ok ut, jag brukar försöka att den som öppnar väggen ska tycka att en seriös yrkesman har varit i farten.
Redigerat:
Det ser väl ok ut. Håller med om gipsskruvarna dock.
Man ska undvika ledningar inbäddad i isolering för kylningen men det verkar inte vara något problem med detta här. Den löper ju längs med sidan som sig bör.
Lite osäker på om krav finns på genomspikningsskydd.
Eventuellt hamnar det under:
522.8 Annan mekanisk påverkan (AJ)
522.8.1
Ledningssystem ska väljas och monteras så, att mekanisk skada på kablar eller anslutningsanordningar undviks under montering, drift och underhåll.
Man skriver dock i en kommentarsruta att genomspikningsskydd ska monteras både för kabel och tråd i flexrör som går genom reglar.
Kanske någon vet bättre här? Riskbedömning och sunt förnuft brukar annars kunna fungera 🙂
Man ska undvika ledningar inbäddad i isolering för kylningen men det verkar inte vara något problem med detta här. Den löper ju längs med sidan som sig bör.
Lite osäker på om krav finns på genomspikningsskydd.
Eventuellt hamnar det under:
522.8 Annan mekanisk påverkan (AJ)
522.8.1
Ledningssystem ska väljas och monteras så, att mekanisk skada på kablar eller anslutningsanordningar undviks under montering, drift och underhåll.
Man skriver dock i en kommentarsruta att genomspikningsskydd ska monteras både för kabel och tråd i flexrör som går genom reglar.
Kanske någon vet bättre här? Riskbedömning och sunt förnuft brukar annars kunna fungera 🙂
Redigerat:
Tackar för de snabba svaren!
Den svarta kabeln är en RV-K 0.6/1kV, om det skulle göra någon skillnad.
https://www.cablesrct.com/en/produc.../pvc-cables/cables-0-6-1-kv/1041-rv-k-0-6-1kv
Jag har skickat mail till firman som installerade också, så får se vad de säger.
Den svarta kabeln är en RV-K 0.6/1kV, om det skulle göra någon skillnad.
https://www.cablesrct.com/en/produc.../pvc-cables/cables-0-6-1-kv/1041-rv-k-0-6-1kv
Jag har skickat mail till firman som installerade också, så får se vad de säger.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 147 inlägg
Det är svårt att bedöma detta utan mer uppgifter. Man behöver en större bild av det hela för att avgöra om ledningssystem är lämpligt installerat, och det behövs uppgifter om ledningsarea och normal belastning,och vad ledningarna på bild används till.
Kabel får väl över huvud taget inte vara klamrad i en stängd vägg, endera ska den ligga i ett rör/slang eller så ska den vara helt lös. Dessutom är gipsskruven högst olämplig som kabelklammer. Skruven är rätt vass och den kan lätt skära igenom isoleringen. Jag skulle hävda att det inte är fackmannamässigt.
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklammer 36 1MLE Rapid
Optimal fästning av lågvoltskablar
115 kr inkl moms
Läs mer
Utan att göra om hela arbetet, hur skulle man få det acceptabelt?E elmont skrev:
Räcker det med att sätta kabelskydd över den del som nu är klamrad och sedan klamra istället för den skruv som är där?
Kabeln ska vara lös inne i väggen och dragavlastad där den kommer ut ur väggen, den ska vara så förlagd att den ska gå att byta. SAMT att den lösa förläggningen uppfyller dom krav som finns. Det enkla och rätta är att göra om och göra rätt. Så ett kabelskydd gör inget bättre utan tvärt om.
Dra slang/rör är i mina ögon det enda acceptabla i det här fallet.
Dra slang/rör är i mina ögon det enda acceptabla i det här fallet.
Elkabeln behöver inte vara omdrsgningsbar. Är det en 6mm2 N1XV så är det inte problem med isoleringen. För referens, blir det upp mot 50c grader i väggen har vi en belastningsförmåga på 31.8A.
Det som jag påpekar är att vi inte har spikskydd på kabeln i korsande regel. Och fastsatt med skruv, risk för påverkan. Sen är det som sägs innan. Vi försöker alltid göra infällda kablar omdrsgningsbara.
Det som jag påpekar är att vi inte har spikskydd på kabeln i korsande regel. Och fastsatt med skruv, risk för påverkan. Sen är det som sägs innan. Vi försöker alltid göra infällda kablar omdrsgningsbara.
Sidan på den där nedre skruven som är rätt vass lär väl gnida sig eller trycka sig in i sidan på den svarta kabeln?M marvids skrev:
Är regeln som passeras bärande på något sätt? den ser tjock ut.
Annars borde det kanske borras ett centrerat hål genom den som rymmer alla tre kablarna med rör..
Om värme är ett problem kanske t.om metallrör?
Som kund hade jag som minst förväntat mig en klammer eller metallband utan vassa sidor mot kablarna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Undrar om spis
El -
Fått vattenläcka undrar vad som händer?
Försäkringar -
Bor i ett hus byggt 1947 undrar om väggputsen kan innehålla asbest
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Undrar om detta är något oroa sig för för.
Tak & Vind -
Hej! Jag undrar om det finns asbest i detta limmet.
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur